D&B Q-serien

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

det optimala hadde nog varigt att köpa 2st Q7 och 4st Q1...

men då springer det oxå i väg i pengar...

jaja nu skall iallafall jag krypa i säng och försöka undvika att drömma om detta... om det går....

får fundera mera i morron...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

Jag tror att det finns väldigt få tillfällen då det är vettigt att använda 2 Q1 per sida.

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

då syftar jag på ett litet lan med2st q1 och en q7 per sida...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

4 Q1 fungerar troligen väldigt mycket bättre än 2Q1+Q7.
vad betyder lan?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Daniel Börjesson skrev:vad betyder lan?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Local_Area_Network
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Daniel Börjesson skrev: vad betyder lan?
En massa datanördar som sammanstrålar för att sedan ignorera varandra genom att spela nätverksspel. Kommer från förkortningen för nätverk och kännetecknas av stora lager av joltcola samt nån jävel som alltid spelar SmurfHits eller Boten Anna på repeat.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

En massa Ian och Måns som sammanstrålar! :D
KISS. Keep It Simple Stupid.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Anders: enklast är att ha antalet q1 delbart med 3 eftersom standard är att packa dom 3 och 3. Sen har man ju hört en del snack om att mindre än 4 q1 per sida inte ger någon la-effekt också.

Peter Bergqvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 19:11

Inlägg av Peter Bergqvist »

Anders!
Att få till det med ett high end PA som d&b är komplicerat och dyrt.
För att täcka din fotbollshall krävs nog åtminstone 5-6 st Q1 + 1 st Q7 eller Q10 som downfill per sida. Fyra Q subbar per sida är nog rätt lagom. Det behövs typ fem D12 steg också.
När du kör mindre gig kan du ju vända på hornen i Q7/Q10 (vilken du nu väljer) och köra en topp + två basar per sida. Räcker med två st D12 i detta fall. Glöm inte kablage, Laptop och mjukvaror för beräkning/övervakning.
Hälsa banken!

/peter Vara k-hus

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

lan skulle varit la .. =)
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Nu har jag en massa fakta till dom som vill ha det.....

storleken på ytan vi skall täcka ser ut så här... (1/3 av hallen)

24m bred
48m djup
och 7m till balkaran... så högsta häng höjd blir ca 6m

Ut efter mina kunskaper så har jag mekkat lite med ArrayCalc och kommit framtill att följade borde funka hyfsat... rätta mig gärna om jag har fel...

per sida:
2x Q1
1x Q7

sen är ju frågan om man skall köra på 3 eller 6 st q-sub.

jag får inget optimalt LA system men jag frår nog tillräckligt bra för att det skall vara gott nog att lysna på... Sen kommer det väll alltid att finnas folk som tycker att det borde låta skit...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 16 maj 2007, 12:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Hans Ekdahl »

Hej Anders!

Efter å ha läst igenom denna tråd så tycker jag att du ska titta på SoundPrecision VHA-40. De har möjlighet att ställa spridningen i höjdled vilket gör att du kan ställa spridningen till antingen 0, 15 eller 30 grader.
Borde ju vara en kalaslösning då ni vill använda lådorna på så många olika sätt...

här kan du läsa mer om dem

http://www.soundprecision.se/cgi-bin/pr ... 0&page=las

/Hans

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

0 grader vertikal spridning, är inte det lite väl lite?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Om man hänger de utan lutning i arrayet borde de väl inte få något kamfilter överhuvudtaget! Är inte det superbra? :wink: Frågan är om det är möjligt?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ja och varför i hela fridens namn gör man inte det hela tiden????
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Precis! Och varför hänger man inte sitt subkluster i mitten!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Anders Alavik skrev: jag får inget optimalt LA system men jag frår nog tillräckligt bra för att det skall vara gott nog att lysna på... Sen kommer det väll alltid att finnas folk som tycker att det borde låta skit...
Anders, jag vet inte hur jag ska förklara detta utan att låta som en av dom som tycker att det borde låta skit, men jag försöker i allla fall.

Varför vill du lägga så mycket pengar som detta kostar när du själv redan nu inser att det inte blir bra? Jag fattar inte! Du kan spara massor av pengar genom att använda vilken skit som helst istället.

d&b bygger alldeles utmärkta högtalare, bland det bättre som går att köpa för pengar. Jag gillar själv d&b och har använt deras produkter på både bredden och längden under rätt många år. Men det är bara ett verktyg.

Som liknelse kanske detta kan göra någon slags nytta, jag tycker det är kul att snickra och till detta går det åt verktyg. Det är roliga saker att köpa när man inte längre får köpa högtalare. Jag gillar Festools produkter. Men byrån som jag håller på att bygga blir inte bättre bara för att jag har grönsvarta grejer från Tyskland i stället för gula från USA. Framför allt blir det inte bättre när jag försöker använda sänksågen istället för kap&gersågen, de är båda sågar men för olika användingsområden. Det samma gäller med högtalare, bara för att högtalarna är bra blir det inte bra av sig självt och framför allt måste man använda rätt verktyg till rätt sak annars blir det bara jobbigt.

Jag kan fortfarande inte svar på dig fråga gällande hur man ska designa en rigg som passar i lokalen då du inte svarat på hur starkt man måste spela.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Inlägg av Rasmus Olsson »

Jag skulle satsat på att köpa fler Q1ór och letat upp några begagnade 2x18” lådor så länge.
Det viktiga är trots allt att få en bra täckning med topparna.
Finns lite begagnade JBL lådor varstans och UASL har Meyer lådor för 8,000:-/st. Sen när ekonomin tillåter kan du handla på dig Q-subbar.
Har själv testat Q1/Q7 till Meyer 650R-2 och det funkar, säger dock inte att det är bäst men som alltid så har man en ekonomi att ta hänsyn till.

Hällre så här en att gå på ett mindre system som du inte har samma flexibilitet i eller kan bygga vidare om det nu är viktigare faktorer.

Användarvisningsbild
Eric Johnson
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 nov 2006, 02:54
Ort: Lidköping

Inlägg av Eric Johnson »

Hej Anders...,
Först vill jag bara säga att jag tycker det är intressant att läsa diskutionen om det här men man blir lite fundersam över varför du överväger att köpa ett av de kanske dyraste märket i branchen för att använda till disco i dom flesta fall om jag förstod dig rätt..., hur som helst så kan jag varmt rekomendera d&b och som användare av bland annat d&b's Q7 och Q-sub kan jag av erfarenhet tala om att varken Q7:an eller Q-suben lämpar sig att använda för att spela längre än 15-20m (om Q7:an är flugen) för det är en närfälts låda och konstuerad därefter har tyvärr hört om vissa som använt dom och sprungit iväg 120m och tyckt att "sången sitter på näsan" till dom kan man väl bara säga att det är synd att ni aldrig fått uppleva den känslan för det går faktiskt att uppleva men inte med en Q7:a..., förlåt lite "off" ämnet kanske men ska du nu spela i en fullsatt hall av storleken du beskrev så bör du använda något annat än Q7:or...!
Q-suben är en jätte trevlig liten låda men samma sak där klarar heller inte av att leverera på mer än 15-20m och csa läget funkar jätte bra med att det blir lite lungnare bakåt men den leverera inte mer framåt i praktiken...!

Så mitt svar till dig Anders är räkna på vad din ekonomi säger i första läget och inte vad det du köper ska klara av för man kan alltid hyra in vid behov så om jag vore du skulle jag nog titta på något billigare...!

Hans Alleus
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 18:50
Ort: Gislaved

Inlägg av Hans Alleus »

Hej Anders, vet inte om det fortfarande är aktuellt men jag hittade den här tråden på ProSoundWeb http://srforums.prosoundweb.com/index.php/t/29909/0/

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster