Val utav högtalare.

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Val utav högtalare.

Inlägg av Emil Enander »

Hej

Jag funderar på en sak här som jag skulle tro att ni borde kunna.
Jag har tagit upp detta innan i en annan tråd men med andra förutsättningar.

Vi har precis startat ett litet företag som är mest riktat åt discoverksamheten, någon modevisning då och då.
Och tänkte att vi skulle köpa in ny utrustning och då närmare bestämt 2 st fullrangehögtalare med dubbla 15" och ett mellanregister eller sweeter eller vad de heter.

Antingen är de ett The Box paket från thomann "THE BOX PA252 / E800 SET" eller 2 st begagnade av märket JBL TR255 länk: http://www.blocket.se/vi/15669198.htm?ca=16_s

Fördelen med The Box är ju att man får med kablar och ett slutsteg.
Annars om de blir JBL-topparna så kör jag på ett Zachry XP2000 (budgetmärke jag vet) men antagligen ett nytt slutsteg snarast.

Även 2 st subbar dubbal 18 kommer handlas in så småningom.


Vilka av topparna är mest prisvärda och vilka skulle ni satsat på?

MVH Emil

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Rcf Art 300 i någon reinkarnation skulle jag valt.

Att JBL satte sin logga på något så ruttet som TR serien är för mig en gåta.

Det andra tyska förslaget antar jag är skärp som du snart kommer tröttna på. Buy once, cry once är en bra regel.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Lyssna på Per, han om någon på detta forum har försökt få folk att förstå hur man ska tänka när man ska skaffa högtalare.

Själv skulle jag inte köpa "The Box", trots att det både följer med kabel och slutsteg!
Kolla på begagnat, det är nästan alltid billigare om man jämför med vad man får!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Begagnat is the shit (även om de där TR255:orna kanske inte är de bästa)!
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Okej okej men något bra sortiment som ligger runt 5000.(länkar vore trevligt)

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Inlägg av Daniel Hedman »

Kolla om det finns kvar några K215/S lådor hos den här killen vendolin jag vet att 2 av topparna är sålda. Monitorerna är också sålda (dom köpte jag).

Användarvisningsbild
Emil Enander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 22:45
Ort: Kinna

Inlägg av Emil Enander »

Men han skulle ju ha 10.000/låda. Någonting runt 5000/2st

Annars väljer jag någon av dom som jag nämnde i Tråden men vilka är bäst? Någon som vet?

MVH Emil

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Emil Enander skrev:Men han skulle ju ha 10.000/låda. Någonting runt 5000/2st
Det är inte omöjligt men väldigt svårt att hitta vettiga högtalare med någon kvalitet för 2500/st som går att använda med bra resultat för disco och modevisningar. Men det har ni säkert redan insett.
Emil Enander skrev:Annars väljer jag någon av dom som jag nämnde i Tråden men vilka är bäst?
Det jobbigt ärliga svaret är att inget av alternativen är bäst, men TR-lådorna sannolikt minst dåligt ut företagsekonomisk synpunkt som jag ser det.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tänker inte lägga mig i prisklassen..

men om man ändå inte ska köpa nåt bra, varför köpa dubbel-18"?
ska man ha en kass sub kan man ju lika gärna välja en som är lätt att flytta :)

samma gäller topparna, jag har svårt att öht se meningen med dubbla mellanregister nuförtiden. bara tungt.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Emil Enander skrev:Men han skulle ju ha 10.000/låda. Någonting runt 5000/2st

Annars väljer jag någon av dom som jag nämnde i Tråden men vilka är bäst? Någon som vet?

MVH Emil
Pay peanuts, get monkies är ett annat bra uttryck. Jag förstår inte varför du vill ha stora lådor med många kassa element i? Spara en stund, köp lite bättre lådor med färre men bättre element så har du någon nytta av lådorna, och kan dessutom sälja dem vidare när du vill göra något annat. De du frågar om är ju bara att kasta.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 65 och 0 gäster