21" Basar

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Thomas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 05:58
Presentation: Hobby ljudtekniker & Keybordist.
Spelar i cover och bluesband
Ort: Borås

21" Basar

Inlägg av Thomas Pettersson »

Hej

Jag har funderingar på att bygga 2 st 21 tums basar.
Modellen är B&C speakers låda SUB 21 med element 21SW150.
Hur står sig en 21 mot en 2x18 låda?
Bilagor
210.pdf
SUB 21
(32.91 KiB) Nerladdad 199 gånger

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hur många 21" konstruktioner har du sett jämfört med 18"?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Det ända jag har sett är nog D&Bs infra sub som kan vara något att ha!

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

mmm, tsw-121!
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Thomas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 05:58
Presentation: Hobby ljudtekniker & Keybordist.
Spelar i cover och bluesband
Ort: Borås

Inlägg av Thomas Pettersson »

Att jag överhuvud taget är nyfiken på B&C's 21 tummare är att den är på 4 ohm och ger en mindre låda än för en 2x18. De är tänkta att användas på mindre nattklubbar, bar/pubspelningar med begränsad plats för traditionell PA anläggning.
Så finns det någon som redan jämfört?

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Johan Eriksson »

Måste säga att de elementet ser relativt lovande ut till skillnad från budget 21" element ute på marknaden med 4" talspole. 6" verkar vara bättre tilltaget för en 21". Hur som helst så finns de ju turbo lådor med 21"(som sagt tsw-121" men i mitt tycke så är 2x18" fortfarande mer bang for the buck, om man har råd att de tar lite extra plats de vill säga.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Per Johanson skrev:Hur många 21" konstruktioner har du sett jämfört med 18"?
Annars säljer ju mr B toppar med 2x21" + 2", kan inte vara några dåliga element som klarar att gå så långt ned/upp i frekvens!

Helt orelevant, men ändå på tal om 21"...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Adamsson har ett par riktigt riktigt bra 21" basar.. helt orelevant med..

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 21" Basar

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Ujuj, forumvarning. Grabben frågar en sak och folk ifrågasätter direkt.
Thomas Pettersson skrev:Hur står sig en 21 mot en 2x18 låda?
Det beror helt på var du är ute efter. En 21" behöver inte nödvändigtvis skilja sig från en 18" så när som på konarean, men vanligtvis ges de lägre Fs så om du vill spela lägre frekvenser än gemene 18" kan så är du hemma. Vill du bara bräcka en 18" i rent ljudtryck så förefaller det tyvärr som om den mesta utvecklingen ligger på 18" och inte 21". Det gör att en enkel 21" ofta åker på pisk SPL-mässigt av en dubbel 18". (Två 4" talspolar mot en 5" (eller 4" ifall de väljer samma motor och bara limmar på en större kon) = mer effekt i dubbel 18").

Användarvisningsbild
Thomas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 05:58
Presentation: Hobby ljudtekniker & Keybordist.
Spelar i cover och bluesband
Ort: Borås

Inlägg av Thomas Pettersson »

Eftersom 21" elementet från B&C fortfarande är väldigt dyrt så fick det bli fler enkel 18 lådor. Men jag tror med säkerhet att vi kommer att få se mer 21 tums konstuktioner i framtiden. Kolla in Martin Audios nya ASX http://www.martin-audio.com/

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Andreas; om mina reflektioner från Verkliga Livet (tm) inte faller dig på läppen så kunde jag faktiskt inte bry mig mindre.

Thomas; De konstruktioner som nämns i tråden, d&b´s Infra och ASX från Martin t ex är ju inga dussinprodukter, för att få fart på dem används en massa DSP-pill och i ASX-fallet finns hela 8,5 kW bakom.

J infra innehåller 3 st 21" element och väger drygt 150 kg och är tänkt att spela 27-60 Hz, dvs bara den sista oktaven, du behöver alltså en vanlig sub över den för att täcka hela registret.

Mina erfarenheter av tsw-121 är lite blandande, i stora system, under en klase med Flashlights så var de kanske fräcka för sin tid. I mindre set ups vet jag inte om de var så kul? Idag säljer väl inte Turbo några 21" subbar? Undrar varför?

Jag tyckte nog generellt att de gamla konstruktioner jag hört ändå har behövt en komplettering av en 18" lösning för att fungera optimalt, de har varit avstämda för att jobba längst ner i registret.

ASX vore roliga att få prova någon gång!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Gillar inte när man jämför ett element mot två!

Finns ingen chans att du får mer effekt till 2 basar om du använder samma slutsteg på den lådan som har en bas, däremot så kommer du få större konarea på dom 2st 18, men det skiljer nog inte så mycket mot en 21". Största skillnaden är att du kommer att få mycket mer motorstyrka på 2st 18" än en 21"!

När du pratar SPL så är det tyvärr ganska lådberoende och frekvensberoende, så normalt är det enklare att att bygga en låda som spelar högt med ett mindre element än ett stort, då lådkonstruktionen blir enklare att optimera, men det är ju som sagt lite frekvensberoende också!

Så med samma effekt så tror jag du kommer att spela högre med ett element än två st!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Mikael Hedman skrev:Så med samma effekt så tror jag du kommer att spela högre med ett element än två st!
Jag antar att du menar starkt i detta fall och inte högt, även om det iofs inte är fel att säga att mindre element i allmänhet spelar högre än större element.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Thomas Neumann
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 101
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 09:54
Ort: Norge, Bergen
Kontakt:

Inlägg av Thomas Neumann »

Thomas Pettersson skrev:De är tänkta att användas på mindre nattklubbar, bar/pubspelningar med begränsad plats för traditionell PA anläggning.
Menar du att du ska köra 21" på mindre nattklubbar/pubspelningar?
Inte för att verka negativ. Men är det inte lite väl overkill att köra en 21" då?

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

21

Inlägg av Anders Schärer »

Japp , med risk att alla börjar skrika "reklam" så säger jag direkt : jepp jag jobbar på luthman , här är iallafall en färdig 21" låda :)
http://www.rcfaudio.com/vediMacro.phtml ... roduct.htm
mvh Anders

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Basar

Inlägg av Johannes Nordgren »

Det är ingen vad jag sett i tråden som belyser att det kan bli ett glapp mellan sub och topp.

Ta Nexo GeoS t.ex. till GeoS8 är det CD-12 alltså 2x12' som rekomenderas och till GeoS12 är det CD-15 (2x15')-basar som tillhör, för att inte glappa i systemet.

Vad har du tänkt att ha för topp till dina 21-tumare. Utan att lyssna kan jag känna att med 21' i suben och t.ex. 12' i toppen kan det fattas lite emellan.

Varsågoda och säg emot!
We make good music sound great!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jo, jag skrev "Jag tyckte nog generellt att de gamla konstruktioner jag hört ändå har behövt en komplettering av en 18" lösning för att fungera optimalt, de har varit avstämda för att jobba längst ner i registret."

RCF-lådan som Anders visar är ännu ett exempel 30-80 Hz behöver en riktig fullrangelåda på toppen eller en bas till.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Schärer
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 21:06
Kontakt:

21

Inlägg av Anders Schärer »

Lådan jag visade är tänkt i system med 21" , 2x15" , 12" toppar..
mvh Anders

Användarvisningsbild
Thomas Pettersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 05:58
Presentation: Hobby ljudtekniker & Keybordist.
Spelar i cover och bluesband
Ort: Borås

Inlägg av Thomas Pettersson »

En 21 tums bas enligt förslag i första inlägget är betydligt mindre än en dubbel 18, och om era resonemang stämmer, att den spelar mindre än en dubbel 18, så skulle den bli perfekt för mindre spelställen, dels ytrymmesmässigt och dels ljudtrycksmässigt. Man behöver ju inte spela skiten ur grejorna bara för att de håller eller att det går. Min grundtanke var att få en bättre lågfrekvent respons med minimalt antal lådor. Givetvis var de tänka att gå mot 15 tums toppar för att slippa hål i frekvensspektrat. Nu blev det enkel 18 lådor istället eftersom elementet i sig är så dyrt. (upprepning)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster