D&B Q-serien

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

David Wennberg skrev:0 grader vertikal spridning, är inte det lite väl lite?
Om du kollar hur diskantdelen ser ut så ser du hur det kan funka, iochmed att det inte är ett vanligt horn.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

0 grader vertikal spridning är väl 0 grader oavsett hur det ovanliga hornet ser ut, eller?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

du har helt rätt... (som vanligt) :wink:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hans Alleus skrev:Hej Anders, vet inte om det fortfarande är aktuellt men jag hittade den här tråden på ProSoundWeb http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/29909/0/
Ah, se där, till och med d&bs egna företrädare säger tydligen att man inte bör blanda Q1 och Q7, något som jag alltid hävdat. Det blir ganska skumt när man vrider Q7 (givetvis ska man också vrida hornet), då den sprider smalar i ett band runt 1 kHz.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:
Hans Alleus skrev:Hej Anders, vet inte om det fortfarande är aktuellt men jag hittade den här tråden på ProSoundWeb http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/29909/0/
Ah, se där, till och med d&bs egna företrädare säger tydligen att man inte bör blanda Q1 och Q7, något som jag alltid hävdat. Det blir ganska skumt när man vrider Q7 (givetvis ska man också vrida hornet), då den sprider smalar i ett band runt 1 kHz.
Då undrar jag varför d&b envisas med att ha med Q7 som downfill i ArrayCalc?
//Magnus - Fegge & Mattes

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Per Johanson skrev:
Hans Alleus skrev:Hej Anders, vet inte om det fortfarande är aktuellt men jag hittade den här tråden på ProSoundWeb http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/29909/0/
Ah, se där, till och med d&bs egna företrädare säger tydligen att man inte bör blanda Q1 och Q7, något som jag alltid hävdat. Det blir ganska skumt när man vrider Q7 (givetvis ska man också vrida hornet), då den sprider smalar i ett band runt 1 kHz.
Det sa dom inte när vi var i Backnang i förra veckan. Du får ju minimalt med frekvensdippar (kamfiltereffekter) i och med att du bara har en högtalare som spelar inom den aktuella spridningen. Dessutom så är det lättare och lättare att få sådana dippar när avstånder mellan lyssnaren och högtalaren minskar.

Att Q7an uppträder konstigt i vertikalled när lådan samt hornet är roterat beror på att delningsfrekvensen ligger runt 700Hz, och att du då har tre element som påverkar de aktuella frekvenserna med kamfiltereffekter som påföljd.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Att d&b använder Q7 som fill låda i ett array beror väl på att det är så folk gör. Inte att det är det bästa för arrayet. Lite skämtsamt: Jag strävar mot perfektion, hur jobbar du? Om du ändå lägger pengar på d&b varför inte göra det så bra som möjligt?

Johannes: Jag är inte med på vad du menar, jag tror det har med dipolär konstruktionen i basen ihop med hornets spridning och att det råkar hamna vid delningen som samverkar. Jag menar inte att felet härstammar ifrån lådans interaktion med andra lådor utan att det härstammar att lådan sprider så när den används på det hållet. Men jag kan givetvis ha fel, det händer ofta.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Ur Q7-manualen, för att undanröja alla missförstånd:

"The Q7 with the horn rotated can be positioned at the bottom of a Q1 line array column to horizontally and vertically extend the near field coverage, if required. Using the standard Q1 array links to connect the Q7 cabinet the splay should be set to maximum 14 degrees."

Systemarkitekturen från d&b inkluderar alltså möjligheten att använda Q7 (och även Q10) som downfill med Q1. Att horisontalspridningen blir som den blir med lådan i horisontellt läge är ett faktum, och helt enkelt något man som användare behöver ha i åtanke.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja alltså att det går är väl ingen som har tvivlat på, lådan ser ju likadan ut. Jag har bara hävdat att resultatet är mindre lyckat än om arrayet innehåller endast Q1 och att man därför inte bör göra så.

Jag hävdar med en dåres envishet att de första raderna skall inte arrayet täcka utan där ska man använda fill. I någon slags normalvärld i alla fall.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Tricket är väl att de där som står längst fram på 99% av populärmusiksgigen inte kommer fram efter giget och säger "snygg mix, men synd att systemet hade för lite horisontalspridning i de understa lådorna" :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Grejen med populärmusikgiggen, liksom alla andra gigg, är att man som mixande tekniker vill att alla ska ha samma upplevelse av gigget. Det är målet i alla fall.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Självklart är det optimala att alla betalande besökare har en plats där de ser bra, hör bra, står/sitter bra - men hur ofta egentligen är det ett stort problem att man inte täcker de första raderna så bra som man borde? Det är ofta en punkt rätt långt ner på listan, eller hur?

Fortfarande ett problem, men min uppfattning är att det i princip alltid finns många andra viktigare saker att åtgärda innan man går på problemet hur det egentligen låter på de första raderna. Beror självklart på vad det är för gig, vad man har för roll o.s.v. också, som du vet.

Borde man kanske för att minimera direktljudet från scenen ställa plexi för den första raden också? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Helt klart så behöver man lägga in ett fill för att täcka de första raderna om det inte finns kravallstaket 3meter från scen. Många av märkena så finns det en fill låda i planeringen. Till d&b Q1 så kan man använda antingen Q7 eller Q11 och till J systemet så finns det beräkning på Q7 som downfill. Nexo har sina downfill lådor till sina olika system liksom martin.

Frågan e väll mera hur intreserade e teknikern att det ska låta någorlunda lika över hela området. Inte ska väll teknikern prioritera bort publik bara för att den inte vill eller att det ska vara på ett vis eller att om jag tar bort det så låter det bättre på mixplats.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag tror vi talar om lite olika saker, det är klart att en sådan låda är bra längst ner i ett array. Alltså en som har konsekvent spridning i hela registret (dvs inte Q7 eller i ännu större omfattning Q10). Problemet är bara det att om den ska amplitudmässigt spela på samma sätt som resten av arrayet, vilket den bör göra för att en göra mer skada än nytta så anser jag att det är en betydligt sämre lösning än att ha ett separat fill som inte sitter i arrayet.

Det finns en tendens att använda LA i för små konfigurationer och framför allt med för dålig trim, vilket gör att resultaten blir halvkass i många fall. Upp med lådorna tillräckligt högt och ställ fill på scen så blir helheten mycket jämnare. I fallen Nexo och Martin är dessutom lådorna gjorda för att sitta på det hållet från början. d&b har väl en J12 som man ska använda längst ner i ett J-serie array.

Sen att man kan använda Q7 eller Q10 till nöds är en helt annan sak, det görs ofta och det är som David säger ofta andra problem som är större.

edit: Kan ju försöka skriva läsligt...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per..

d&b har J12 lådan som längst ner men endån hänvisar Q7 som downfil. På bilderna i brochyran så e den ritad stående.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Något som jag undrar över är om man använder Q7 längst ner i ett array med Q1 är om det inte blir lite tvärt emot det man eftersträvar då Q7 sprider smalare i horizontalplanet, är det verkligen det man vill ha?

Nu har jag inte läst allt som d&b har publicerat men om man använder hjärnan lite så inser man att ett array med tex 10 J8+2 J12 kompletterat med ett antal Q7 placerade på scenen/subbar/casear inte är speciellt revolutionerande, det är ju så man gör med de flesta system. Samma fysik gäller i tyskland som i alla andra länder...

Det är klart att nearfill lådorna i form av Q7 ska vara stående, de har ju en konstigt karaktäristik på andra hållet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag kan ha läst fel men jag har för mej att Q7 och Q1 har samma spridning i det horizontala planet medan på det vertikala så sprider Q7 40 gradet medans Q1 10 grader. Jag va och grävde i några Q lådor idag och konstaterade att det ända som skiljer mellan lådorna är drivern. Så om man inte kan ha Q7an liggandes så kan man väll inte ha Q1an liggandes.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

d&b's isobarplotar berättar precis vad som gäller, det är inte ett dugg konstigt. Vill man använda Q7 eller Q10 med hornet roterat för största spridningsvinkeln i lådans längsled så får man kompromissa med frekvensområdet runt 0,5 - 1 kHz, med andra ord är utbredningen inte lika CD (constant directivity) som med hornet i andra läget. Fabrikanten har konstruerat, tillverkat och marknadsför Q-serien med en uttalad och specifik möjlighet för användaren att använda Q7 och Q10 med roterat horn, och som downfill i en Q1-array om behovet finns, men uppmärksammar användaren på att spridningen inte blir lika jämn. Q1 å sin sida är konstruerad och tillverkad för att användas horisontellt stackad i vertikala arrayer, hur spridningen ser ut då åskådliggörs också i tydliga isobarplotar.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Klart man kan ha Q7an liggandes, på samma sätt som man kan ha Q1 ståendes. Frågan är hur bra resultatet blir, och till vilket pris.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster