Monitortest

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Monitortest

Inlägg av Viking Grandin »

Vi skall köpa in ett nytt monitorsystem till vår hyra, och tänkte inför det göra ett test av lite olika 15" burkar. Lådorna vi plockat hem för att jämföra är av skiftande märke och kvalité:

- JBL VRX915M
- JBL EON15G2
- d&b MAX
- d&b M4
- EV PX1152M
- EV ZX590B
- EV SXA360 (12" men får vara med ändå...)
- L’Acoustics 115XT HiQ
- RCF TT25 SMA

Syftet med testet är att försöka göra det så "märkesoberoende" som möjligt. Dvs ett blindtest, där vi utan att veta vilken låda(och märke!) som spelar sätter betyg på återgivningen. För att sedan slå ihop det med de övriga faktorerna kvalité, användarvänlighet, storlek och pris.

Till lådorna använder vi de steg som distributörerna rekommenderat för sina respektive lådor.

Vi kommer köra testet onsdag 2 April hos oss. Om det är någon annan som är intresserad av att vara med så är ni varmt välkomna! Vi tar gärna in synpunkter, tankar och ideér. Vi är ett gäng som skall lyssna igenom burkarna, så vi bör finnas på plats under eftermiddagen och kvällen. Men hör gärna av dig innan så att vi vet hur många vi blir.

Om det är någon som har förslag/vill ha med en annan burk så får ni gärna dra iväg ett mess till mig.

Allt gott från Skövde,
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Daniel Albertsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 18:51

Inlägg av Daniel Albertsson »

Intressant, vi välkomnar ert resultat här på forumet!

Kenneth Back
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:40
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Back »

Tjena Viking

Jag saknar PS15 från Nexo i detta test ??!

Tycker även att du skall ta med AIS Wedgen i detta test. Denna wedge är iofs "bara" en 12". Men den är grym. Du kommer inte att bli besviken !!
Ring Hasse johansson på Audioindustries. Tel. 08-7477910



Hälsn // Kenneth Back

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Bra idé! Det är inte varje dag som man har möljighet att göra en riktig shootout. Hur gör ni med monitorer som kräver processor? Finns det färdiga presets eller får man ratta efter eget tycke och smak?

Vi är riktigt intresserade av vad ni kommer fram till då vi också ska köpa in ett par riktiga montorer. Det lutar åt D&B, men vi är givetvis öppna för förslag!

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Kenneth, vi har med PS15 men jag glömde att skriva med den i stridens hetta. Skall försöka plocka hem en sådan också! AIS känner jag igen men aldrig känt på.. slår en signal till Hasse och kollar läget.

Johannes, av de lådor som kräver processor (t.ex LA, d&b) kör vi med steg/processor från respektive märke där det finns presets.

Vi skall naturligtvis försöka presentera vad vi kommit fram till här. Med reservation för att tycke och smak nog kommer att vara högst individuellt. Jag kan avslöja att vi redan smygtestat lite och att resultatet var lite förvånande...
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Ta med ett svart får, nån Behringer eller nått annat hiskeligt!

Kul att se om alla lyckas plocka ut den från dom andra i ett blindtest

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Jag tycker att JBL EON-G2 låter som det svarta fåret. Den är förskräcklig som monitor =)

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Jag kanske glömde säga att "raidervänlighet" är ett måste också... Visst kan det vara kul att testa Behringer, men med tanke på att returfrakten kostar lika mycket som lådan så är det nog inte värt besväret =) G2:an får nog vara lågvattenmärket i testet.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Kenneth Back
Rookie
Rookie
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:40
Ort: Åkersberga
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Back »

Blev det något testande igår ??
Vad kom ni fram till ??
JAG ÄR NYFIKEN !! (Y)

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Tjo! Visst gjorde vi testet. Och vi kom fram till en del intressanta saker =) Jag och David tänkte skriva ihop en liten sammanfattning och posta här i veckan. Jag återkommer!
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Leif Baltazars »

Sluta upp med att hålla oss på sträckbänken :-)
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Här kommer lite resultat från vårt test:

Förutsättningar
Testet genomfördes på vårt lager i Skövde. Monitorerna placerades i en halvcirkel, och runt dessa flög vi backdrop som dämpning. Trots det blev det ett visst ”trussreverb” =)

De monitorer som inte var aktiva kördes på de steg som leverantörerna rekommenderat enligt nedan. En del av dessa hade inbyggd processor. Systemet kopplades in på ett LS9, och vi kunde då fritt växla mellan olika lådor. Samtliga system kördes med rak EQ.


Begränsningar
Testet genomfördes inte på en riktig scen med en liveakt. Det är alltså svårt att få en rättvisande bild av hur lådorna uppför sig när det är en ”bullrig” miljö. Det är även svårt att få en bra uppfattning när vi endast spelar med singlade lådor. Å andra sidan – hur ofta är förutsättningarna ideala för spelplatserna i den här branschen?!


Test
Vi lyssnade igenom lådorna och noterade individuellt deras egenskaper. Lyssningen skedde med förinspelad musik samt med enbart mikrofon. Vi var 6 tekniker på plats.


Vad sökte vi?
Vi ville hitta en låda som lyfter fram sång och instrument utan att man direkt måste börja med EQ. Lådan skulle helst vara så liten och smidig som möjligt. Möjlighet att köra den som topp för att därmed få större flexibilitet var önskvärt.


Vad hittade vi:


JBL VRX915M.
Steg: Crown I-T4000
Listpris: 16000 kr
Snygg låda med låg profil.
Låter "JBL". Hård i mid runt 4 khz. Fungerar bättre som topplåda än som monitor.


d&b M4.
Steg: D6
Listpris: 25950kr
Snygg låda. Mycket lätt.
Upplevs som tydlig med närhet. Spelar jämnt på alla avstånd med styrka. Lyfter fram sången.


EV PX1152M.
Steg: EV CP3000S
Listpris: 17496 kr
Klassisk monitor i trä.
Låter platt, ingen klarhet, ljudet stannar i lådan.


EV ZX590B.
Steg: EV CP3000S
Listpris: 10468 kr
Plastlåda. Känns stor och otymplig.
Bättre som topp än monitor. Låter "hängmatta", mycket diskant & bas. Burkigt ljud.


EV SXA360. Aktiv.
Listpris: 14272 kr
Liten och smidig plastlåda.
Låter snyggt, lite för mycket HiFi, "hängmatta", mer topp än monitor.


L’Acoustics 115XT HiQ.
Steg: LA4
Listpris: 25200 kr
Testets snyggaste låda! Ser bra ut och känns riktigt bra. Stabil konstruktion med smarta lösningar.
Låter tyvärr inte lika bra som den ser ut. Upplevs som otydlig och luddig i lågmid, men har snabb respons.


RCF TT25 SMA.
Aktiv.
Listpris: 18688 kr
Liten, snygg och smidig trälåda.
Lyfter fram sången, väldigt tydlig, spelar starkt, känns optimal som monitor. Saknar fäste för stativ och bör ej användas som topp.
Plus för powercon in/ut, samt placering av on/offknapp och input/output.


Nexo PS-15UW
Steg: Camco
Listpris: 24600 kr
Stor låda som känns stabil och tålig.
Låter instängd på nära håll. Spelar starkt och tydligt på längre håll.


Observera att priserna ovan endast avser lådan! Pris för steg, i de fall lådan inte är aktiv, tillkommer alltså!


Sammanfattning
Det känns som många av lådorna vi testat lämpar sig bättre som topp än som monitor. Istället för att lyfta fram det som behövs på en scen – tydlighet i sång och instrument – fokuserar de på att låta snyggt för musik. Vår ursprungliga tanke om att kunna kombinera monitor/topplåda känns svårkombinerad.

Något förvånande är att en av de billigare lådorna, RCF, upplevdes som en bättre monitor än exempelvis LA & Nexo. Den känns också som en värdig motståndare till d&b, och skillnaden var framförallt hur ljudet upplevdes på lite längre avstånd.

Man kan säga att man får mycket för pengarna med RCFs låda, men man kan samtidigt inte bortse från ridervänligheten hos t.ex. Nexo, d&b och LA. Ytterligare en aspekt som man bör väga in är subhyra. Hur lätt kan jag komplettera min rigg, alternativt hyra ut till andra ljudfirmor?

Vad vi själva skall satsa på är inte riktigt bestämt. Ber att få återkomma i den frågan =) Om ni har några frågor eller funderingar om någon av lådorna i vårt ytterst ovetenskapliga test, får ni gärna slå en signal.

Allt gott,
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Ev

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tjena!

Kul med resultat.

Måste dock fråga ang. Ev Zx590B.

Har ni kört den passivt delad eller aktivt med Ev´s processor??

Det är en viss skillnad =)

Tack för att ni publicerade resultatet!!

J

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Mycket intressant läsning!

Hade varit kul att se JBL Srx712m i samma test. Visst, det är en 12" burk. Men den har imponerat på mig X antal ggr.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Kul att läsa!

Att RCF:en gjorde så bra ifrån sig förvånar mig faktiskt inte alls.
Jag gjorde en installation med TT22:or på ett ställe, och de låter kort sagt fantastiskt. Jag är till och med beredd att kalla TT-serien för "Meyer on a budget".

TT22/25 hade egentligen varit den optimala allroundhögtalaren för många små och medelstora uthyrare, om det inte varit för de exceptionellt uselt placerade kontakterna. I monitorläge pekar de nämligen rakt upp/up mot publiken. Det ser inte bara jäkligt fult ut, utan kontakterna bara ber om att bli urdragna/avbrutna av något fyllo som fått en lysande idé. Hade det inte varit för detta hade nog TT-serien varit en del av vår hyrpark redan.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

TT25 SMA har kontakterna på kortsidan! Lite dumt att de har gjort en modell som är gjord som topp (dumt placerade kontakter) och en modell som bara monitor (ingen stativkopp), de borde ju kunna kombinerat ihop det på ett bra sätt!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jonas Larsson skrev:TT25 SMA har kontakterna på kortsidan! Lite dumt att de har gjort en modell som är gjord som topp (dumt placerade kontakter) och en modell som bara monitor (ingen stativkopp), de borde ju kunna kombinerat ihop det på ett bra sätt!
TT22/25 har monitorvinkel, och RCF kallar den även "dual purpose". Så visst går den att använda som monitor, bara det att det finns vissa nackdelar med det (förutom risken med kontakterna så går det förstås inte att ställa dem med hornen åt olika håll).

Men jag håller med dig i sak förstås. TT22/25 har ju även flygskenor, så vore det inte för kontakterna så hade det varit en grym allt i ett låda.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Måste dock fråga ang. Ev Zx590B.

Har ni kört den passivt delad eller aktivt med Ev´s processor??

Det är en viss skillnad =)
Den kördes utan processor.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Hängmatta

Inlägg av Johannes Nordgren »

Okej, då förstår jag om ni tyckte att det lät hängmatta.

Testa en gång till med en Dx38 så tror jag ni ändrar er =)

Eller ta vilken burk som hellst, t.ex. dbx 480 och mata in de värdena som EV har liggande på siten så låter det genast myyyyycket bättre =)

Johannes

Användarvisningsbild
Viking Grandin
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 303
Blev medlem: tis 10 feb 2004, 01:00
Presentation: Arbetar till vardags med Adapt AB, bosatt i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Viking Grandin »

Syftet och poängen var att köra lådorna raka utan processorer och EQ - i de fall det var möjligt. Men tack för tipset =)

Jag tror att man kan få de flesta lådorna i testet att låta riktigt bra med rätt teknik och rätt förutsättningar. Men det intressanta låg just i att testa lådorna så långt det gick utan att blanda in extra prylar. Mixer - Steg - Högtalare = välljud.

Och ja, jag är medveten om att det inte är helt rättvisande eftersom vissa av stegen vi körde hade inbyggda processorer med presets. Som trots det uppenbarligen inte lät betydligt bättre.
//Viking Grandin

Adapt AB
Stockholm - Göteborg - Linköping
http://www.adapt.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Växel: 0500 - 40 40 00
Direkt: 0500 - 40 40 01

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster