Tips på utrustning?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Fredrik Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 16:26

Tips på utrustning?

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Hej

Jag är på gång att starta upp en nattklubb och skulle behöva lite hjälp med val av utrustning som behövs, både ljud och ljus..

Är ute efter professionell men behöver inte vara den dyraste. Rummet/dansgolvet är ca 60kvm.
Så om det är någon som orkar dra upp en lista på allt ifrån DJ utrustning, basar, toppar till strobar, lazrar och allt vad det heter skulle jag vara tacksam :)

Tack i förhand

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Vad har du för budget för inköp? Det kan ju sträcka sig från finaste märkena på alla prylarna till budget på alla prylarna om man ska lista utan att veta budget.

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Har du gästande dj's eller egna? Har du olika dj's så tycker jag tveklöst att det bör stå 1 Pioneer DJM800 och 2 CDJ1000 i dj-båset.

Fredrik Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 16:26

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Budgeten är inte riktigt fastställd då vi håller på att räkna ut budgeten för hela verksamheten för tillfället.. Men det jag är ute efter är bra grejer så ingen budget variant. Men inte heller det dyraste prylarna..

Kommer vara mycket gästande Dj´s, även tänkt att det ska bjudas in "kändis-dj´s" så Pioneer grejerna ovan kanske är ett bra val.

Men som sagt skulle bli överlycklig om någon orkade göra en lista över all utrustning som man bör ha, det behöver inte vara just ett speciellt märke.. Tex: Discokula, lazer, strobe.. :)

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Som dj så skulle jag se rekommenderade pioneer-setet på plats.
Sen så skulle jag väl köra på en discoboll, 4 färgväxlare, 4 flower-effekter, 4-8 scanners, rökmaskin.
Ljudet är inte min styrka, så det överlåter jag på någon annan.

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Hej!

Jag kan bara ge råd om ljuset.
Alltså i princip finns det ju ingen regelbok som säger exakt vilka effekter som skall användas på ett disco. Sedan att olika saker förkommer ofta är en annan sak.

Det bästa är alltid att kolla på lokalen, som jag brukar säga till kunder. Det är då man kan se hur man kan göra en ljusdesign av lokal/dansgolv. Det är då man hittar de bästa och mest effekfulla lösningarna till priset man vill ha. Så mitt förslag är att du konsulterar någon. Takhöjder och sådant spelar ju också in i effektval.

Men om du vill ha en generell lista på vilka olika effekter som finns så kan jag ge lite exempel, några redan nedtecknade:

Moonflowers - ljusstrålar vanligen i knippen eller ringar, fler- eller enfärgade. Ljudstyrda.

Kannor - olika chase kan läggas. P-56 eller P-36. Kanske LED?

Spegelbollar - belys med P-36, eller smalstrålande färgväxlare/scanners.

Helikoptrar - precis som det låter. "Rotorblad" med P-36 och ibland speglar.

Moonscanner - Martin Raptor, i mängd av varianter, är bra.

Scanner/MH - kräver kanske lite takhöjd, beroende på maskin. Mycket flexibla.

UV - antingen lysrör eller kanoner, beroende på takhöjder och avstånd. Med UV-färg kan du dessutom måla snygga saker på väggar etc.

Strobe - 1500W.

Effektmaskiner - Rök om man vill ha det tjockt. Hazer om man vill ha en jämn dimma och varför inte såpbubblemaskin?

Ljusstyrning - Hellre fler förvalsknappar/subgrupper/moment (vad man nu vill kalla det), än smidig programering, eftersom man kanske bara gör en programering.


OBS allt är ju mina åsikter. Komplettera gärna listan.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Johan Billow skrev:Hej!

...och varför inte såpbubblemaskin?

Blir det inte vanskligt halt efter ett tag?

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Jo där har du en poäng. Det beror ju på hur mkt bubblor man ska köra. Men kanske kan det vara ett alternativ?

Hur är det med skumdisko? (kanske inte så aktuellt inomhus) Är det lika halt jämfört med såpbubblor?

Naturligtvis är rök det vanligaste. Dessutom kan man ju ha i olika doftessenser.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

Det låter som om det kommer bli väldigt kladigt med en såpbubbel maskin inne på en klubb. Det är nog en sak jag skulle hoppa över iaf.
Men det är ju min åskit.

ang. skum visst blir det rätt så halt men det är ju lite beroende från golv till golv också. Visst kan det vara aktuellt att köra skum inomhus men då spelar det stor roll vad det är för typ av golv, det bör vara ett plast eller betong eller något annat i den stilen, visst det går att köra på trägolv också om man er berädd att ta konsekvenserna utav detta.

Fredrik Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 16:26

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Tack för alla svar men tillbaka till ämnet!
Varken såpbubblor eller skum kommer vara aktuellt men däremot rök.

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Det är uppfattat. Rök är ju faktiskt vanligast. :lol:

Ja Fredrik vad vill du ha för mer svar. Du har fått en generell lista på effekter. Nu handlar det om kvalitén på effekter, prismor, färger, gobos etc. ec.

Ställ fler frågor om du har! 8)

MVH
Billow

Fredrik Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 16:26

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Jadu Johan ;)

Skulle tex vilja vet vad för högtalare som gäller för en lokal på 60-70 kvm?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »


Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Känns som om "dancestacken" är en aning stor - 60-70kvm är ganska litet. Mitt förslag är ett litet RCF-PA; ex ett gäng 310A och några PRO800.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Johan Billow
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 128
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 06:02
Presentation: Jobbar med ljud, ljus och webbproduktion. Håller dessutom på med att ta busskort - har alltid viljat ha det.

Massor av intressen också...
Ort: Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Johan Billow »

Ja, vad dum jag är. Håller ju bara på med ljus, i stort sett , så jag tänkte överlåta ljudet till the andra, som ju redan har börjat! :D

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

Nu har jag inte sett lokalen men en mycket stark rekomendation om du har bra budget skulle vara:
4st Nexo PS10
2st Nexo LS1200
2st Processorer
2st bra steg. rekommenderat i alla fall till basarna är Camco vortex6

Kanske lite mycke för lokalen men annars 2 toppar och 1 bas.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster