"Lura" elementet?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
rollobert
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Sundsvall

"Lura" elementet?

Inlägg av rollobert »

Jag har en lite fråga som jag ha funderat på länge: jag har ett baselement som kanske inte är väldens bästa men det var extremt billigt. Det är en Pro Audio SW 12:a (http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=283) Den har en vas på 308L!! Vilket jag tycker är allt för stort. Jag skulle vilja bygga en låda som inte är så stor men ändå få rätt vas. Går det att bygga lådan på något sätt för att "lura" elementet på något sätt? Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig riktigt för att beskriva problemet.

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Nu är inte jag världens bästa högtalarkonstruktör men VAS är väl inte lika med optimala lådvolymen.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Som Jens säger så är det inte bara VAS som spelar roll då man designar högtalare, utan framför allt andra värden på elementen.

Dämpmaterial är ett sätt att lura elementet att tro att lådan är större! Men, det funkar inte i någon stor utsträckning direkt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

rollobert
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 mar 2004, 01:00
Ort: Sundsvall

Inlägg av rollobert »

dawen skrev:Som Jens säger så är det inte bara VAS som spelar roll då man designar högtalare, utan framför allt andra värden på elementen.

Dämpmaterial är ett sätt att lura elementet att tro att lådan är större! Men, det funkar inte i någon stor utsträckning direkt.
ok, tack så mycket, tänkte lite fel

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster