Delad tråd: Effekt!!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Hehe, kom ner till Lidköping så... :P
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

HLAlådorna är såpass smidiga att man kan spänna dem bakom bilen dessutom :lol:

Jag lär inte komma ner till Lkpg på några veckor, men håll med om att jag har en poäng i det jag skriver! Inte för att ni behöver ha fel, men det gäller verkligen att vara rätt nischad om man ska klara köra d&b, och man bör nog dessutom ha en till backuprigg eller bra avtal med liknande företag i området.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Olika riggar passar olika företag med olika arbetssätt, så mycket svårare är det egentligen inte. Bägge riggarna låter tillräckligt bra för att göra ett bra jobb om talangen på scenen och bakom mixerbordet finns.

Jag valde inte D&B för att jag tyckte det var för dyrt och att (C4) var ett 3-lådorssystem. Jag valde heller inte HLA för att lådorna (eller vad man nu ska kalla det) var för stora och tunga för två man att hantera.

Jag klarar mig också rätt bra med mitt val, liksom de som valt Alpha, X-array, Arcs eller vad det nu må vara.

Visst finns det skillnader i hur de låter och hur mycket de låter (t.ex hornladdat vs, frontladdat), men vilket av de c:a 10 toppsystemen man än väljer så klarar de av att göra jobbet som de verktyg de är, annars är det dags att byta bransch.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag utnämner mig själv till tjatmästare, säg till när jag går för långt :)

Det finns självklart en hel del riggaspekter på det hela som cyberpunk påpekar.

Det jag vill säga är att jag tycker fortfarande att det är för mycket med 40k för ett steg som lämnar 2400W och väger 13kg. Det må vara en alldeles utsökt del i en rigg, men något speciellt supersteg är det inte.

Även om det är helt perfekt för en applikation! Och, då är vi tillbaka i rätt grejor till rätt applikation-tänket, som även det är viktigt.

Mycket att tänka på blir det! Bra att vi slår våra kloka huvuden i väggen tillsammans :)

I all välmening,
David
KISS. Keep It Simple Stupid.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

tävla om mest effekt, fastslå vilket system som är det bästa, berätta vart JBL bygger sina högtalare osv är sånt man kan göra inför sina praktikanter/praosar.. här hör det itne hemma enligt mig!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Personligen opponerade jag mig bara mot saker som att D&B alltid är bäst, JBL alltid suger, jämföra frontladdade och hornladdade riggar, jämföra hembyggen och avancerade fabriksriggar.

Vem som har mest watt i sin rigg kunde jag inte bry mig mindre om, så länge jag har så det räcker för mig.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Queerdoo skrev:
dawen skrev:Snälla Queerdoo, du kan inte jämföra HLA med några hemsnickrade lådor från Skövde!
Vad jag fått erfara så bygger dom åt JBL, och en av Soundstars ljudtekniker äger firman i Vara som bygger LAB-steg... Och även en konstruktör av högtalare jobbar där... Hmm... aja...P
Andreas Karlsson i Vara, fd Cetek? Trevliga människor. Morgan har ju sina stunder när han ritar lådor.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

cyberpunk skrev: Jag tvivlar mycket starkt på att det byggs några högtalare åt JBL i Sverige. Jag vet att Septon sålde högtalare med JBL-element i förut, vilket definitivt inte är samma sak.
Vi har 8 dubbel-18-lådor som Morgan på Septon ritat (BX 2-18, eller nåt i den stilen). De funkar, trots att det inte är 60-baserade mått.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

gzede skrev:tävla om mest effekt, fastslå vilket system som är det bästa, berätta vart JBL bygger sina högtalare osv är sånt man kan göra inför sina praktikanter/praosar.. här hör det itne hemma enligt mig!
Det handlade inte om effekttävlan. Det handlade om att djfigge postade under säljes och tyckte att det var mycket kraft i ett CA12 och ett CA9, eller något i den stilen, om jag fattade hans inlägg rätt.

Då påpekade jag att vi hade mer effekt i våra monitorrack, och att det minsann inte var så mycket att hurra för.

Sen så blev det snoppmäteri av det hela.

Sen så splittades tråden, den döptes om till effekt, lades i Högtalare/Slutsteg och om man inte sett tråden innan så kunde man tolka det som att jag skröt med effekt som jag dessutom inte ägde, och så var verkligen inte fallet från början. Det var alltså ingen förklaring om att tråden splittats, utan det såg ut som att jag skapat en ny tråd där jag skrev om hur mycket effekt vi minsann hade.

EDIT: Nu har Jonas gått in och fixat :)

Nåja :roll: :)
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.
KISS. Keep It Simple Stupid.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

jo jag läste den ''första tråden'' innan den blev flyttad, håller endå fast vid att tråden rätt igenom är ganska osaklig :wink:

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

dawen fattade mitt inlägg =) Men i Racket jag menade så satt det 2st CA9 & 1st CA12! Och i de Racket tycker jag att det sitter tillräckligt mkt "power" för att tillfredställa mina behov

Jag postade det inlägget för att det e pålitliga grejer, och är ett rack som jag väldigt järna skulle vilja ha.... Så varför inte hjälpa snubben att bli av med dom =)

Och sen så började dom olika "forum" medlemarna berätta vad dom tyckte sig vara "power" ... En ganska kul tråd tycker jag :)

Ha de gött!!!
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ähh. Värst vad du klagar gzede :roll: :wink:

Power hit, power dit. Jag tycker det låter lite MDS att prata om power... :? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

dawen skrev:Power hit, power dit. Jag tycker det låter lite MDS att prata om power... :? :)
Vaddå? Är det inte på MDS som ni alla köper era PA prylar? :wink:

Allt går ju att sälja med hjälp av lättklädda damer verkar det som :roll:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

:lol:

Om det ändå bara vore lättklädda damer vore ju en sak. Att de ska ha knaprat piller innan är ju lite onödigt :roll:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas skrev:Allt går ju att sälja med hjälp av lättklädda damer verkar det som :roll:
Det har väl Niklas Luthman bevisat med sin katalog om inte annat :D
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
Jonas skrev:Allt går ju att sälja med hjälp av lättklädda damer verkar det som :roll:
Det har väl Niklas Luthman bevisat med sin katalog om inte annat :D
hehe elakt :) nu senaste katalogen för några elgitarrer är väl enda gången dom använt sig av det..:) kanske när krafft-grejerna var nya dom hade några damer men jag har inget minne av att dom var lättklädda direkt.. :(

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Varje katalog brukar väl ha en brud på framsidan?
KISS. Keep It Simple Stupid.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:Varje katalog brukar väl ha en brud på framsidan?
hm.. har hänt två(tror jag) gånger att kvinnliga artister vart på framsidan.. men det har aldrig vart lättklädda varianter, och det har ju alltid vart artister som använder luthmans prylar..

det tycker jag är en helt annan sak..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Varje katalog brukar väl ha en brud på framsidan?
Japp, varenda en de senaste 5-6 åren. Har för mig att de t.o.m fått kritik för det. Kanske är en anledning till att de faktiskt är en söt MUSIKER-flicka (Elin Sigvardsson) på senaste katalogens framsida.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
dawen skrev:Varje katalog brukar väl ha en brud på framsidan?
Japp, varenda en de senaste 5-6 åren. Har för mig att de t.o.m fått kritik för det. Kanske är en anledning till att de faktiskt är en söt MUSIKER-flicka (Elin Sigvardsson) på senaste katalogens framsida.
monica starck var på förra katalogen.. hon är ju också musiker. gången innan var det nån lilaaktig framsida.. sen har jag en framför mig från ''99 med en kille som elgittarriserar.. och sen har jag en med en elgitarr på (vart jag nu lagt den)..

det var en brud en gång kommer jag ihåg men den katalogen har jag inte kvar.. hon kanske inte var musiker..

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster