Aktivt/passivt?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ingo skrev:Då vet du nog inte vad en line array låda kostar....
Eller så gäller det "line array-lådor" som det står t.ex. D.A.S. på...

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Skulle tippa på att en LA låda kostar runt 30-40k men man behöver väl inte ha 30 lådor per sida för att det ska vara ett LA det räcker väl med 4lådor per sida? eller varfölr inte 2st..

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

RCF topparna kostar 15k st 16st sånna skulle motsvara 8st LA lådor för 30k/st 4st per sida går väl att spela med?

Basarna kostar 10k/st det skulle motsvara 4st d&b b2 som väl fungerar bra till deras Q1 ?

ett LA beståendes av 4st B2 och 8st Q1 kan man inte klassa det som ett LA system?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

De flesta tillverkare påstår att deras linearrayer funkar med 4 lådor per sida, men det är en sanning med modifikation. Allt hänger på hur långt ner i frekvens du vill uppnå effekten av ett linearray. Ju fler lådor detso längre ner i frekvens beter sig högtalarna som ett linearray.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ok! men då var jag inte helt ute och cycklade som det lät på ingo.

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
Ingo skrev:Får jag ställa en liten fråga? Vad är det ni diskuterar egentligen?
Någon påstod att det var svårare att köra sönder en aktiv högtalare än en passiv (utan inbyggda steg mm alltså).

Jag svarade att så inte alls var fallet, och menade att om man inte räknar med extern processing så haltar jämförelsen.
..som jag slängde ur mig efter att ha misstolkat ett inlägg där nån skrev att man var kokt ifall nätdelen pajade. han syftade på ett 4-ch slutsteg och jag trodde han syftade på en aktiv högtalare. och då tyckte jag att man var lika kokt om man brände element i en passiv som är mer lätt hänt än med en aktiv!

om man har rätt inställda limiters, bra steg och bra monitorer får man naturligtvis en ännu högre svårighet att paja högtalarna. men jag tänkte mig exemplet typ "en aktiv SX300 vs en passiv SX300 med ett LAB1600-steg".

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:om man har rätt inställda limiters, bra steg och bra monitorer får man naturligtvis en ännu högre svårighet att paja högtalarna. men jag tänkte mig exemplet typ "en aktiv SX300 vs en passiv SX300 med ett LAB1600-steg".
Och räknar man inte med en DSP i alternativet med den passiva SX300''s så jämför man inte likvärdiga exempel.

Jag klankar inte ner på aktiva högtalare på något sätt. De har sin givna plats i rätt applikationer. Det vara bara generaliseringen jag inte tyckte stämde.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
gzede skrev:om man har rätt inställda limiters, bra steg och bra monitorer får man naturligtvis en ännu högre svårighet att paja högtalarna. men jag tänkte mig exemplet typ "en aktiv SX300 vs en passiv SX300 med ett LAB1600-steg".
Och räknar man inte med en DSP i alternativet med den passiva SX300''s så jämför man inte likvärdiga exempel.

Jag klankar inte ner på aktiva högtalare på något sätt. De har sin givna plats i rätt applikationer. Det vara bara generaliseringen jag inte tyckte stämde.
ok det är din åsikt ;)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Gustaf(KMD) skrev:Skulle tippa på att en LA låda kostar runt 30-40k men man behöver väl inte ha 30 lådor per sida för att det ska vara ett LA det räcker väl med 4lådor per sida? eller varfölr inte 2st..
Jag använde v-dosc/m3d/geo-T i mitt exempel och det är lådor som kostar kanske 70-120 kkr stycket. Visst finns det billigare, geo-S, arcs och q1 är alla exempel som ligger i det härad som du pratar om dvs 30-40 kkr.

Skulle vilja påstå att ett LA generellt sett börjar fungera vid 6 lådor men under 8 är det inte bra. Sen var min poäng att den stora riggen var svår att få att betala sig. 4 LA lådor per sida är ingen stor rigg, det är en knappt fungerande lösning.

Med mina siffror blir det så här 16 x 80 = 1280 att jämföra med rcf-riggen 16 x 15 = 240.

Det vill säga svaret är nej, du kan inte få ett hyfsat LA för samma peng.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ja men då säger jag att ALLT ÄR RELATIVT!

så stryker vi ett streck här!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster