Topp fundering: 1x12", 2x12" eller 3x12"

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Topp fundering: 1x12", 2x12" eller 3x12"

Inlägg av Mikael Hedman »

Ska bygga nya lådor till elementen jag har, och har lite beslutsångest vad man ska göra med dem!

Idag har jag 4st D.A.S CX-22 ( 12B + K-8 ) som består av en 12" bas och en 2" driver.

Ska använda dessa till 4st 2x15" lådor

Tankar:
Bygga 4st lådor en till varje bas
Bygga 2st lådor och montera 2 i varje
Köpa två 12"are till och montera 3x12" i varje låda, då kan man få samma bredd som basarna! Kommer tyvärr att väga sa*an! Varje CX-22 väger ca 20kg!

Flera små lådor blir enklare att hantera, samt lättare!
Vad får ni för funderingar kring detta?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Är det en coax?

Hur sprider den i så fall?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Ja det är det, bifogar pdf filen över elementet i låda!
Bilagor
biflex-22.pdf
(1.58 MiB) Nerladdad 226 gånger

Erik Olofsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:30
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Erik Olofsson »

Ett coax-element har ju ganska bred spridning i diskantregistret enl din pdf. ca. 80grader i båda plan vilket innebär att de blir svåra att ha i kluster.

Hur har du kört dom tidigare?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Den kommer bara fungera bra med en i varje låda. Och den ska användas en och en.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Dom har suttit på ett Disco i ett tak och körts en i varje låda, 4st runt ett dansgolv.

Tanken var först att bygga 4nya lådor och sätta en i varje låda, sedan montera 2st lådor på dansbandspinnar uppe på dessa dubbel 15", 2st på varje sida.

Men när man lägger basarna på varandra så blir dom ganska höga, så med pinnar skulle dom komma väldigt högt upp, så då kom tanken att bara bygga en låda i med 2st och lägga på basarna istället. Men då blir som så smal, så då kom den 3:e 12"aren! :)

Så det skulle inte heller fungera bra om man monterar dem intill varandra och en 3:e 12:a på insidan?

Typ [[co-ax][co-ax][12"]]

Erik Olofsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:30
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Erik Olofsson »

Problemet är dom sprider för mycket och är således inte lämpliga att montera brevid varandra. Du kommer att få en utsläckning av en del frekvenser. Det är precis som Per skriver att dom skall köras en och en.

Alternativt kombineras med ett baselement i någon sorts 2 1/2 system men det kan bli svårt att få till filter och lådavstämmning då.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Hmm, jo förstår vad ni säger, men vill försöka använda dem ändå, när jag har 4st så vad skulle bli bäst?

En sådan här konstruktion?

[[co-ax] [40grader] [12"] [40grader] [co-ax]]

40gradiga vinklar \__/ då borde rent teoretiskt utsläckningen försvinna, från högtalaren, men dom kommer att spela mot varandra istället H + V

Eller bara glömma allt och göra 2st monitorer av dom andra två?

Erik Olofsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 05 jun 2006, 15:30
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Erik Olofsson »

Då får du alltså en topp som sprider typ 160grader i sidled. Den kommer att bli svår inne med tanke på väggreflektioner och dyl.

Vad är det för fel på dom gammla lådorna?

Om jag skulle välja så skulle jag nog bygga separata lådor men möjlighet att använda som monitor vid behov. Om klustret skiter sig har man i alla fall 4 monitorer. Jag skulle inte krångla till det med något extra 12" baselement.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Dom gammla lådorna är så pass små så det går inte att montera varken handtag eller speakonplatta på dem! :( Samt att dom väger ca 28kg/st med element, gjorda i 16mm MDF

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag hade precis som Erik byggt en monitorliknande låda som går att använda som topp. Att banda in fler än ett element per låda kommer aldrig bli bra med tanke på kamfilterffekter och dylikt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 59 och 0 gäster