Basproblem

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Basproblem

Inlägg av Mikael Hedman »

Var ute på en spelning i helgen med ett par ny införskaffade singel 18" som jag egentligen tänkt kört till ett annat system men ville prova dem!

Topparna bestod av 2st TMS-2, steg LAB 1200 + LAB 1300, sedan på 18" (Beyma 18G400 tror elementet hette så) basen satt det ett bryggat LAB1200 (ca 2x600w@8Ohm).

Topparna är kraftigt skurna vid ca 50Hz och 18" spelar upp till 80-120Hz (mins inte exakt vad jag ställde in vid testen)

Problemet var att 18" basen hördes inte!

Så skulle behöva en bas som spelar på lite mer än dessa! Liten till fysiska storleken samt max ca 50kg, aktiv eller passiv spelar ingen roll!

Vad finns det idag man kan köpa för en vettig peng! Söker någon vanlig modell så man kan komplettera upp till fler senare! Prisbild helst under 10k/paret för aktiva, ca 5k/par för passiva

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det är inte så att slutsteget är i svagaste laget för att driva subbasar?

Testa o brygga ditt 1300 på en bas och se vad det presterar då
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Tror inte det kommer att hjälpa så mycket! Har för mig att basen är specad 400RMS! Men kan ha fel där, ska kolla vilken modell det sitter i lådan!

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Rikard Åberg »

byt till ett annat slutsteg varken lab1300 eller lab1200 är strömstarka nog för att driva subbar.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mikael Hedman »

Kan testa att hänga på en hedelig ringkärna! :) Men tror att det sitter i verkningsgraden, skiljer ju minst 6db redan från start! Så spelar inte så stor roll då vad jag hänger på, kommer inte kunna hinna ikapp ändå! :(

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Kurva

Inlägg av Johannes Nordgren »

kolla in frekvensåtergivningen. Bara för att det står 1300w så betyder det inte 1300w under t.ex. 80Hz
We make good music sound great!

Lasse Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 13:54

Inlägg av Lasse Johansson »

Har du ställt nivån riktigt mellan basar o TMS2.
TMS2 är betydligt mer lättdrivna då de är hornladdade än basarna som jag oxå förmodar är basreflex....vilket gör att det krävs lite extra att få dem att låta bra o spela ihop.

Enkel setup:
1. Kör en cd med enbart basarna igång.
2. Höj tills du har ett bra tryck.
3. Smyg upp volymen till tms2 tills du hittar balansen.
Överlappa inte i delningen till att börja med.

( kan tyckas basic, men ibland glömmer man det enkla)

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Tror inte man ska tvinga in så mycket mer effekt än LAB1300 eller alternativt bryggat LAB1200 i G400. Lånade ett par en gång de hängde med en stund.... Typ upp till att man kände lite tryck sedan sa de plopp och lät skit. Var ett LAB2000 på halvfart. G400 kändes inte som att det var nått subellement.
Måste man skriva nått här?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Basproblem

Inlägg av Hasse Queisser »

Mikael Hedman skrev:Topparna är kraftigt skurna vid ca 50Hz och 18" spelar upp till 80-120Hz (mins inte exakt vad jag ställde in vid testen)
Som andra redan sagt, TMS-2:an är förmodligen 6-7 dB effektivare än en basreflexsub, vilket innebär att du skulle behöva kasta runt 4 gånger mer effekt på suben för att nå samma ljudtryck. Lägg sedan till Fletcher/Munson-kurvan så handlar det nog om 10dB eller mer för att få en balans örat tycker om.

Dessutom så överlappar du i frekvens mellan ett horn och en basreflexlåda, vilket förmodligen gör att du är duktigt ur fas i delningen (nu antar jag att du inte kompenserat för det med mätning och delay, vilket kanske är felaktigt).
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster