Aktivt/passivt?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Slutsteg är det gott om i huset som man kan slänga in om filtret fortfarande håller. Annars ringer man hyrfirman om man är på turné.
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
gzede skrev:
Gustaf(KMD) skrev:Så bränner man nätdelen på ett sånt steg och man är kokt!:P

skulle jag sattsa på 2st vanliga 2kanals steg så kan man alltid göra en fuling och få det att funka OK ändå!
bränner man ett element i en passiv låda (vilket är oerhört lätt gämfört med i en aktiv) så är man lika kokt ;)
Precis lika lätt/svårt att bränna element i aktiva som passiva lådor, förutsatt att man har samma processingkraft, vilket jag förutsätter att du menar i din jämförelse, för annars jämför du äpplen med päron.
nej jag menar inte att man har samma processingkraft, i alla fall inte så rätt inställd. men har man det är det klart att det är lika svårt/lätt.

när man gämför aktiva högtalare med passiva så är man väl redan inne på äpplen och päron enligt mig ;)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

gzede skrev:när man gämför aktiva högtalare med passiva så är man väl redan inne på äpplen och päron enligt mig ;)
Vad är det som är äpplen och päron? Det är slutsteg och högtalare, och lite delning. Det som skiljer är ju att grejorna sitter i en låda med aktiva, men sedan finns det ju både röda och gröna äpplen...

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:
gzede skrev:när man gämför aktiva högtalare med passiva så är man väl redan inne på äpplen och päron enligt mig ;)
Vad är det som är äpplen och päron? Det är slutsteg och högtalare, och lite delning. Det som skiljer är ju att grejorna sitter i en låda med aktiva, men sedan finns det ju både röda och gröna äpplen...
beror naturligtvis på hur man ser det. men att ha aktiv delning, faskompensering, avstämd limiter, eq och slusteg inbyggt i en liten högtalare gämfört med att ha en passiv högtalare i samma size, med ett rack på 4 he för att uppnå samma resultat.. dessutom till ett pris som är misnt det dubbla.. det räcker för att jag ska tycka det är päpplen coh äron! :P

men det är smaksaker :lol: vitsigt..

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:
cyberpunk skrev:
gzede skrev:
Gustaf(KMD) skrev:Så bränner man nätdelen på ett sånt steg och man är kokt!:P

skulle jag sattsa på 2st vanliga 2kanals steg så kan man alltid göra en fuling och få det att funka OK ändå!
bränner man ett element i en passiv låda (vilket är oerhört lätt gämfört med i en aktiv) så är man lika kokt ;)
Precis lika lätt/svårt att bränna element i aktiva som passiva lådor, förutsatt att man har samma processingkraft, vilket jag förutsätter att du menar i din jämförelse, för annars jämför du äpplen med päron.
nej jag menar inte att man har samma processingkraft, i alla fall inte så rätt inställd. men har man det är det klart att det är lika svårt/lätt.

när man gämför aktiva högtalare med passiva så är man väl redan inne på äpplen och päron enligt mig ;)
Som dawen sa, jämförelsen i sig är inte är väl på lika villkor, bara det att i ena fallet sitter allt ihop och i andra fallet så har man lösa delar.

Om man däremot tar bort processing i ena fallet så är det som att jämföra krocksäkerheten i två bilar, men man skiter i säkerhetsbältet i det ena fallet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Outofphase
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 26 apr 2004, 01:00

Re: köp passivt

Inlägg av Outofphase »

Ingo skrev:
Outofphase skrev:Men om man kör passiva högtalare och stegvagn och sen vill köpa till (för tanken är väll att du skall tjäna pengar på din uthyrning) lite nya grejor kan man ju alltid behålla stegen och byta högtalarna osv osv
Konstigt då att om man frågar stora hyrfirmor så har aktiva plastbaljor en oerhört mycket bättre ROI än vad deras stora line array riggar...?

Ditt resonemang är lite för generellt eller kanske till och med "out of phase" :wink:
ursäkt att mitt resonemang är generalliserande men det beror på att jag generellt sätt har rätt :shock:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Ok, du påstår alltså att det är lättare att få tillbaka pengarna på 24 v-doscar/m3d/geo t eller what ever än på ett gäng med aktiva plastbaljor.

Jag tror du kan fråga vem som helst som är lite större än dom allra minsta vad man tjänar mest pengar på per investerad krona, A-riggen eller speaker on a stick riggen och få i princip samma svar. Man ska ha ett helt gäng med små riggar, det är mycket bättre än en stor.

Det finns en uthyrare där jag är aktiv som utan omsvep säger att deras plastbaljor finansierat line array riggen. Sen ger line array riggen och dom stora konsollerna möjlighet att göra jobb som höjer statusen på hela företaget.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ingo skrev:Ok, du påstår alltså att det är lättare att få tillbaka pengarna på 24 v-doscar/m3d/geo t eller what ever än på ett gäng med aktiva plastbaljor.

Jag tror du kan fråga vem som helst som är lite större än dom allra minsta vad man tjänar mest pengar på per investerad krona, A-riggen eller speaker on a stick riggen och få i princip samma svar. Man ska ha ett helt gäng med små riggar, det är mycket bättre än en stor.

Det finns en uthyrare där jag är aktiv som utan omsvep säger att deras plastbaljor finansierat line array riggen. Sen ger line array riggen och dom stora konsollerna möjlighet att göra jobb som höjer statusen på hela företaget.
Där håller jag med dig helt!

Firman jag jobbar för har RCF och har 16st basar och 16st toppar. Slog man ihop det här skulle man nog kunna köpa sig ett hyffsat aray för ungefär samma peng. Men skilnaden är ju att nu kan han ha 16st helt separata riggar ute på hyra samtidigt och till priser som dom flesta har råd med. Hade han haft ett LA system så hade han inte kunnat hyra ut det i delar och inte en käft skulle haft råd med det.

På den nivån vi/jag snackar om här. Säg att man plockar ut 5000:-/rigg tar det gånger 16 och då får man in 80 000:- jag tvivlar på att man kan få ut 80 000 för ett LA system och skulle man nu få det så vem har råd med det? 16st små system från RCF är faktiskt inga större problem att ha ute varje helg inte ens i dalarna men att få ut ett LA för 80 000:- i hyra varje helg hmm ja då ska man nog ha en gul lastbil och lager i krylbo.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Kul disco med en bas och en topp *solglasögon*

Men visst har du rätt Gustaf. Det kostar att ha en rigg stående...

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

Ingo skrev:Ok, du påstår alltså att det är lättare att få tillbaka pengarna på 24 v-doscar/m3d/geo t eller what ever än på ett gäng med aktiva plastbaljor.
m3d är aktiv om ja inte minns helt fel :?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Dawen:

Jo men du förstår min poäng!

Lite lustigt att han lyckas ta mig fan ha allt uthyrt jämt oxå.. han har inte haft mer än 4basar och 4 toppar hemma samtidigt nångång under hela vinterhalvåret.

Och disco i mono är JÄTTE HÄFTIGT! minst!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

daniel skrev:
Ingo skrev:Ok, du påstår alltså att det är lättare att få tillbaka pengarna på 24 v-doscar/m3d/geo t eller what ever än på ett gäng med aktiva plastbaljor.
m3d är aktiv om ja inte minns helt fel :?
Den må vara aktiv, men det är verkligen inte en 30 kilos plastbalja vi pratar om. M3D är en del av ett ganska så komplext system, som inte direkt kan användas till mindre talanläggningar och liknande...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gustaf(KMD) skrev:Dawen:

Jo men du förstår min poäng!

Lite lustigt att han lyckas ta mig fan ha allt uthyrt jämt oxå.. han har inte haft mer än 4basar och 4 toppar hemma samtidigt nångång under hela vinterhalvåret.

Och disco i mono är JÄTTE HÄFTIGT! minst!
Disco är ju alltid häftigt :wink:

Visst är det bra att han lyckas ha allting ute mycket. Klarar han att hålla grejorna i rätt skick också så är det väldigt bra.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

I fungerande skick är det ju alltid! Rent ljudmässigt är skicket alltid perfekt! Men sen skulle dom väl behöva lite färg något oftare! Specielt när man flyger topparna så märks det att all färg är borta på undersidan!

Men 70% av riggen står på långtidshyror i sälen och i avesta så där är det ju inget sådant slitage på prylarna.
Jävligt smidigt med långtidshyror föresten! man åker upp en vecka och sätter upp allt sen gör man inte ett skit med det på vintern men ändå drar prylarna in bra mycket stålars! Så på två år så är allt betalt:P

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Dawen:

Ja jag vet Disco är det häftigaste som finns strax efter tutande tåg och randig tandkräm!

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

en diskussion om ifall det är äpplen eller päron, äpplen och äpplen eller vad det är.. leder nog ingenvart. :roll:

ser man till exempel till ekonomin så är det garanterat äpplen och päron. men ser man till funktionen är det ju äpplen och äpplen.

så det är ju var man drar gränsen. :roll: :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Får jag ställa en liten fråga? Vad är det ni diskuterar egentligen?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Äpplen och päron var det väl?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Ingo skrev:Får jag ställa en liten fråga? Vad är det ni diskuterar egentligen?
Någon påstod att det var svårare att köra sönder en aktiv högtalare än en passiv (utan inbyggda steg mm alltså).

Jag svarade att så inte alls var fallet, och menade att om man inte räknar med extern processing så haltar jämförelsen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Gustaf(KMD) skrev:
Ingo skrev:Ok, du påstår alltså att det är lättare att få tillbaka pengarna på 24 v-doscar/m3d/geo t eller what ever än på ett gäng med aktiva plastbaljor.

Jag tror du kan fråga vem som helst som är lite större än dom allra minsta vad man tjänar mest pengar på per investerad krona, A-riggen eller speaker on a stick riggen och få i princip samma svar. Man ska ha ett helt gäng med små riggar, det är mycket bättre än en stor.

Det finns en uthyrare där jag är aktiv som utan omsvep säger att deras plastbaljor finansierat line array riggen. Sen ger line array riggen och dom stora konsollerna möjlighet att göra jobb som höjer statusen på hela företaget.
Där håller jag med dig helt!

Firman jag jobbar för har RCF och har 16st basar och 16st toppar. Slog man ihop det här skulle man nog kunna köpa sig ett hyffsat aray för ungefär samma peng.
Då vet du nog inte vad en line array låda kostar....

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster