Aktivt/passivt?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Outofphase
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 26 apr 2004, 01:00

köp passivt

Inlägg av Outofphase »

Men om man kör passiva högtalare och stegvagn och sen vill köpa till (för tanken är väll att du skall tjäna pengar på din uthyrning) lite nya grejor kan man ju alltid behålla stegen och byta högtalarna osv osv

det finns inga genvägar till det perfekta ljudet men många genvägar till den goda ekonomin.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: köp passivt

Inlägg av David Wennberg »

Outofphase skrev:det finns inga genvägar till det perfekta ljudet men många genvägar till den goda ekonomin.
KUMRIF? :?

Gäst

Re: köp passivt

Inlägg av Gäst »

Outofphase skrev:Men om man kör passiva högtalare och stegvagn och sen vill köpa till (för tanken är väll att du skall tjäna pengar på din uthyrning) lite nya grejor kan man ju alltid behålla stegen och byta högtalarna osv osv
Konstigt då att om man frågar stora hyrfirmor så har aktiva plastbaljor en oerhört mycket bättre ROI än vad deras stora line array riggar...?

Ditt resonemang är lite för generellt eller kanske till och med "out of phase" :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ROI = Return Of Investment, eller vad?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Yupp!

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Re: köp passivt

Inlägg av gzede »

Outofphase skrev:Men om man kör passiva högtalare och stegvagn och sen vill köpa till (för tanken är väll att du skall tjäna pengar på din uthyrning) lite nya grejor kan man ju alltid behålla stegen och byta högtalarna osv osv

det finns inga genvägar till det perfekta ljudet men många genvägar till den goda ekonomin.
det finns för och nackdelar med både och. men jag hade missat huvuddelen av mina uthyrningar om jag hade haft passiva högtalare och slutstegsvagn..

det är många som vill:
ha en liten högtalare för att ha ut tal/sång på små samlingar/evenemang
komplettera med scenmonitorer på nån spelning
ha en monitor till sitt elpiano
osv osv.

man blir väldigt mycket klumpigare med passiva högtalare. inte sagt att aktiva är det alltigenom bästa (är själv på väg att skaffa mig en passiv rigg nu) men ur uthyrningsperspektiv tycker jag det är väl investerade pengar att skaffa sig lite aktivt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Re: köp passivt

Inlägg av David Wennberg »

gzede skrev:det finns för och nackdelar med både och. men jag hade missat huvuddelen av mina uthyrningar om jag hade haft passiva högtalare och slutstegsvagn..

det är många som vill:
ha en liten högtalare för att ha ut tal/sång på små samlingar/evenemang
komplettera med scenmonitorer på nån spelning
ha en monitor till sitt elpiano
osv osv.

man blir väldigt mycket klumpigare med passiva högtalare. inte sagt att aktiva är det alltigenom bästa (är själv på väg att skaffa mig en passiv rigg nu) men ur uthyrningsperspektiv tycker jag det är väl investerade pengar att skaffa sig lite aktivt.
Det beror ju helt och hållet på vad man gör för arrangemang.

Att passiva högtalare är klumpigare håller jag verkligen inte med om. Jag skulle inte vilja jobba på en scen med mer än två aktiva monitorsystem...

Sedan finns ju diskussionen om när en högtalare blir aktiv också. Vissa säger att en högtalare är aktiv såfort det är ett slutsteg inbyggt, vissa såfort det är aktiv delning.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Re: köp passivt

Inlägg av gzede »

dawen skrev:
gzede skrev:det finns för och nackdelar med både och. men jag hade missat huvuddelen av mina uthyrningar om jag hade haft passiva högtalare och slutstegsvagn..

det är många som vill:
ha en liten högtalare för att ha ut tal/sång på små samlingar/evenemang
komplettera med scenmonitorer på nån spelning
ha en monitor till sitt elpiano
osv osv.

man blir väldigt mycket klumpigare med passiva högtalare. inte sagt att aktiva är det alltigenom bästa (är själv på väg att skaffa mig en passiv rigg nu) men ur uthyrningsperspektiv tycker jag det är väl investerade pengar att skaffa sig lite aktivt.
Det beror ju helt och hållet på vad man gör för arrangemang.

Att passiva högtalare är klumpigare håller jag verkligen inte med om. Jag skulle inte vilja jobba på en scen med mer än två aktiva monitorsystem...

Sedan finns ju diskussionen om när en högtalare blir aktiv också. Vissa säger att en högtalare är aktiv såfort det är ett slutsteg inbyggt, vissa såfort det är aktiv delning.
ska du ha endast en monitor på en scen så krävs det om du ska ha passivt ett slutstegsrack (har du då alla steg i separata rack eller måste du ta med "monitorracket" med 4 steg? eller skruvar du ut steget?). det tycker jag är klumpigare än att dra en strömkabel tillsammans med signalen rätt in i högtalarn. :roll:

jag menade att det skulle vara klumpigt i mina exempel, inte i precis alla aplikationer naturligtvis. :)

jag var för nån vecka sen på ett gig där de hade 8 st ART300-monitorer. Var ju inga som helst problem. Ström och signalkabel i nylonstrumpa så är det ju ordnat. Var inga problem att jobba där.. :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Om jag bara ska ha en monitor, då tar jag en aktiv burk! :wink: Självklart är det bra att ha mer än äpplen om man ska ha fruktbutik.

ART300, du menar väl ART300A? ART300 är väl den passiva varianten?

Nylonstrumpa är ju en lösning, men den är inte speciellt praktisk tycker jag. Sedan så är det ju fortfarande ingen lösning på hela problematiken när gitarristen mitt under gig sparkar till sångarens monitor så att hans monitor slocknar :wink:

Men, det beror ju helt på applikation, såklart!

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

dawen skrev:Om jag bara ska ha en monitor, då tar jag en aktiv burk! :wink: Självklart är det bra att ha mer än äpplen om man ska ha fruktbutik.

ART300, du menar väl ART300A? ART300 är väl den passiva varianten?

Nylonstrumpa är ju en lösning, men den är inte speciellt praktisk tycker jag. Sedan så är det ju fortfarande ingen lösning på hela problematiken när gitarristen mitt under gig sparkar till sångarens monitor så att hans monitor slocknar :wink:

Men, det beror ju helt på applikation, såklart!
ja jag menar naturligtvis ART300A :lol:

nackdelen med passiva är ju att slutsteget kan paja om gitarristen klipper av högtalarkabeln och kortsluter den! :lol:

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: köp passivt

Inlägg av Ian Delahorne »

gzede skrev: ska du ha endast en monitor på en scen så krävs det om du ska ha passivt ett slutstegsrack (har du då alla steg i separata rack eller måste du ta med "monitorracket" med 4 steg? eller skruvar du ut steget?). det tycker jag är klumpigare än att dra en strömkabel tillsammans med signalen rätt in i högtalarn.
Slutstegsracket med ett fyrkanalssteg slutsteg och aktivt kompensering/delningsfilter. Monitorerna är även topplådor för lilla riggen == 2 monitorsystem, 2 toppar i samma case.
"This is the updated input list"

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Re: köp passivt

Inlägg av gzede »

ian skrev:
gzede skrev: ska du ha endast en monitor på en scen så krävs det om du ska ha passivt ett slutstegsrack (har du då alla steg i separata rack eller måste du ta med "monitorracket" med 4 steg? eller skruvar du ut steget?). det tycker jag är klumpigare än att dra en strömkabel tillsammans med signalen rätt in i högtalarn.
Slutstegsracket med ett fyrkanalssteg slutsteg och aktivt kompensering/delningsfilter. Monitorerna är även topplådor för lilla riggen == 2 monitorsystem, 2 toppar i samma case.
ok och om du ska köra tre monitorsystem med lilla riggen? :)

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Så bränner man nätdelen på ett sånt steg och man är kokt!:P

skulle jag sattsa på 2st vanliga 2kanals steg så kan man alltid göra en fuling och få det att funka OK ändå!

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

Gustaf(KMD) skrev:Så bränner man nätdelen på ett sånt steg och man är kokt!:P

skulle jag sattsa på 2st vanliga 2kanals steg så kan man alltid göra en fuling och få det att funka OK ändå!
bränner man ett element i en passiv låda (vilket är oerhört lätt gämfört med i en aktiv) så är man lika kokt ;)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:
Gustaf(KMD) skrev:Så bränner man nätdelen på ett sånt steg och man är kokt!:P

skulle jag sattsa på 2st vanliga 2kanals steg så kan man alltid göra en fuling och få det att funka OK ändå!
bränner man ett element i en passiv låda (vilket är oerhört lätt gämfört med i en aktiv) så är man lika kokt ;)
Precis lika lätt/svårt att bränna element i aktiva som passiva lådor, förutsatt att man har samma processingkraft, vilket jag förutsätter att du menar i din jämförelse, för annars jämför du äpplen med päron.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

gzede skrev:
Gustaf(KMD) skrev:Så bränner man nätdelen på ett sånt steg och man är kokt!:P

skulle jag sattsa på 2st vanliga 2kanals steg så kan man alltid göra en fuling och få det att funka OK ändå!
bränner man ett element i en passiv låda (vilket är oerhört lätt gämfört med i en aktiv) så är man lika kokt ;)
Bränner du ett element så har du fortfarande 3st fullt fungerande högtalare då kan du i värsta fall köra en monitor med ex bara drivern eller bara konelementet och köra det fullrnge.

Men bränner du nätdelen i det 4kanals slutsteg som ska driva både monitorerna och topparna med, ja då har du inget ljud alls! Så det känns faktiskt som en väldig skillnad!

Edit: rättade ett pinsamt litet stavfel:P

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: köp passivt

Inlägg av Ian Delahorne »

gzede skrev:
ian skrev:
gzede skrev: ska du ha endast en monitor på en scen så krävs det om du ska ha passivt ett slutstegsrack (har du då alla steg i separata rack eller måste du ta med "monitorracket" med 4 steg? eller skruvar du ut steget?). det tycker jag är klumpigare än att dra en strömkabel tillsammans med signalen rätt in i högtalarn.
Slutstegsracket med ett fyrkanalssteg slutsteg och aktivt kompensering/delningsfilter. Monitorerna är även topplådor för lilla riggen == 2 monitorsystem, 2 toppar i samma case.
ok och om du ska köra tre monitorsystem med lilla riggen? :)
Plockar fram ett rack till och tar betalt därefter.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Gustaf(KMD) skrev:Så bränner man nätdelen på ett sånt steg och man är kokt!:P
Nej? Iaf inte på LAB2400 med 8-ohmslådor.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Min erfarenhet säger att man pajar högtalare oftare än steg. Mycket oftare (iaf moderna steg. Gamla hembyggen ska man nog inte lita på)
"This is the updated input list"

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

men säg att du får en öl utspilld i steget då.. Eller att nått relä för den fördröjda starten går eller vad som helst som gör att hela steget blir ur funktion!

Och vi är inte och snackar på nån gul firmas nivå här utan på en nivå där man kanske inte har ett extra stegrack att plocka fram!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster