Slutsteg & ohm

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Edwartz
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:56
Kontakt:

Slutsteg & ohm

Inlägg av Johannes Edwartz »

Hej!

Jag håller på en massa utrustning jag skulle vilja införskaffa. Det är dock en sak jag inte förstår och det är hur ett slutsteg verkligen fungerer, (jag vet såklart vad man har slutsteget till), och hur fungerar det hela när det kommer till ohm? Vad ska man titta på när man ser hur många högtalare ett slutsteg kan driva osv...

Vore väldigt tacksam för svar!
Tack på förhand.

/Johannes Edwartz

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

ohms lag

R=V/A

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

sorry glömde att rätt stava

ok nu kommer den långa förklaringen om du har 2 st 8 ohms högtalare och kopplar dom parallellt blir det 4 ohm
het vill säga att du dubblar belastningen i slutsteget
ett slutsteg spelar bara ut spänning (V) och i och med att du halverar resinstansen dubblar du strömmen (i teorin(i verkligheten spelar steget egenskaper in en del))

Effekt lagen
W=V*A

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

ett slutsteg kan driva ned till ett ohm tal
Vanligt är 1, 2, 4 & 8


Högtalare är vanliga i 4, 8& till och med 16
om du har ett steg som kan driva ned till 1 ohm och du har 8 ohm på högtalarna då kan du driva 8 Högtalare parallellt


om du har ett steg på 8 ohm och högtalare på 4 ohm kan du driva 2 i serie


Obs:
ohm avser varje kanal förutom när steget är bryggkopplat Då dubblar du spänningen igenom att låta ena sidan spela fas vänt mot jord och dubblar spänningen men steget tål inte fler amper så ohm talet dubbleras

Det är inte alla steg som är byggda för brygg koppling.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Edwartz
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 08:56
Kontakt:

Inlägg av Johannes Edwartz »

OK! tack för alla svar och jag tror att jag fattar!

ohm:et är altså det som gör att slutsteget kan driva högtalaren och wattantalet är hur mycket ljud man kan kräma ur lådorna?

om jag har 2 lådor med varsin högtalare på 8 ohm & 700W och jag koplar ihop dem blir det alltså 4 ohm, men, blir det med 1400W eller är W-antalet fortfarande 700? Jag kan nog gissa, men det känns bra att vara säker.

Om man är rädd för att spräcka högtalaren kanske det kan vara bra att köpa ett slutsteg som inte har lika hög effekt som hötalarna klarar av, eller vad säger ni om det? Finns det någon annan negativ synvinkel på det?

Tack för alla svar! Hoppas ni vill hjälpa mig lite till...

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

o

Inlägg av Mattias Carlsson »

ops
Senast redigerad av 1 Mattias Carlsson, redigerad totalt 0 gånger.

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 824
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Mattias Carlsson »

stämmer att om du har 2 st 8 ohms enkel 18" tex så blir det 4 ohm om du kopplar ihop dem MEN ska du koppla ihop dem så bör du juh ha 4 st lådor alltså 2 på varje sida, eftersom det e juh bara en kanal då kör på om du kopplar ihop lådorna, sedan så ska du tänka tvärtom då det gäller steg, du ska alltid ha kraftigare steg än vad du ha högtalare anser jag, varför kanske nån mer välformulerande mer erfaren ljudnisse kan svara på.hehe

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Helt klart att man ska ha större slutsteg
jag har vart med om en kille brände (smält plast helt sönderkolade kretskort och brand rök)

Det åstakom han med en gammal powermixer
och det var med största säkerhet på grund av att han hade för litet steg och han maxade.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Man ska alltid ha lite kvar på stegets kapacitet när man kör på det man ser som högsta volym, annars kommer steget klippa, dista eller något annat hemskt och det vill man inte, förutom det faktum att det blir väldigt varmt, fast man kanske skulle maxa stegen på melodifestivalen så man får lite värme i ishallarna ;)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Är det därför det är vårt att lyfta dom rackarna när dom har svalnat :wink:
För då har dom ju frusit fast i isen :wink: :wink:

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Johannes Edwartz skrev:ohm:et är altså det som gör att slutsteget kan driva högtalaren och wattantalet är hur mycket ljud man kan kräma ur lådorna?
Nja.

Den wattsiffra som står på en högtalare anger hur mycket elektricitet man kan pumpa genom den innan den brinner upp, inget annat. Den wattsiffra som står angivet på en förstärkare anger hur mycket elektricitet den kan pumpa ut innan den brinner upp - eller åtminstone inte orkar mer.
Ohm, som är enheten för den elektriska egenskapen impedans, anger hur stort elektriskt motstånd det finns i en högtalare. Många ohm betyder högt motstånd, alltså svårare för förstärkaren att pumpa runt elektricitet. Få ohm ger motsatta förhållandet, alltså lättare för förstärkaren att pumpa runt elektricitet och därmed watt... och i slutändan ljud. Man kan kanske tro att det bara är av godo med låg impedans, men det är inte helt sant. Det viktiga är att ha lagom stor impedans i förhållande till den förstärkare som pumpar runt elektriciteten. Ju lägre impedans i högtalaren(-arna), desto mer likt kortslutning "ser" förstärkaren.
Effekttålighet (watt) och impedans (ohm) säger egentligen rätt litet om en högtalares egenskaper. Ett armeringsjärn har till exempel väldigt hög effekttålighet och väldigt låg impedans, men är en rätt otrevlig last för en förstärkare. Mer intressant är exempelvis högtalarens känslighet, alltså hur starkt den spelar vid en viss inmatad elektrisk effekt.

Apropå effektanpassning så går det att ha ihjäl högtalare både genom att driva dem med för starka och för svaga förstärkare.
Med för stark förstärkare är det uppenbart; vrider man på för mycket så kommer den ström och spänning som förstärkaren genererar att utveckla så mycket effekt i högtalarens talspole att denna fysiskt brinner upp. Till exempel.
Med för svag förstärkare som drivs med signalen kraftigt överstyrd (klippt) riskerar man att utsätta högtalaren för fyrkant (eller puls-) våg, som innehåller mer elektrisk energi än talspolen är avsedd för, och som dessutom innebär fysiska påfrestningar som högtalaren inte tillverkats för. Inte heller bra.
Johannes Edwartz skrev:om jag har 2 lådor med varsin högtalare på 8 ohm & 700W och jag koplar ihop dem blir det alltså 4 ohm, men, blir det med 1400W eller är W-antalet fortfarande 700? Jag kan nog gissa, men det känns bra att vara säker.
Impedansen - om du parallellkopplar högtalarna vilket är det normala - blir 4 ohm, och högtalarna kommer fortfarande att kunna svälja 700 watt per styck innan de går upp i rök. Förstärkaren kommer att "se" en lägre impedans och lättare kunna pumpa runt elektricitet i kabeln, i praktiken kommer den att kunna lämna ifrån sig ungefär dubbla effekten jämfört med 8-ohmsfallet.

När du skall köpa högtalare och förstärkare så stirra dig inte blind på angivna watt. Titta också på känsligheten, hur starkt högtalarna spelar. En känslig högtalare kan låta mer med en liten förstärkare än vad en okänslig högtalare kanske gör med en dubbelt så kraftig förstärkare.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Mikael Thieme skrev: Ett armeringsjärn har till exempel väldigt hög effekttålighet och väldigt låg impedans, men är en rätt otrevlig last för en förstärkare.
Hehe...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Mikael Thieme skrev:
Johannes Edwartz skrev:ohm:et är altså det som gör att slutsteget kan driva högtalaren och wattantalet är hur mycket ljud man kan kräma ur lådorna?
Nja.

Den wattsiffra som står på en högtalare anger hur mycket elektricitet man kan pumpa genom den innan den brinner upp, inget annat. Den wattsiffra som står angivet på en förstärkare anger hur mycket elektricitet den kan pumpa ut innan den brinner upp - eller åtminstone inte orkar mer.
Ohm, som är enheten för den elektriska egenskapen impedans, anger hur stort elektriskt motstånd det finns i en högtalare. Många ohm betyder högt motstånd, alltså svårare för förstärkaren att pumpa runt elektricitet. Få ohm ger motsatta förhållandet, alltså lättare för förstärkaren att pumpa runt elektricitet och därmed watt... och i slutändan ljud. Man kan kanske tro att det bara är av godo med låg impedans, men det är inte helt sant. Det viktiga är att ha lagom stor impedans i förhållande till den förstärkare som pumpar runt elektriciteten. Ju lägre impedans i högtalaren(-arna), desto mer likt kortslutning "ser" förstärkaren.
Effekttålighet (watt) och impedans (ohm) säger egentligen rätt litet om en högtalares egenskaper. Ett armeringsjärn har till exempel väldigt hög effekttålighet och väldigt låg impedans, men är en rätt otrevlig last för en förstärkare. Mer intressant är exempelvis högtalarens känslighet, alltså hur starkt den spelar vid en viss inmatad elektrisk effekt.

Apropå effektanpassning så går det att ha ihjäl högtalare både genom att driva dem med för starka och för svaga förstärkare.
Med för stark förstärkare är det uppenbart; vrider man på för mycket så kommer den ström och spänning som förstärkaren genererar att utveckla så mycket effekt i högtalarens talspole att denna fysiskt brinner upp. Till exempel.
Med för svag förstärkare som drivs med signalen kraftigt överstyrd (klippt) riskerar man att utsätta högtalaren för fyrkant (eller puls-) våg, som innehåller mer elektrisk energi än talspolen är avsedd för, och som dessutom innebär fysiska påfrestningar som högtalaren inte tillverkats för. Inte heller bra.
Johannes Edwartz skrev:om jag har 2 lådor med varsin högtalare på 8 ohm & 700W och jag koplar ihop dem blir det alltså 4 ohm, men, blir det med 1400W eller är W-antalet fortfarande 700? Jag kan nog gissa, men det känns bra att vara säker.
Impedansen - om du parallellkopplar högtalarna vilket är det normala - blir 4 ohm, och högtalarna kommer fortfarande att kunna svälja 700 watt per styck innan de går upp i rök. Förstärkaren kommer att "se" en lägre impedans och lättare kunna pumpa runt elektricitet i kabeln, i praktiken kommer den att kunna lämna ifrån sig ungefär dubbla effekten jämfört med 8-ohmsfallet.

När du skall köpa högtalare och förstärkare så stirra dig inte blind på angivna watt. Titta också på känsligheten, hur starkt högtalarna spelar. En känslig högtalare kan låta mer med en liten förstärkare än vad en okänslig högtalare kanske gör med en dubbelt så kraftig förstärkare.


Mycket bra förklarat. Kunde inte gjort det bättre själv.

Användarvisningsbild
Håkan Petersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 20 okt 2006, 13:14
Ort: Östergötland

Inlägg av Håkan Petersson »

Emil Enander skrev:Mycket bra förklarat. Kunde inte gjort det bättre själv.
Finns du på riktigt eller trollar du?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster