Monitorer för scen...

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Monitorer för scen...

Inlägg av Andres Ceron »

Vad för slags monitorer skulle ni rekommendera för en konferans och konsert för att hyra?
Just nu har vi 4 styckna passiva Wharfedale Pro 15tummare, men tycker att det inte räcker till och att dem inte duger.
Så därför vill jag höra med er och se vad som passar bra till en ganska stor scen..

behöver ungefär 6 monitorer, trummor, piano, gitarr o bas, kör, 2 styckna framme för dem som leder.

Hjälp med tips för monitorer, märke, modell, priser.. allt möjligt.. Tacksam för svar =)

MVH
Andres

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Monitorer för scen...

Inlägg av Eric Hising »

Att veta en ungefärlig budget är ju alltid bra innan man ger några förslag...

Hälsningar /Eric

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Monitorer för scen...

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vad är du villig att betala och hur mycket ska de användas. Ska det finnas möjlighet att använda dem till något annat. I så fall så bör du tänka på att köpa in några aktiva lådor typ ART eller FBT.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Re: Monitorer för scen...

Inlägg av Andres Ceron »

Jag har tänkt att använda dem till scenen bara. 2 för den som leder,talar och sjunger i mitten, en till gitarr o bas, 1 till piano, 1 till trummor o 1 till kör.
Så det blir ungefär 6 styckna monitorer o antingen hyra o köpa. budget är i det här sammanhanget inte så stor påverkan. Man kan tänka sig (om vi skulle köpa) upp till 6000kr st? Det jag är ute efter är bra ljud o kvalité såklart.

Jag tänkte kanske MAckie SRM350 lr liknande?.. är dem bra för monitorer och vad är ungefärlig prisklass för hyra eller köpa? Kanske finns andra som e ungefärliga som dem där mackie men billigare? Andra förslag?

MVH
Andres

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Monitorer för scen...

Inlägg av Anton Jonsson »

annars tycker jag att electro voice har en del prisvärda prylar. Kör själv med ZX1 liten men imponerande monitor för dom pengarna, grymt nöjd :) behöver du lite kraftigare så finns ju zx4 eller sx300 som inte heller är speciellt dyra men bra.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Monitorer för scen...

Inlägg av Mikael Thieme »

Andres Ceron skrev:Så därför vill jag höra med er och se vad som passar bra till en ganska stor scen..

behöver ungefär 6 monitorer, trummor, piano, gitarr o bas, kör, 2 styckna framme för dem som leder.
Hur stor scenen är spelar inte någon större roll, eftersom du ändå vill placera monitorerna så nära de som skall höra dem som möjligt. Det som avgör mer är hur starkt monitorerna behöver spela, hur stora de får vara, och vilken spridning de behöver ha. Bland passiva standardmonitorer kommer d&b MAX eller Nexo PS15 (eller en handfull andra) att göra jobbet utmärkt, vill du av någon obskyr anledning ha aktiva monitorer så kommer t.ex. Meyer (USM-1P eller USM-100P; modell efter behov) att funka utmärkt. Är budgeten tight kommer du säkert i mål med RCF Art 322 eller 325 också, eller något liknande från dB eller Mackie.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster