Kon/Horn högtalare?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Kon/Horn högtalare?

Inlägg av Peter_New »

Har lite funderingar på olika högtalare. Vad skiljer Korn högtalare och Horn varandra. Har förståt att Horn högtalaren är mera riktad.
När är det bra att använda den ena vice versa?

Edit: Ändrade felstavningen i rubriken

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Vad i hela friden är en korn-högtalare?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Korn=kon?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Det var det jag menade.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Om det är vad jag tror du menar så är en Kon högtalare ett vanligt element. Men ett horn är ju ex en diskant. Ett vanligt element (kon element) har ju inga spridnings egenskaper i sig utan dom sprider hyffsat lika, ett horn som oftast används ihop med en driver har ju olika spridning beroende på hornets konstruktion. Men lite svårt att veta vad du menar, Sen finns det ju horn konstruerade lådor osv. du får nog pressicera dig lite mera.

Eller är det jag som är ute och yrar i någon dimma nu igen:P??

Mest svamel märkte jag när jag läste igenom det men det är så svårt att hitta ord:P Någon kanske kan rita en bild istället:P

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det är inte så att han bubblar om "Bashögtalare" och "Bashorn", dvs. helt vanliga basreflexlådor eller horn modeller ala.4530 med mera.? Aja, bara en idé... Han vet väl bäst själv vad han menar :)

Peter_New
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00

Inlägg av Peter_New »

Vill bara veta rent allmänt vad dom olika gör för funktioner och var och när dom används?

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Kornhögtalaren har nog inte blivit uppfunnen än.

Horn-högtalaren däremot funkar ungefär som en tratt funkar om man pratar igenom den, dvs att pga olika fenomen/fysiska lagar så förstärks ljudet, och riktas.

Med en högtalare är det aningens mer avancerat, men på ett ungefär.

När man bygger en vanlig högtalare, t ex med basreflex, så blir kanske verkningsgraden (dvs hur lättdriven högtalaren är) t ex 98 dB. Du driver då detta med ett steg på 1000w, vilket gör att du teoretiskt kan spela ungeför 118dB. Har du däremot en hornkonstruktion tas det mesta av konens rörelser upp och kastas alla åt samma håll, och dessutom utnyttjas vissa resonanser / grejer blaha bla ba som gör att känsligheten ökar till kanske 104dB. Då kan du med samma steg istället spela kanske 124dB. Det är 6 dB mer, högtalaren är alltså mer effektiv.

Nackdelar:
1. Många av dom äldre hornmodellerna låter inte roligt.
2. Det är invecklat att bygga
3. Lådorna blir lätt stora

Sen är det även lite klurigare att få en rak och fin frekvenskurva när man börjar exprimentera med sånt. Men det går ju och man kan ju få en väldigt mycket högre effektivitet.

Förr i tiden var det svårare för högtalare att låta bra när dom "slog långt", liksom det var ovanligt med kraftiga förstärkare. Genom att då ha horn i hemmahögtalarna kunde man med förhållandevis lite effekt spela riktigt högt.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

En grej till med horn kontra "löst element på planka" är att det blir ett mycet snärtigare och mer väldetaljerat ljud av horn.
Och som sagt var, ett bra horn har väldigt bra frekvensgång i jämförelse med konventionella lådor (Se nedan) samt att konen rör sig mycket mindre med samma effekt.

andra alternativ till konhögtalare är ju band och panelhögtalare, dom har oftast sämre verkningsgrad än kon varienterna vilket lätt kan fixas med ett horn framför membranet, men dom har också ett mycket klarare ljud än konmembran.Olika typer av bandhögtalare är magnetostater och elektrostater.
http://www.magnetostatic.com/

En annan mycket äldre variant har ett hårt membran.
Det var sådana panelhögtalare (Blatthaller) med bakelit som membranmaterial som användes när hitler gjorde sina tal till folkmassorna som ni har sett på gamla dokumentärer.
http://www.soundadvance.com/products.htm

sedan finns det ju ett antal andra alternativ till fysiska membran varav några mer exotiska varianter har en öppen låga som genom att värma luften framkallar ljudvågor.
http://www.plasmatweeter.de/eng_corona.htm


Bifogar en bild på simuleringen av mitt nästa hornbygge.
Bild

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Exodus skrev:Det är inte så att han bubblar om "Bashögtalare" och "Bashorn", dvs. helt vanliga basreflexlådor eller horn modeller ala.4530 med mera.? Aja, bara en idé... Han vet väl bäst själv vad han menar :)
4530 är iofs inte ett horn.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

cyberpunk skrev:
Exodus skrev:Det är inte så att han bubblar om "Bashögtalare" och "Bashorn", dvs. helt vanliga basreflexlådor eller horn modeller ala.4530 med mera.? Aja, bara en idé... Han vet väl bäst själv vad han menar :)
4530 är iofs inte ett horn.
Ok, men du förstår hur jag menar va? men om jag säger 1850, för det är väl ett horn?

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
Exodus skrev:Det är inte så att han bubblar om "Bashögtalare" och "Bashorn", dvs. helt vanliga basreflexlådor eller horn modeller ala.4530 med mera.? Aja, bara en idé... Han vet väl bäst själv vad han menar :)
4530 är iofs inte ett horn.
är det väl?

Bild
...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det trodde jag oxå..

Man säger ju iaf 4530horn, men jag vet inte vad det är för krav för att man ska få kallas horn. Jag menar älgarnas horn ser ju inte ut nånting som mina gamla w-horn till exempel.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Gustaf(KMD) skrev:Det trodde jag oxå..

Man säger ju iaf 4530horn, men jag vet inte vad det är för krav för att man ska få kallas horn. Jag menar älgarnas horn ser ju inte ut nånting som mina gamla w-horn till exempel.
:lol: :lol:

nä men det är horn, liksom 4520, 4550 och 4560 är horn.. finns säkert fler men det är dom jbl-horn jag kommer på på rak arm.. :roll:

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Kolla lite och det jag hitta om 4530 är att det står att dom är bakladdade horn, mer fann jag inte.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Exodus skrev:
cyberpunk skrev:
Exodus skrev:Det är inte så att han bubblar om "Bashögtalare" och "Bashorn", dvs. helt vanliga basreflexlådor eller horn modeller ala.4530 med mera.? Aja, bara en idé... Han vet väl bäst själv vad han menar :)
4530 är iofs inte ett horn.
Ok, men du förstår hur jag menar va? men om jag säger 1850, för det är väl ett horn?
Jodå, jag förstår vad du menar :wink:

På ett sätt kan man väl säga att 4530 är ett horn i och med att man "hornladdar basreflexen", men om man kollar på vad resultatet blir så är det mycket närmare en vanlig basreflexkonstruktion än ett riktigt horn.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
Exodus skrev:
cyberpunk skrev:
Exodus skrev:Det är inte så att han bubblar om "Bashögtalare" och "Bashorn", dvs. helt vanliga basreflexlådor eller horn modeller ala.4530 med mera.? Aja, bara en idé... Han vet väl bäst själv vad han menar :)
4530 är iofs inte ett horn.
Ok, men du förstår hur jag menar va? men om jag säger 1850, för det är väl ett horn?
Jodå, jag förstår vad du menar :wink:

På ett sätt kan man väl säga att 4530 är ett horn i och med att man "hornladdar basreflexen", men om man kollar på vad resultatet blir så är det mycket närmare en vanlig basreflexkonstruktion än ett riktigt horn.
Allt beror ju på var man drar gränsen, men jbl kallar dem iaf "Low Frequency Horns".

Hur menar du att ett riktigt horn ska se ut?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:Allt beror ju på var man drar gränsen, men jbl kallar dem iaf "Low Frequency Horns".

Hur menar du att ett riktigt horn ska se ut?
På ett "riktigt" horn laddar du fronten på elementet med hornet och har en sluten kavitet bakom hornet/elementet (finns undantag till det med iofs).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

cyberpunk skrev:
Exodus skrev:
cyberpunk skrev:
Exodus skrev:Det är inte så att han bubblar om "Bashögtalare" och "Bashorn", dvs. helt vanliga basreflexlådor eller horn modeller ala.4530 med mera.? Aja, bara en idé... Han vet väl bäst själv vad han menar :)
4530 är iofs inte ett horn.
Ok, men du förstår hur jag menar va? men om jag säger 1850, för det är väl ett horn?
Jodå, jag förstår vad du menar :wink:

På ett sätt kan man väl säga att 4530 är ett horn i och med att man "hornladdar basreflexen", men om man kollar på vad resultatet blir så är det mycket närmare en vanlig basreflexkonstruktion än ett riktigt horn.
Okej, alltid bra att veta så man inte misstolkas :)

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:På ett "riktigt" horn laddar du fronten på elementet med hornet och har en sluten kavitet bakom hornet/elementet (finns undantag till det med iofs).
Huruvida hornet är frontladdat eller bakladdat har ingen större betydelse.
Däremot så blir det nog som du säger att det lågpassfilter som blir av basreflexporten och hornets strorlek inte passar ihop.
Jag gissar att basreflexen är avstämd nånstans runt 40Hz medans hornet på bliden snarast ser utt att ha en undre gränsfrekvens på typ 2-300Hz, dvs hornet i 4530n fungerar i praktiken bara som en waveguide för basreflexporten.

Här är en bild på ett horn med både front och bakre tryckkammare.
Den röda linjen symboliserar elementets framkant.
Bild
(Det hornet lär låta f*j så bygg det inte :twisted: )

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster