PA till amfiteater?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

PA till amfiteater?

Inlägg av Henrik Malmberg »

Jag ska göra ett gig i sommar på en klassisk amfiteater i Verona och funderar som bäst på vilken PA-konstellation jag ska använda mig av.
Vi kör bara förinspelad musik, det ska vara rejält med ljud. Jag funderar i termer som: Arcs eller V-dosc? Mao Line array eller konventionellt?
Är det någon som har erfarenhet av den typen av spelplats? Några andra intressanta tankar kring detta?

/H

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Spännande plats att giga på! Namnet på staden har ju dessutom viss branschanknytning *solglasögon*

För er som inte har järnkoll på vad en amfiteater är: "Amfiteater är en från antiken vanlig form av utomhusscen omgiven av terass?formigt ordnade åskådarbänkar. Den [Flaviska amfiteatern]? i Rom brukar kallas Colosseum." - saxat från susning.nu

Om funderingen är i termer Arcs/Dosc så skulle jag nog välja Arcs, eftersom det faktiskt går att justera spridningen på dessa på ett helt annat sätt än på Doscarna. Hade jag möjligheten skulle jag nog välja lite kraftigare lådor än Arcarna, fast det beror ju självklart på storleken på teatern.

De akustiska förutsättningarna i en amfiteater borde vara väldigt skilda från de vanliga ställena man gigar på. Bröderna Park som har hand om Dalhalla kanske har några goda råd!

Har du några bilder eller annan info om teatern?
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: PA till amfiteater?

Inlägg av ElectroAudioHB »

Dawen borde nog läsa på lite om sin historia :wink:
Amfieteatrar var den klassiska spelplatsen för teaterspel, långt innan högtalare var påtänkta ens, en viskning på scenen skall höras av alla åskådare....
(Ett sätt att åstadkomma det var att utforma sittplatserna som resonanskaviteter vilka förstärkte ljudet)
-Sedan så tror jag att dawen skulle bli lite förvånad om han visste vad kung midas var känd för *solglasögon*

Nåja, försök hitta lokal information ifrån nån firma som har jobbat på den teatern förut och som vet hur just den spelplatsens akustik fungerar.
-Så att du inte riskerar att slutstegens fläktar blåser iväg folk.. :lol:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB: Nog vet jag hur amfiteatrar funkar. Men, med tanke på åldern skulle man ju kunna misstänka att en hel del sten vittrat sönder o.s.v., man kan tänka sig att de akustiska egenskaperna förändrats en del sedan Rom föll! :wink:

Och, jag skrev ju ingenting om hur många lådor han skulle släpa med sig heller för den delen!
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:ElectroAudioHB: Nog vet jag hur amfiteatrar funkar. Men, med tanke på åldern skulle man ju kunna misstänka att en hel del sten vittrat sönder o.s.v., man kan tänka sig att de akustiska egenskaperna förändrats en del sedan Rom föll! :wink:
Retas lite bara :wink:
Men, orsaken till att man känner till dess akustik är just att den fortfarande finns kvar, annars så brukar inte moderna människor ha så höga tankar om folk förr i tiden..

Nåja, kollade upp arenan i verona och det är ingen riktig grekisk amfiteater utan en sportarena ifrån romartiden.
http://www.arena.it/

Apropå det, läste programmet för sommarens arrangemang och mitt förslag till utrustning är.. Ingen alls.. hata opera :twisted:

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Det är dock inte arenan vi ska spela på utan en amfiteater som enligt uppgift ska ligga i ett museiområde. När du säger att jag har större möjligheter att justera spridningen med Arcsar, då menar du spridningen i horisontalledet...eller?

Större lådor än Arcs ska inte behövas, jag ska inte ta livet av folk :wink:
Men det blir nog åtminstone 2 dubbel 18" per sida, ska skramla fram mer info om storlek o antal platser. Kanske 4-5 Arcs per sida, fast då måste jag kanske ha frontfill och det vill jag helst slippa. Kanske är Doscar ett bättre alternativ med tanke på det.

/H

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Det var spridningen i horisontalled jag menade ja.

Med Doscar är du ju tvungen att köra 90 grader (är det väl?). Med Arcar kan du välja.

Visst, du kanske blir tvungen att använda frontfill, men min erfarenhet av line array-system säger att man i princip alltid måste använda någon form av fill för att täcka mitten av de första raderna (vet inte om det beror på att de som räknat på spridningen gjort galet eller att vi som riggat gjort fel, men det har i princip alltid varit så att vi har tjänat på att ha infillådor).

ElectroAudioHB''s råd om att ta kontakt med några spaghettikillar tycker jag låter som en bra idé.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Du han före..
Stämmer bra med 90grader på v-doscen..
dV-Doscen hade nog också fungerat finfint.. 120grader horisontalt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jens: Great minds think alike! :wink:

Fast, det finns ju tyvärr ingenting som säger att dV-Doscarna hade funkat finfint. De kanske sprider för brett. De kanske sprider för smalt. Bara för att det är en amfiteater så behöver det ju inte betyda att det ser ut som man tror! Tyvärr :wink:

Därför tror jag mer på att ta med sig ett point source-system. Och, både Arcarna och Doscarna låter ju helsnyggt, så det borde inte vara några problem med att ta med sig Arcar istället för Doscar!

Fördelen med Doscarna skulle isf vara att man kan justera den vertikala spridningen, men med tanke på hur amfiteatrar är uppbyggda så borde det inte behövas. För hoppningsvis :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Förlåt.. jag uttryckte mig nog lite fel i mitt inlägg.. Vad jag menade (vilket inte alls framgår) är att DV lådorna låter mycket bra även de, och har en bredare spridning än V doscen..

Jag hade nog använt mig av Arcs till ett job typ teater, med tanke på spridningen i horisontalledet..

Det är inte så lätt alltid att få ut det man menar.. :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hehe. Jag har någon gång suttit och läst igenom egna inlägg på diverse forum och tänkt tankar i stil med "undrar vad fan folk tror om mig..." :wink:

LillDoscarna sprider lite bredare ja. Bredast av alla line array, om jag inte minns fel.

Fast, det här med spridning är ju någonting som inte är såpass enkelt att man kan uttrycka det i ett gradtal och sedan är det bra. Det vet alla som har stått fem meter ifrån en HLArigg och kört monitor... :roll: Det är ju framför allt den allra högsta diskanten som viker av först, eftersom den är enklast att rikta, vilket gör att man i princip lyckas rikta all ljudenergi framåt. Lägre frekvenser faller inte av lika mycket, även om man kan tro det iom att det i specifikationerna står att spridningen är t.ex. 90 grader.

...fast det här vet ni ju redan, men, for the record *solglasögon*

Både Doscarna och lillDoscarna låter nog jättebra, jag har bara hört lillDoscarna än sålänge och det var en mycket positiv upplevelse. Arcarna är resten av brunlådorna jag hört, och även de låter mycket bra!

Problemet torde vara spridningen, och detta framför allt i horisontalled. Vore jag du Hampus så skulle jag nog ta med någonting i stil med 10 Arcar, och sen ordentliga stativ för att kunna flyga 4-5 per sida (beroende på om någon form av fill behövs för publiken i mitten längst fram, alternativt någon form av outfill). Men, det är ju svårt att veta vad man ska ta med när man inte vet vad man ska spela starkt i för område. Det är litegrann som att få reda på att man ska ha med ett mixerbord, men har inte en aning om det ska vara en djmixer, ett 96kanaligt bord där 14 monitorsystem ska köras från FOH eller någonting mitt mellan. Men, kvalificerade gissningar brukar räcka ganska långt!

Vad jag babblar idag :roll: :lol:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag skulle, om det är playback, och i 360°, hänga en klase Floodlight i en mobilkran rakt ovanför arenan så att man kan spela runt om till alla från en enda punkt. Det borde funka med mygg på arenan också, om det nu kommer på fråga. Och ja, mono.

Om stereo är ett krav så skulle jag köra line-array, 4 kolumner i två stereosystem rygg mot rygg. Man behöver utfyllnad på gavlarna också, och en matrismixer så att man kan styra saker dit man vill ha dem.

Peter Gabriel gjorde detta i Globen när han var där med snurrande scen i mitten.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Lite mer fakta i målet:

Det är en amfiteater, inte en arena. Skillnaden är framförallt att amfiteatern är halvcirkelformad, inte rund. Jag behöver spela för ca 120 grader (sett från respektive trosstorn), vilket gör att jag mer o mer tittar på dV-dosc. Dessutom är de små och relativt lätta.

Som sagt, jag vill undvika fillsystem. Ju fler ljudkällor, desto sämre blir det ju.

Det finns GS på plats med 9 m fri höjd från scengolvet. Scenhöjd ca 1,4 m. Avstånd t mixplats ca 60 m (längst bak på arenan). Första bänkraden är ca 5 m från PA i djupled. Scenöppning 16 m.

Detta sammantaget gör att funderar på 6-8 dV-dosc tillsammans med 2-3 SB218/dV-sub per sida. När jag gjort mig en tvärsnittsritning får jag en bättre uppfattning om hur många lådor jag behöver för att täcka upp vertikalt.

Fast, vafan, jag tar nog 2 MTD115 o 2 SB118 istället...man ska ju inte jobba ihjäl sig... :roll:

/H

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hampus skrev:Som sagt, jag vill undvika fillsystem. Ju fler ljudkällor, desto sämre blir det ju.
Det där får du gärna utveckla.
Hampus skrev:Fast, vafan, jag tar nog 2 MTD115 o 2 SB118 istället...man ska ju inte jobba ihjäl sig... :roll:
:lol:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag håller med Hampus. Ju fler saker som låter desto sämre. Det är ju därför vi tycker att LA är en trevlig uppfinning... Det är ju bara att delaya säger den blåögde, sen inser man att det är inte sådär alldeles att bara...

Nalle Vikström
Rookie
Rookie
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 12 jan 2004, 01:00
Ort: Skellefteå / Malmö / Köpenhamn
Kontakt:

Inlägg av Nalle Vikström »

vad är det för material som ska spelas? är det teater med musik eller rock eller blandat?

ta en titt på nexo geo-t om du är inställd på array, låter riktigt bra och lämplig spridning för ditt projekt.

om det inte är rock vill jag rekommendera ett system som förr hette LLW och numera heter Align. lite speciellt system med banddiskanter och 7" element i riktig line-array konstruktion. lirar dock inte så starkt att det räcker till rock n roll, men till cabaré och teater fungerar dedt riktigt bra.
tror inte de har någon sida numera men pm:a så kan jag skicka numret till deras svenska säljare så kan han säkert skicka lite info.
/ljudfadern

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

dawen skrev:
Hampus skrev:Som sagt, jag vill undvika fillsystem. Ju fler ljudkällor, desto sämre blir det ju.
Det där får du gärna utveckla.
Det är ju så "enkelt" i verkligheten att fler än en ljudkälla ger upphov till interferens mellan ljudkällorna. Det kan vara önskad interferens, som i ett Line Array där lådorna samarbetar, eller okontrollerad sådan, lätt att få med konventionella lådor beroende på hur man riggar dem.

Delaysystem är ett annat tydligt exempel. Säg att du riggat ett huvudsystem i stereo och behöver delay för att fylla på bakåt. Ställer du då upp två delaysystem så märker du när du lyssnar (och även i teorin) att din delaytid bara blir korrekt där man hör bara det ena delaysystemet tillsammans med PA:t. På de ställen där du hör båda delaysystemen så blir ljudet otydligt eftersom du då hör tre (eller fyra) olika ljudkällor på olika avstånd som interfererar. Ett betydligt bättre resultat uppnår man om man riggar ett enda delaysystem i mono (om detta är möjligt förstås, med tanke på hur spelplatsen ser ut och var publiken är placerad). Detta har jag själv provat mig fram till med gott resultat när jag kört ljud i bilhallar (stön!).

Ytterligare en anledning till att jag inte vill ha fillsystem är att jag jobbar med en dansföreställning och det ska vara så rent som möjligt på scenen.

Som sagt, det lutar mer och mer åt dV-dosc...

/Hampus

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo: Fast, att säga "ju fler ljudkällor desto sämre" är ju per definition fel, eftersom 18 lådor i ett line array inte kan approximeras till en enda ljudkälla, och line arrayet låter antagligen mycket bättre med 18 lådor än med 8. Eller hur?

Självklart är jag med på interferensproblematiken. Ni får ursäkta om jag är löjlig, och ännu mer om jag dessutom har fel :)

ljudfadern: Verkar vara ett intressant system! Fast, kan det inte betyda en del problem att ha band i en konstruktion som måste tåla en hel del?

Hampus: dV-Dosc låter som ett bra val tycker jag!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

ljudfadern skrev:vad är det för material som ska spelas? är det teater med musik eller rock eller blandat?

ta en titt på nexo geo-t om du är inställd på array, låter riktigt bra och lämplig spridning för ditt projekt.

om det inte är rock vill jag rekommendera ett system som förr hette LLW och numera heter Align. lite speciellt system med banddiskanter och 7" element i riktig line-array konstruktion. lirar dock inte så starkt att det räcker till rock n roll, men till cabaré och teater fungerar dedt riktigt bra.
tror inte de har någon sida numera men pm:a så kan jag skicka numret till deras svenska säljare så kan han säkert skicka lite info.
Ska inte vara sån, men han frågar om han ska använda dv-dosc eller Arcs och då finns det nog inga Geo-T eller LLW-burkar lätt tillgängliga, tror jag i alla fall... Har du hört LLW låta bra? Det har jag nämligen inte gjort...

dawen: Han sa tydligt att han inte ville ha fillsystem eftersom det trasslar till sig när man får fler ljudkällor. Givetvis föredras många element i ett linearray framför få men det var ju kopplat till fillsystem och då tycker jag att Hampus har rätt.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

dawen skrev:ljudfadern: Verkar vara ett intressant system! Fast, kan det inte betyda en del problem att ha band i en konstruktion som måste tåla en hel del?
Finns fler arrayer baserade på banddiskanter.
Tex MLA http://www.desch-audio.de/ och flexiline.
Dom banddiskanterna som används i dessa system tål ungefär 2000W.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster