Varför bygger DU högtalare?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
swek
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 06 apr 2004, 01:00
Ort: Portugal

Varför bygger DU högtalare?

Inlägg av swek »

Tjena!

Sitter bara o funderar på anledningen till att så många bygger egna högtalare.

Hyr ni ut dem?

Använder ni för egna spelningar?

Säljer ni?

Curiosity killed the cat, men vafasen då... :lol:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vi bygger, både för uthyrningsverksamheten, fasta anläggningen och egna gig, i huset och externt. Vi säljer om nån köper.

Vi bygger mest för att ingen annan högtalare passar våra syften för det priset. Och för att vi är bättre. Och för att det är skoj.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Eller snarare, vi har slutat bygga egna högtalare för att det finns folk som är mycket bättre på det än oss. Över en viss nivå så finns det proffs som gör det så mycket bättre helt enkelt, så det inte är värt att försöka själv.

Personligen så överlåter jag åt proffsen att bygga de enskilda lådorna. Sedan så väljer jag de lådor som passar mitt system bäst.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag håller med Cyber, här byggs varken högtalare, mixers eller bilar. Det finns det andra som gör bättre. Jag drar inte heller ut mina tänder när jag har tandvärk och jag låter revisorn sköta boksluten på mina bolag.

Nr 1 är min favoritkäpphäst, riggsäkerhet vid flygning, är burkarna gjorda av någon annan så har man "bara" ansvar för att man använder dom på ett riktigt sätt, man slipper ansvaret för konstruktionen.

Nr 2 är att det är reltivt svårt att få någon annan än pissbandet från yttre hel-etet att använda grejorna om dom inte heter något fräckt. Och gzede; det är inte ditt pissband jag pratar om... :wink:

Nr 3 Skulle vilja påstå att det är svårt att matcha vissa tillverkares priser på färdigbyggda lådor, eller så var det för 4-5 år sedan i alla fall. Exempel på detta var Yorkville som i alla fall då var billigare än om man köpte komponenterna löst och skruvade ihop dem själv. Detta kan ha förändrats men man har fortfarande garanitåtaganden att ta hänsyn till i ekvationen.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Fast nu är ni ju professionella. Det är ju fusk :-)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Äntligen något som jag vågar svara på.

Jag byggde tidigare mina högtalare för att det vara billigare och man visste vad man fick.
Man kunde köpa sakerna lite då och då och på så sätt dela upp kostnaden.

Idag har man (= Jag) kommit upp sig något från tonårsdisko/vänner/bekanta spelningarna för nästan inga pengar per gig. De flesta jobben gör man nu för marknadsmässiga priser
och med en bättre kvalitet än tidigare. Då är det svårt att komma dragandes med hembyggda högtalare med element som ingen hört talas om, eller element som någon hört talas om och absolut inte vill veta av... Att ha köpta grejer av "känt" märke gör att det är lättare att hyra ut det också.
I vissa specifika fall kan man nog få till ett högtalarsystem som spelar lika bra som en köpt anläggning till ett bättre pris. Jag har själv fått för mig att jag kan bygga subbasarna själv och köpa toppar från känt märke. Men jag vet inte säkert...

Jag har inte någon jätteerfarenhet av detta men det har väl blivit en 70-80
jobb totalt genom åren man hållt på. Och på den tiden har man i alla fall lärt sig att
det kan skilja otroligt mycket mellan olika högtalare. Man trodde att de gamla hemmabygda burkarna med en 200Watts 12tums bilbas och en någorlunda juste piezo-diskant lät bra. Men när man jämför det med vad som helst annat så är det ju verkligen inte så. :)
Visst, sen har det ju lite med vad man spelar och vem som rattar förstås.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Att köpa topparna och bygga subbarna är nog rätt vanligt, och förmodligen inte så tokigt tänkt. Subbar är ju i allmänhet lättare att konstruera (om det inte är horn förstås) och där kan man fortfarande spara en hel del pengar utan att behöva tappa märkvärt i kvalitet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

om man är händig av sig, har verktygen och kunskapen, så kan jag tänka mig att man bygger egna högtalare för att få dem att passa ens egna behov, för att spara pengar och kanske ibland för att tjäna pengar.

bara för att man bygger eget behöver man ju inte använda bilbasar och piezodiskanter liksom :wink:

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

gzede skrev:om man är händig av sig, har verktygen och kunskapen, så kan jag tänka mig att man bygger egna högtalare för att få dem att passa ens egna behov, för att spara pengar och kanske ibland för att tjäna pengar.

bara för att man bygger eget behöver man ju inte använda bilbasar och piezodiskanter liksom :wink:
Tvärtom, vill man satsa på riktig high end så måste man bygga själv.

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

Ett annat alternativ är att ragga upp ritningarna till någon låda av "fräckt namn" (som nån uttryckte sig), stoppa i samma element som originalen, göra den slutgiltiga finischen själv o spara massa pengar o endå ha i princip samma låda till halva kostnaden.
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

DJR skrev:Ett annat alternativ är att ragga upp ritningarna till någon låda av "fräckt namn" (som nån uttryckte sig), stoppa i samma element som originalen, göra den slutgiltiga finischen själv o spara massa pengar o endå ha i princip samma låda till halva kostnaden.
Problemet är att de flesta "fräcka" lådorna har specialdetaljer som är svåra att göra själv, eller åtminstone inte lönar sig att göra i små serier. Jag tänker på stora glasfiberhorn, wavegiudes i HF-delen på line-arraylådor osv.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Johan Rex
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 15 aug 2003, 01:00
Presentation: 10 år sedan jag lämnade Ljud och Ljusbranchen . tyvärr
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Rex »

cyberpunk skrev: Problemet är att de flesta "fräcka" lådorna har specialdetaljer som är svåra att göra själv, eller åtminstone inte lönar sig att göra i små serier. Jag tänker på stora glasfiberhorn, wavegiudes i HF-delen på line-arraylådor osv.

Jaaa, det är givetvis en liten annan sak... tänkte mer på "fräckare vanliga" lådor... (som dock inte är alls lika fräcka som de lådorna du nämnde)
(\_/)
(O.o)
(-----)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB skrev:Tvärtom, vill man satsa på riktig high end så måste man bygga själv.
Måste? Allt går att köpa för pengar...

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Jag byggde eget för att minska kostnader och för att jag tyckte det var kul. Dok var det många turer inan man hittade rätt balans.

Idag har jag fabriksprylar och så kommer det förbli.

Har ifs som någon skrev byggt bottnar själv. Detta för att jag har möjlighet att bearbeta matreal samt att jag jag tyckte det blev bättre helt enkelt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster