PA till amfiteater?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kompletterar listan med SLS på www.slsloudspeakers.com

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hur låter SLS resp. MLA?

Ingo: Du har så rätt :roll: :oops:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har bara använt SLS och tycker väldigt mycket om karaktären på deras band. Det är en konstig känsla att mixa på något som inte innehåller horn överhuvudtaget. Tyvärr verkar det som att basarna i den modell jag använt (den med 6-8 st 6,5" element i) inte riktigt levererar på samma sätt som banden. Det verkar som att konelementen kroknar och börjar komprimera långt innan banden ger upp och då uppfattas lådan lite hård. Jag har bara använt den i passiv konfiguration och i långt ifrån ideala förhållanden, men jag kan bara säga att det finns en upplösning, detalj och mjukhet i mid och high registeren som jag inte tror att jag hört i någon annan högtalare som är avsedd för PA-bruk. En favorit för musik som inte kräver extrema ljudtryck helt enkelt. Tyvärr är den smärtsamt dyr.

Användarvisningsbild
Outofphase
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 26 apr 2004, 01:00

pa till amfiteater

Inlägg av Outofphase »

Ett vågat förslag som kan funka fint med tanke på akustiken är SLS pelarhögtalare (luthman har dom) grymt kontrollerad spridning låter bra.



Mer info om dom på
http://www.slsloudspeakers.com/White%20 ... er.doc.pdf

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Jag åker till Verona på måndag och kan nu berätta att jag åker med 9 st dV-dosc, 2 st SB218, 1st MTD108 per sida. 108:orna blir frontfill som jag kommer att placera på basarna, dels för att få ner fokus, dels för att de som sitter närmast inte ska uppleva att basarna bara mullrar. Denna konstellation har jag jobbat fram tillsammans med grabbarna på Magnet i Sthlm som berättade att de har goda erfarenheter av ett litet frontfill typ MTD 108. dV-doscarna börjar inte spela ordentligt förrän vid rad 5 ungefär.

Jag kommer att rapportera om mina erfarenheter när jag är tillbaka.

/Hampus

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Hampus skrev:Jag åker till Verona på måndag och kan nu berätta att jag åker med 9 st dV-dosc, 2 st SB218, 1st MTD108 per sida. 108:orna blir frontfill som jag kommer att placera på basarna, dels för att få ner fokus, dels för att de som sitter närmast inte ska uppleva att basarna bara mullrar. Denna konstellation har jag jobbat fram tillsammans med grabbarna på Magnet i Sthlm som berättade att de har goda erfarenheter av ett litet frontfill typ MTD 108. dV-doscarna börjar inte spela ordentligt förrän vid rad 5 ungefär.

Jag kommer att rapportera om mina erfarenheter när jag är tillbaka.

/Hampus
Ha det toppen i Verona, kompis! *frustar och sparkar i gruset* *afromannen*

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Låter som en vettig rigg det där.

Återkom med iakttagelser, och med berättelsen om hur det gick med tågvärden *solglasögon*

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Låter kanon det! Kom gärna med lite bilder och berättelser när du kommit hem.

Lycka till!!

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Det finns förhoppningar om att det kan gå många tåg framöver, men inga närmare kontakter har knutits än vad man kan åstadkomma över telenätet. Utdragna förhandlingar pågår i princip varje dag om ett framtida mötestillfälle. Efter Verona tycks vara en lämplig tidpunkt för detta. :)

Ursäkta om jag slirade iväg från ämnet... :roll:

/H

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

Hampus skrev:Det finns förhoppningar om att det kan gå många tåg framöver, men inga närmare kontakter har knutits än vad man kan åstadkomma över telenätet. Utdragna förhandlingar pågår i princip varje dag om ett framtida mötestillfälle. Efter Verona tycks vara en lämplig tidpunkt för detta. :)

Ursäkta om jag slirade iväg från ämnet... :roll:

/H
Jag har alltid tyckt att det är tufft att slira ..

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Tåget, dvs bilen passerade Kalmar i helgen och stannade till för att äta Pizza med konduktören, denna järnväg betraktas nu som nedläggningshotad men starka, icke särskilt lokala krafter försöker påverka de ansvariga för att få behålla reguljära förbindelser städerna emellan.

Verona gick bra. Riggen lät fantastiskt fint efter lite finjusteringar. Jag fick delaya subarna några meter och prova lite olika presets i XTA-burkarna för att få subarna att koppla ihop snyggt med LA:t. Fick till typ 150 graders spridning totalt o täckte därmed in alla platser utom typ 4-5 st per sida. Tog bara kort med analog kamera men ska fixa ner ett par bilder i digital form så ni får se.

/Hampus

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster