DB Opera

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

DB Opera

Inlägg av Tobias Norrfors »

Sitter och kvällssurfar lite och råkade ramla över några DB-högtalare. Jag måste erkänna att jag blev lite småsugen på att shoppa, men jag tänkte höra vad ni tycker först :)

1-2 st aktiv bas DB Opera 61.18 samt 2 st aktiva toppar DB Opera Live 405.

Någon som lyssnat på 61.18?

Vad duger denna konstellation till? Fritidsgården eller lilla nattklubbsgolvet? Soptippen? :)
Birdstreet Production

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 01:00
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Hejsan!

Vi hade ett lager på ca 10 405:or på Riksteatern ett tag. Personligen så tycker jag att de spelade på rätt duktigt i förhållande till sitt pris.
Största problemet med dessa lådor är volympoten på baksidan som sitter totalt oskyddad och är av usel kvalité. Alla lådor vi hade har jag bytt den poten på minst en gång.

Eftersom vi turnerar hela tiden med våra grejer så åker de på en del stryk, och dessa potar klarade tyvärr inte mycket...

/Daniel

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Tack för dina kommentarer Daniel. Man kan ju tycka att grabbarna och tjejerna på DB borde ha tänkt på en sådan sak som att skydda alla kontroller...men alla gör misstag antar jag :)

Jag får helt enkelt se till att vara försiktig med potarna när jag förflyttar dem. Om jag nu bestämmer mig för att köpa. Jag väntar på fler kommentarer först.
Birdstreet Production

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Jag har tyvärr inte lyssnat på 61.18, men jag har lillebror som heter 41.15 som jag är jätte nöjd med. Spelar kanon och är jätte smidiga. Basarnas kontroller sitter lite bättre skyddat än Topplådornas.

Har 6st 41.15, funkar bra för uthyrning och lilla nattklubben.
2st basar och 2st 405:or är en kanon smidig rigg, och spelar bra!
Blev faktiskt imponerad på 41.15.
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Har själv kört med riggen 2st 61.18 och 2st 415 (föregångaren till 405:an).
(kört med dom bra länge tills någon behagade att inte lämna tillbaks dom
efter en hyra tidigare i våras...)

Du behöver helt klart 2 subbar till dessa toppar. Om det inte är
huvudsakligen mindre lokaler du tänkt vara i. Topparna spelar på mer
än man förväntar sig i förhållande till dessa subbar.
Subbarna spelar 130dB och topparna 128dB om jag minns rätt.
Jämförelsen med både 41.15 och sub15, men även sub05 är
bra att göra. Sub15 som jag hellre använder är mindre, lättare,
men mer effekt och högre ljudtryck (133.5dB). Dock med skillnaden
att det är en annan lådtyp och 15tums element.
Min upplevelse av just 61.18 är att den är onödigt stor, ca 60x60x80cm
och väger ca 60kg. Det hela beror förstås på deras val av baselement.
Det fanns en lösning med hjul för dom, men jag monterade själv vanliga
blåhjul på ena kortsidan för att de överhuvudtaget skulle gå förflytta
smidigt. Jag tror att huvudplanen för denna sub var att den skulle
användas ihop med någon av deras toppar i Stage Opera serien.
Det fanns då en modell med dubbel12+diskant (42.12).
Dessutom hade de en modell med dubbel15+6+diskant (82.15) om jag
minns rätt. Ingen av dessa finns kvar i produktion. Varken topparna eller
subben.

Upplevelsen av dB generellt annars är att limiteringen i de inbyggda
processorerna/stegen verkar vara lagom inställd.
Det var när det begavs sig inga problem att ställa subbarna på 100%
och topparna på ca 75% av max på volymreglaget och sedan låta dj:n
spela som han ville hela kvällen eller natten och inte vara det minsta
rädd för sönderspelade element.

Toppen som är byggd som vilken annan plastlåda med inbyggd drivning
låter och beter sig som man kan förvänta sig. dB har med varje ny
modell sagt att de förbättrade basregistret, har jag för mig. Och just
405:an gör bra ifrån sig utan subb i mindre sammanhang.
Subben är som sagt lite stor och bökig, men har både den och de andra
nämnda subbarna fördelen att den har inbyggd delning för vidare till
toppar. Det går att välja om man vill köra subben i stereo eller mono,
så man får en väldigt bra flexibilitet om man bara vill köra en eller två
eller fler vid tillfällena.

Vill man göra någon jämförelse med dBs toppar och andra konkurrenter
så är det väl JBLs EON G2 serie, Mackies SRMserie och RCFs ARTserie.
Prismässigt så ligger dB Tech lägst och RCFs högst. Och jag tror att man
får vad man betalar för. I min verksamhet så har dB passat perfekt både
på disco, ren mp3/dator-inkoppling, tal/konferens-jobb mm. Och just
smidigheten med att det går att koppla in både mikrofon och vanlig line
in, så som på de andra nämnda märkena gör att det är ett mycket
bra allroundval enligt min åsikt.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Wow Jonas!! Tack för den VÄLDIGT grundliga kommentaren. Det låter på dig som att det inte är så tokigt val ändå. Självklart är det så att man alltid får vad man betalar för, är man inte rik får man göra det bästa av situationen :)

Vi har Mackie (srm 450 + swa1801) på klubben jag huserar på, och de tycker jag levererar skapligt. Om dB Opera kan leverera ngt liknande kommer det räcka gott och väl för mig.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

OT: Jag själv kör med Mackie SWA-1501 på uthyrningen för att just dom är smidigare än 18'' tummare. I denna vecka lattjade jag lite i verkstan och ställde upp 4 st basar i ett kluster. Dom sammarbetar nåt otroligt. Lät snyggt och spelade ner mycket prylar från hyllorna. Startade även ett billarm 30 meter ifrån genom stängd dörr. :-) Mackie, RCF och dB:s lådor är ju från samma familj mer eller mindre och tycks ju lira på ungefär samma vis så att för mindre gig är dom helt OK.

Jag har hört Pelle Meyer lira på flugna Operalådor, och det lät väldigt bra. Som sagt var, inget dåligt köp om man har snäv budget... och inte har någon övetro på att dom skall täcka upp en ishall, eller liknande. :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

VA?! Jag som hade tänkt köra med 2 toppar+2 basar när jag ska anordna ravefest här i Skellefteå Kraft Arena. Det är alltså bara att glömma?

Hehe, nä skojar bara. Min uppsättning kommer på sin höjd att behöva underhålla 50-100 kvm (tänk festvåning/butikslokal/litet dansgolv) så jag kommer nog vara safe. For now. Man vet aldrig vad framtiden har att utvisa :)

Men...ni är många som verkar gilla 15"-lådor. Personligen tycker jag det känns lite "vekt" att köra med singel-15"-lådor, men jag kanske har underskattat dem?
Birdstreet Production

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Är det Bröllop el liknande (50-100 kvm) brukar det räcka gott med singel 41.15. Brukar ändå ha med 4st för det lilla extra. Dom är så smidiga med sina 25kg så det är lätt o ha med extra.
/// djfredrikb.se ///

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Fick höra topparna live idag på en båt/bil-show nere vid älven. De användes mest för tal och skvalmusik, så man fick inte riktigt ngn indikation på vad de kan "topp-prestera", men det lät bra för de ändamålen iaf.
Birdstreet Production

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Nu har jag fått hem en DB Opera 61.18 och även hunnit provspela den. Personligen tycker jag den är lite "släpigare" än den Mackie 1801 vi använder på klubben. Dvs, den är inte lika tight/snärtig.

Däremot upplever jag att den flyttar mer luft än 1801:an, för det rasslade och skramlade lite här och var i lokalen när jag drog på...vilket 1801:an inte gör i samma lokal.

Att köra på 100% och låta limitern göra sitt när det blir för jobbigt, som Jonas nämnde här ovan, verkar vara hur lugnt som helst. Precis som alltid när man köper saker får man vad man betalar för, och jag tror att den här lådan kommer räcka gott och väl för mina ändamål. Nu väntar jag bara på att få lägga vantarna på 2 st 405:or...

Ja just ja, glömde kommentera storleken. Den ÄR STOOOR och tung, speciellt eftersom det inte finns några hjul på den som standard. Det blir till att montera dit minst två hjul ASAP :)
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag hade två 415 en gång i tiden när det begav sig och jag började med den här leken .. i dagens perspektiv så tycker jag de spelar svagt och låter tunnt (som många högtalare i den där kategorin). Kan funka för tal eller disco.

nu har jag FBT Maxx och Jolly som täcker behovet av aktiva plastlådor.
Fördelar: bra nylonväska så de håller sig snygga, låg vikt, bra ljud, inbyggd micpreamp och eq för diverse snabb-lösningar, bra placeringar av kontakter. Lagom prisklass för mitt användningsområde.

alltså köp vad ni vill, men kom ihåg att de där extra tusenlapparna kanske inte känns lika mycket om några år.

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Ja, självklart finns det allting något som är bättre. I det där fallet är väl FBT-lådorna typ dubbelt så dyra som dB-lådorna. Vore konstigt om de inte spelar bättre.

Som du säger gäller det att hitta en nivå som passar. Mina kommer knappt att få "sträcka på benen" eftersom de mest kommer spela i miljöer där det ska kunna gå att föra ett samtal samtidigt. De gånger jag ska arrangera ngt större ringer jag någon som kan leverera lite mer kräm :)

Jag kräver drifttålighet och att de låter "tillräckligt" bra...vilket jag tror att min lilla rigg kommer göra.
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Inlägg av Daniel Andreasson »

Jag hade dom från Crafton här och demade deras FBT lådor för några månader sedan, dom spelade skiten ur mina EON15g2. Mycket snärtigare bas, och bra mycket bättre och öppnare mid och top, en helt annan nivå av högtaleri, sen vet jag dock inte hur tåliga dom är. Eon15g2 i mina mått är tåliga som tusan men skulle jag köpa en plastlåda idag så hade det förmodligen blivit en FBT.
//
daniel

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

hade vart kul att ha en fbt-subb också.. maxx10SA har jag för mig den heter, den är inte tråkig.. hade vart bra till disco eller band som vill mica kaggen litegrann. men tyvärr är den såpass kostsam att jag inte ser nån ekonomi i att köpa in den bara därför, skulle ta år och dar innan den dragit in det den kostar..
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster