Ljudsättning... HJÄLP

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Ljudsättning... HJÄLP

Inlägg av Andres Ceron »

Det är så att vi kommer att ha någon sort konferans i en aula som rymmer för ungefär 650-700 personer som varar i 4 dagar och tredje dagen på kvällen så kommer vi att ha en konsert som kommer att vara i ungefär 2½ timmar.

Jag behöver veta följande:
Vad för slags högatalare (aktiva) med bas skulle ni rekommendera och som är bra för en aula/lokal som rymmer ungefär 650-700 personer, vad för slags mixer och följande effekter, processer etc.

Konserten kommer att spelas in och då kommer en annan ljudtekniker/producent att komma med sin utrustning för att spela in det för det kommer att vara en LIVE CD av detta. Så antingen måste mixern vara ungefär 24-32 kanaler med Direct Out för varje kanal så att han sedan kan koppla sin Digitala Mixer för att spela in varje kanal separat och sedan göra mastering osv. Eller så sa han att man skulle ha från multikabeln y-Split kablar så att ena kabeln går till ena FOH mixern och den andra till hans digitala. Jag har för mig att Y-kablar inte är så bra, utan att den försämrar ljudkvaliten och mycket mer då man ska spela in? Eller har jag fel?

Så vad föredrar ni att det ska göras? y-split eller mixer med direct out för varje kanal? och vad för slags PA-utrustning (högatalare med bas) så att det blir bra ljud. Vad annat rekommenderar ni, i det här fallet menar jag då tips om utrustning som skulle kunna vara bra, som t.ex. ljudeffekter, delningsfilter osv. och vart kan man hyra det, någon bra och inte så himla dyr uthyrningsställe?

MVH
Andres

Tack på förhand..

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

vad för slags effekter,eq m.m...

Inlägg av Andres Ceron »

Snart har vi konferans, och jag behöver veta vad som är det nödvändigaste effekter,effektrack, eq, delningsfilter osv.. behöver lite hjälp där...
Lokalen är en slags aula som rymmer för drygt 650personer och behöver veta vad för utrustning förutom högtalare, mixer, mikrofon jag behöver för att få en bra och fin ljud. Har tänkt och hyra rack för olika alternativ som kanske, Equaliser, Delningsfilter, Effektprocess osv.. men behöver er hjälp.

Och vart kan man hyra eller köpa dessa?..

MVH
Andres

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

mixerbord med direct out ELLER y-splitkablar??

Inlägg av Andres Ceron »

Det är så att jag kommer att vara ljudansvarig för en konferans och konsert som kommer att hållas i en lokal/aula, och under konserten så kommer några andra att spela in det i en digitalmixer och behöver då alla kanaler där.

Så han sa att man antingen skulle ha en 24-kanals mixer minst med DIRECT OUT för varje kanal så att han skulle kunna koppla dem till sin digitala mixer direkt eller så sa han att genom y-splitkablar från multikabeln då en går till FOH-mixern som jag kommer ha hand om och den andra till hans digitala mixerbord som han kommer att ha hand om produktionen och mastering.

Några tips om vad som är bäst och rekommenderas?
Vilka bra mixerbord finns med DIRECT OUT för varje kanal?
Vad är priserna ungefär och vart kan man hyra dessa?

MVH
Andres

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Re: Ljudsättning... HJÄLP

Inlägg av Raderad användare1 »

Tror det skulle underlätta om du skrev var i landet du befann dig för att kunna säga vad det finns för bra firmor!

När du vet vilken firma du ska jobba med är det nog enklast att fråga dem vad som är best för syftet inom din budget och deras utrustning!

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Re: Ljudsättning... HJÄLP

Inlägg av Andres Ceron »

hahaha,... det har du nog rätt i.. glömde fullständigt det där..
inom Stocholmstrakten kommer det att vara.. =)

Tack

Raderad användare1
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 111
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:41
Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål

Re: Ljudsättning... HJÄLP

Inlägg av Raderad användare1 »

Ok, då finns det nog en och annan på forumet som är sugen på att ge dig ett gäng alternativ.

Mitt råd är att få med en tekniker till riggningen och kanske delar av första dagen så ni kommer på rätt spår!

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: vad för slags effekter,eq m.m...

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Andres Ceron skrev: Och vart kan man hyra eller köpa dessa?..
Det finns prylar att hyra både i Kiruna och Malmö... ;)

Du skriver inte något om högtaleri och förstärkare, finns det redan sånt i lokalen? Räcker de till, är det bra prylar etc....

Det kanske är läge att ta dit någon från uthyrningsfirman för att kolla förutsättningarna på plats.

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: mixerbord med direct out ELLER y-splitkablar??

Inlägg av Jonas Larsson »

Andres Ceron skrev:Vilka bra mixerbord finns med DIRECT OUT för varje kanal?
Ett vanligt midas 320 har ju tex direct out på alla mic kanalerna (24 st), vad som är bäst vet jag inte men oftast brukar signalen splittas i stageboxen om man kör separat monitormix som man kan säga att inspelningen blir i detta fall.

Antingen direkt via Y-koppling eller via trafos i stageboxen.


EDIT:
Slog ihop lite trådar eftersom du ställer i princip samma frågor i alla tidigare trådar, men det låter som ett vettigt förslag att ta in en firma som kan lämna dig ett färdigt förslag, kanske lämna bort hela arrangemanget? Det räcker ju inte att hyra in massa fina pryttlar som man sedan inte vet hur man ska använda!

I slutändan kanske resultatet är viktigare än att man genomför det så billigt som möjligt vad det gäller tekniken?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Ljudsättning... HJÄLP

Inlägg av Mikael Thieme »

Andres Ceron skrev:Vad för slags högatalare (aktiva) med bas skulle ni rekommendera och som är bra för en aula/lokal som rymmer ungefär 650-700 personer
När jag själv väljer högtalare för ett jobb så är antal publik inte så intressant - betydligt mer intressant är hur lokalen ser ut och hur stor yta som skall befolkas av publik. Sjuhundra personer kan sitta vid bankettbord utspridda över 1000 m2 eller stå upp bredvid varandra på 200 m2.
Om du är låst vid ett upplägg med ett L/R system från scen och inget annat, och högtalarna av någon anledning behöver vara aktiva, så är jag övertygad om att nåt i stil med en eller två Meyer UPA-1P och en eller två USW-1P per sida gör jobbet. För konferensgiget behövs nog knappt basar. Topparna i bredd för större horisontalspridning, eller på varandra för längre räckvidd. Meyer beskriver hur.
Andres Ceron skrev:vad för slags mixer och följande effekter, processer etc.
En ok helgardering blir Yamaha LS9 som är en hyfsad kompromiss mellan pris och prestanda, och som låter dig göra det mesta som krävs utan all stapla en massa externa burkar bredvid. Det finns gott (lindrigt uttryckt) om andra alternativ som också gör jobbet, analogt eller digitalt.
Andres Ceron skrev:Så vad föredrar ni att det ska göras? y-split eller mixer med direct out för varje kanal?
Y-splitar behöver inte nödvändigtvis påverka ljudkvaliteten, men i ditt fall är det är illa nog att risken för det finns. Play it safe, gör rätt. Antingen trafosplittar eller direktutgångar. Jag hade försökt styra upp så att inspelningen sker på en hårddiskbandare (eller dator) med ADAT-ingångar, och stoppat ett ADAT-kort eller två i mixern. Då är det lätt att routa ut precis vilka signaler som helst (t.ex. alla direct out) till inspelning, och man slipper bekymra sig om elektriska störningar.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster