Aktiv DJ-Rigg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Robin Segerqvist »

Hej,

Jag har under en två års period kört med Mackie 2x SRM450 och 2x SW1501.

Men dessa har nu gett upp.

Så är i sotrt behov att köpa något nytt och vet inte om Mackie är helt rätt för mig...

Så jag köpte två stycken 18" basar från thomann, "The Box TA18"... funderar riktigt bra för Dj bruk!

Men till topparna är jag mer fundersam...
Har även här kikat på The Box serien. TA12
Men vet inte om det skulle vara tillräckligt för mitt användande, någon som har testat dessa?

Till en vettig kostnad tycker jag att dessa, nedan, skulle vara passande
Någon som har något att säga om dessa?
DB TECHNOLOGIES OPERA 405 LIVE BUNDLE, vekar vara en sjysst högtalare till ett vettigt pris.
Går denna köra för DJ-bruk?

Vägled mig gärna i mitt framtida aktiva val.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Tobias Norrfors »

Intressant att du går från Mackie till...The Box 8O

Jag skulle ha valt RCF Art...
Birdstreet Production

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Jag har helt snurrat in mig på QSC just nu, har ju själv HPR serien, som låter riktigt bra, men kostar en hel del och väger också kanske lite för mycket. Jag har faktiskt även hört nya K-serien, och den är grym, att så ”litet” system låter så bra samt väger mindre än HPR.

Men QSC ska man väl kanske inte se som billiga, det lär nog bli över dubbla priset jämfört med RCF baljor som är nog det bästa valen om man just vill ha ett par lådor i plast.
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Magnus Lindskog »

dB Opera funkar alldeles utmärk till disco om du har basar med.
Det finns högtalare som kastar längre men då snackar vi större/mkt dyrare system.
Opera 405 är billig nu för det har kommit en hel drös med nya modeller från dB nu.
Kolla hos din handlare.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Hasse Queisser »

Magnus Lindskog skrev:Det finns högtalare som kastar längre
Vad menar du med kastar längre? Hörs det mer långt bort så är det starkare när det kommer ut ur högtalaren också.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Magnus Lindskog »

Hasse Queisser skrev:
Magnus Lindskog skrev:Det finns högtalare som kastar längre
Vad menar du med kastar längre? Hörs det mer långt bort så är det starkare när det kommer ut ur högtalaren också.
Jag kanske uttryckte mig klumpigt men jag tror de flesta förstår vad jag menar.
Dessutom har EV och dB har högtalare med asymetriska horn som fördelar ljudet jämnare.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Magnus Lindskog skrev:asymetriska horn som fördelar ljudet jämnare.
Borde inte spridningen också bli asymetrisk, det är väl vad som är tanken bakom det, eller?

Hur skulle spridningen kunna bli jämnare p g a just den typen av horn?

/M
_________________
T b a

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Per Johanson »

Magnus Lindskog skrev:
Hasse Queisser skrev:
Magnus Lindskog skrev:Det finns högtalare som kastar längre
Vad menar du med kastar längre? Hörs det mer långt bort så är det starkare när det kommer ut ur högtalaren också.
Jag kanske uttryckte mig klumpigt men jag tror de flesta förstår vad jag menar.
Dessutom har EV och dB har högtalare med asymetriska horn som fördelar ljudet jämnare.
Här är en till som inte fattar. Varken kastlängd eller varför assymetriska horn fördelar ljudet jämnare?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Anders Brandén »

Jag har en idé. Inte på kastlängd, för där går jag också bet. Men att assymetrisk spridning ger jämnare spridning kan vara en referens till den första bilden på sidan fem i denna pdf: http://www.nexo-sa.com/user/data/PS-R2BROCHURE.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; . Är detta vad som menas är jag med, om inte så väntar jag med Pers gamla popcornsskål i famnen på ett svar.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Hasse Queisser »

Assymetriska horn fördelar ju snarare ljudet ojämnare. Ibland är det det man eftersträvar dock.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Magnus Lindskog »

Per Johanson skrev:
Magnus Lindskog skrev:
Hasse Queisser skrev:
Magnus Lindskog skrev:Det finns högtalare som kastar längre
Vad menar du med kastar längre? Hörs det mer långt bort så är det starkare när det kommer ut ur högtalaren också.
Jag kanske uttryckte mig klumpigt men jag tror de flesta förstår vad jag menar.
Dessutom har EV och dB har högtalare med asymetriska horn som fördelar ljudet jämnare.
Här är en till som inte fattar. Varken kastlängd eller varför assymetriska horn fördelar ljudet jämnare?
"Kastar längre" är ett uttryck som jag tydligen är ensam om att slarvigt andvända.
Det jag menar är att vissa högtalarsystem låter bättre på längre avstånd än andra högtalarsystem.
Det var inte tänkt missleda någon med detta uttryck.

Ang. horn som fördelar ljudet jämnare så tänkte jag försöka förklara men oavsett vad man skriver (om man inte skriver en avhandling) så går det att vrida & vända på det och jag vill inte fara med desinformation.
Jag ville bara dela med mig av mina åsikter om dB Opera 405 live till den som frågade efter åsikter.

Här är en länk till hur EV´s vari intense horn fungerar:
http://www.electrovoice.com/documents/e ... Manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Per Johanson »

Varför inte skriva som det är istället? Låt mig pröva!

Högtalare med mindre spridning kommer att ha ett högre ljudtryck vid källan och därmed låta mer vid ett givet avstånd än en högtalare med större spridning. Detta på grund av att ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet. Detta har i sig inget med att låta bättre att göra. Förutsätter också att vi talar om punktformiga ljudkällor.

Ett assymetriskt horn har inte likformig spridning, det har smalare spridning i ena ändan än i andra. Den smalstrålande delen riktas lämpligtvis mot den bortre delen av rummet. Alltså har en högtalare med assymtriskt horn ojämnare spridning. Resultatet blir å andra sidan (i högtalartillverkarnas marknadsföring i alla fall) att ljudtrycket i rummet blir jämnare. I ett rum som stämmer med hornets utformning. Om verkligheten stämmer med marknadsföringen.

Inte någon avhandling och med verkligheten överensstämmande!

Skulle vara intressant att prova en sån där EV burk, 10 dBs skillnad låter som att det kan bli väldigt fel om man har otur...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Magnus Lindskog »

Kanonbra skrivet, nu förstår alla. Jag visste inte att man var tvungen att göra sådana utläggningar för att få försöka hjälpa folk genom att dela med sig av sina erfarenheter. (Det finns säkert folk som kommer att märka ord på din beskrivning med:-), men det är ju skoj att gnabbas lite.)

De EVlådorna är väl tänkt att i första hand sitta i kyrkor, simhallar, konferansrum och dylikt.
De har varit problemlösare vid en massa olika installationer.

Men dB´s nya Opera digital serie av plastlådor har den typen av horn. Och det ju lådor som har ett stort andvändningområde, bl.a. som Dj-rigg. Det funkar faktiskt ganska bra om lådan kommer upp en bit.
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Magnus Lindskog »

Oj då! Nu stavade jag fel också! "Konferensrum" ska det ju vara, hoppas man inte blir utsparkad från forumet nu.:wink:
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Aktiv DJ-Rigg

Inlägg av Jonas Wåhlström »

jag skulle satsa på JBL EON G3 Fantastiska lådor som inte väger en massa.
har själva skaffat 2st 515 toppar och 2st 518 subbar.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster