MC^2 Audio - erfarenheter?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

MC^2 Audio - erfarenheter?

Inlägg av David Wennberg »

Ska provlyssna ett steg imorgon från en tillverkare som heter MC^2 Audio. Aldrig hört talas om märket innan idag. Steget heter T4-250 och levererar 250W per kanal i 4 ohm, mätt vid 1kHz dock med väldigt låg dist.

Det intressanta är att jag ska vara med på en hifiträff imorgon (nej, jag är ingen audiofil! :)), och där ska det provlyssnas PA-steg som sägs vara bra till hifi. Så, är det någon som har testat något steg från MC^2 Audio, eller har någon annan info att delge?

Steget lånas av en kille jag inte känner personligen men har ganska stor respekt för, och borde ha koll. Det jag inte förstår är varför man gör ett steg på 2he som levererar 4x250W. Den enda användningen jag kommer på är väl som diskantsteg i monitorrack.

Synpunkter någon?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Som konkurrent till LAB1200 kanske? 2HE, 4x300W (fast allt beror på hur man räknar)
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jag tror det steget i första hand är tänkt för installationer. t ex med olika zoner och så.

jag har inte hört så vansinnigt mkt om MC2, men jag har aldrig hört nått negativt om dom heller. Tror det är turbosound som använder MC2-steg i sina aktiva lådor.

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Har använt något i en installation någon gång. Är steg som låter riktigt bra och är ganska tysta i tomgång. Skulle nog inte va förstahandsvalet för stora turneriggar men förmodligen riktigt bra i en teaterrigg.

De säljs av Allba för ganska dyra pengar, modellen du nämde listar lite drygt 15K

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det intressanta är att vi kommer låna steget från en kille som jobbar på ett konserthus, och jag kan inte tänka mig vad de använder steget till på konserthuset, förutom möjligtvis diskantsteg till monitorer.

Hänger en Alpharigg i det konserthuset, så det är ju inte så jättelitet heller.

Ska bli kul att lyssna på det dock. Jag vågar sätta hundra kronor på att jag inte kan skilja det från något annat bra steg :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

siffran 250w/ch @ 4ohm är ju WRMS mätt vid typ 0.008%THD eller vad jag läste på deras sida, 20-20000Hz..

det är ganska höga krav då väldigt väldigt många mäter vid 1% thd vid 1khz. Jag VET inte men jag skulle väl nog själv kunna tänka mig att steget kanske, gämfört med andra steg, ligger uppåt 500w/ch.

spekulatioenr som sagt. men men...:)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det är vad jag läste på deras hemsida mätt vid 1kHz, dock med väldigt låg dist. Fast, jag kanske minns galet?

Verkar vara ett trevligt steg iaf! Även om vi aldrig fick tid till att provlyssna det :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Re: MC^2 Audio - erfarenheter?

Inlägg av Peter_New »

dawen skrev:Ska provlyssna ett steg imorgon från en tillverkare som heter MC^2 Audio. Aldrig hört talas om märket innan idag. Steget heter T4-250 och levererar 250W per kanal i 4 ohm, mätt vid 1kHz dock med väldigt låg dist.

Det intressanta är att jag ska vara med på en hifiträff imorgon (nej, jag är ingen audiofil! :)), och där ska det provlyssnas PA-steg som sägs vara bra till hifi. Så, är det någon som har testat något steg från MC^2 Audio, eller har någon annan info att delge?

Steget lånas av en kille jag inte känner personligen men har ganska stor respekt för, och borde ha koll. Det jag inte förstår är varför man gör ett steg på 2he som levererar 4x250W. Den enda användningen jag kommer på är väl som diskantsteg i monitorrack.

Synpunkter någon?
Ursäkta att jag avbryter er diskussion lite.
Undrar lite äver vad 2he betyder?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

HE == HöjdEnhet (i rack)== U == 1,75"
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

Klart du ska fråga, det är ju därför forumet finns!

2 he betyder att den upptar två höjdenheter i racket. Och då frågar vän av ordning hur många mm det är. Jag har ingen aning. Någon?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Yes! 44,5mm stämmer alldeles utmärkt!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster