D&B Q-serien

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Tillbaka tills pers fråga en bit upp...

Det skall användas till mycke olika saker...

mycke små jobb.. men tanken är att det skall gå att köra i en eventhall/innomhus fotbollss hall... med konstgräs... tror den är typ 75x45 m...



Hur är skillanden på att köra 6 st q-sub frammåt mot att köra 6st i CSA..

förutom just ljud bakåt...

samt hur stor är skillnaden att köra 6 basar på ett D12 eller 6 basar på två D6. (q-sub)
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Till att börja med, vad är vitsen med 4xQ7? Jag förstår inte när du vill använda det?

Till 75x45 meter behövs det rätt mycket PA oavsett märke, att blanda in det i samma rigg som ska göra småjobb är tyvärr omöjligt.

Om vi fastslår att skillnaden bakåt är någonstans runt 15 dB så kan vi konstatera att den som man vänder bakåt inte adderar så mycket framåt utom längst ner i registret. För varje 3 dB ökning av max SPL går det åt dubbelt så mycket effekt. Dvs det är i princip sak samma om du har två eller tre framåtriktade lådor för det mesta (om du inte ligger precis på gränsen). Eller jag kanske missförstår frågan.

Som liten d&b rigg skulle jag köpa antingen 2 Q7 och 4 Q sub eller om jag av behöver mer spridning, 2 Q10. Om jag behöver cardiodsub skulle jag lägga till två subbar och så skulle jag driva det hela med D12. Har fortfarande inte fått svar på vad du ska med 4 Q7 till?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

4st är för att kunna täcka våra behov... duger det som svar eller vill du ha en djupare genomgång...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

jo och för att fylla hela hallen med folk coh köra så ja då behövs det mycke pa men då fins det mycke d&b att hyra in i närområdet...

men många av tillställningarna nyttjer en tredjedel av hallen... och då räknar vi med att kunna täcka det...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Anders Alavik skrev:4st är för att kunna täcka våra behov... duger det som svar eller vill du ha en djupare genomgång...
Det jag vill är att du ska reflektera över hur du ska använda riggen du köper för en massa lusentappar.

Jag hoppas återigen att du inser att det går åt mer än 4 lådor Q7 för att spela för 45x75 meter? Tyskarna har förvisso fått till Q-serien men det är fortfarande bara papp, magneter, talspole och trälåda.

Det jag försöker få dig att förklara är hur du ska använda 4 x Q7. En låda som sprider som Q7 fungerar bäst själv och jag kan inte tänka mig så många användningsområden för 140-150x70-80 spridning. Därför försöker jag få dig förklara hur du ska använda dem.

Om du inte beskriver hur du ska avända PA:t du ska köpa, hur ska vi då kunna tipsa dig? Det är lika omöjligt som att be att få råd vilken bil man ska köpa utan att speca mer än så.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Anders.

Jag nu kommer jag med min åsikt. Handla du in 4st toppar och 3subbar. Eftersom det finns kontakter i din närhet där du kan hyra på dig om du skulle behöva mer så är det klokt i att välja det märket. Jag har själv använt Q-lådorna vid många tilfällen. Ibland så har det blivit att jag har använt 2st Q7 lådor per sida för att få bättre spridning.

Gymnastikuppvisning och liknande arrangemang i en sporthall så klarar du det till långa vägar med en sådan anlägning. Jag har även gjort festivaljobb ute på en anlägning med 3subb och 2 topp per sida då utan carioid på subben.

Det rådet jag kan ge e att satsa pengar på D12 steget du har mer kraft i det och det kan behövas de gångerna då du hyr in. OCh har du D12 stegen så sparar du endel pengar i lägnden genom att du bara behöver hyra in högtalare.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

4 Q7, 3 Q-sub och 4 D12? Det där får du minsann motivera Marcus.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

David Wennberg skrev:4 Q7, 3 Q-sub och 4 D12? Det där får du minsann motivera Marcus.
Sorry det med felsrivningen det skulle va 6st Qsubb men jag skev aldrig antalet på D12 stegen. eftersom de e i sterio så räcker det med 2st och vill du ha möjlighet till carioid så behövs det 3st.

Och ska jag motiverta så har jag redan gjort det i ett annat inlägg men jag kan göra det igen. En lagom rigg till många jobb och möjlighet att utöka om det skulle vara så via kontakter.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Men det är väl givet att Anders vill kunna splitta riggen?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo då e det behöv av 8subbar i stället. Jag har provat och köra en topp och en subb per sida och det e ingen lysande kombination mer än till 50 manna discon.

Och D12 reka jag för att om han hyr in Q1or till lite större arr så är det inte så lysnande att på mindre steg som D6 och E-pac
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi kör nästan alltid 1st Q7 och 1st Q-Sub och vi tycker att det räcker till bra mycket mer än 50 pers. Om man vill splitta på föreslagen rigg så har man ju en med 2 basar per sida och en med bara 1 bas per sida. Det kanske räcker initialt.

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

per: vad det gller 4st q7 så är tanken i vissa fall att köra två per sida för att få bra spridning... ett lysande exempel på att det funkar bra är när vi kör dreamhack i tipshallen på elmia... då klarar vi oss bra... dock måste vi kompletera med ett delay för täcka dom bakre regionerna... samt ett frontfill vid scen...

Men dom gångerna vi kommer köra nått såpas stort i våran hall så blir det antagligen ändå att man hyr in ett antal q1 lådor och kompleterar med...

oftast när det är event där så nyttjas en tredje del som jag skrev tidigare...

David: ja splitta kan vara intressant men samtidigt om D12 är såpas mycke bättre som det låter på dom flesta så kanske det är ett bättre alternativ?

samtidigt har jag inte fått svar på (kanske inte ställt frågan heller) om hur mycke det skilljer om man kör 6st q-sub på ett D12 eller 6st q-sub på två d6.

D12 må vara bättre om vi skulle hyra in mera men då är vi ändå igång och hyr så då kan man lika gärna hyra ett steg oxå....

Sen är ju frågan om det är en såpass mycke bättre ökning att köra med D12 till Q7 att det är värt att lägga det dubbla? när trottsallt det mesta som kommer att köras är mindre grejjer....
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

det kanske är bättre att satsa på 2st Q10 i stälet..

det känns inte helt tokigt heller...

man skuella haft för mycke pengar så hadde problemet varit löst =)
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Om du vill ha bra spridning så ska du gå på Q10, vill du ha längre "kastlängd" så ska du gå på Q7. Den slutsatsen drog vi när vi skulle skaffa Q. Vi satsade på Q7or, men har ibland behövt Q10or. Tyvärr så har man ju begränsat med pengar, annars hade problemet varit löst!

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men du, "bra spridning" hur definierar du (och Marcus) det? Att hänga lådor som sprider som en prostatasjuk herre i 70 års åldern i en hall med måtten 75x45 och förmodligen en respektabel takhöjd kan inte vara bra i någon som helst mening. Taluppfattbarheten dyker i backen och det blir bara reflexer kvar.

Dessutom, alla lådor som sprider mer än 60 grader i vertikalled är per definition rätt kass på att ställas bredvid varandra, det blir liksom aldrig bra. Sen att det till nöds fungerar är en helt annan sak, men att köpa så dyra saker som d&b och sen göra lite hur som helst bara för att man inte tänkte efter innan man handlade känns dyrt om inte annat.

Ovanstående gör att jag tror att du inte vet vad "funkar bra" egentligen innebär.

"Funkar bra" betyder i en sådan hall i vissa fall ett array med flera punktformiga ljudkällor med högt q-värde (nä inte Q10:or...) och i vissa fall ett linjestrålande beroende på lokalens utformning, flygmöjligheter och andra praktikaliteter. Men det är aldrig 4 Q7 (eller någon annan låda med samma karaktäristik), jag lovar.

Med det du skriver här kan du lika gärna köpa ett par skortburkar från någon avdankad DJ på landet och hänga upp, resultatet blir inte bättre bara för att det står d&b på lådorna. Enda sättet att få till en det är som vanligt; "the right transducer in the right position" dvs du måste tänka igenom designen innan du tänker på märke och antal.

Observera att jag skriver detta för att du ska slippa bli besviken inte för att vara elak på något vis, du kastar en massa pengar i sjön om du inte har detta klart för dig innan du handlar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

jo jag är väl medveten om detta...

hur som hellst kommer vi göra en del tester av olika riggar innan vi bestämmer oss...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

men per: om du nu skulle köpa en rigg som passar in dels för att spela i våran hall ca 10m till balkar i taket det är ca 15 till tak i mitten...

men sen skall den även klara av små jobb... typ ty disco på 100-200 pers...

och med förutsättningarna att det finns utrusntning att hyra in för att klara riktigt stora jobb i hallen...

du verkar ju ha svar på det mesta så du kanske kan svara på den frågan... och sen ja det finns garanterat inget som passar perfekt för allt men det finns mycke som funkar bra även om det inte är 100% optimalt...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Köp det du använder mer än ca 4 gånger i månaden och komplettera med Q1or när det behövs. Det skulle jag ha gjort. Vi köpte in 6st Q1or och dom har inte varit ute jättemycket, däremot är det inte många dagar som Q7orna är hemma.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Din fråga är omöjlig att svara på utan att veta hur starkt det måste vara och vad spridningen skall vara för att fungera bra. Samt givetvis hur man kan hänga sakerna.

Jag säger det jag har sagt tidigare i tråden, jag tror (observera att jag inte vet för jag har inte så mycket fakta i målet) inte att du ska blanda ihop de här två riggarna, det är två olika saker. Båda låter men det är också enda likheten. Du handlar vanligtvis inte mjölk i en FH16 och du försöker inte hämta 120 kbm trailern med S80:n heller.

Ur ett affärsmässigt perspektiv så håller jag med Johannes. Med ett litet tillägg. Köp det billigaste du kommer undan med. Vill inte kunderna betala dig för att det är svarta högtalare från Backnang i släpet så ska du inte heller ha det.

Det finns en anledning till att det finns olika högtalare i en tillverkares sortiment, man kan inte använda en till allt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Bra åsikt där, Per. Våra kunder vill ha bra kvalitet, men är också beredda att betala för det. Inte alla, men de flesta.

I och med att man använder samma steg samt basar oavsett om man vill köra det lilla livebandet på på Q7or eller en större konsert på ett gäng Q1or så är prylarna ute och jobbar maximalt. I ett flertal fall så kan man hitta bättre lösningar som är specialanpassade efter sammanhanget, men man kan inte alltid vara kompromisslös. Q är den bästa kompromissen på marknaden enligt mig och passar in i väldigt bra för oss som inte har obegränsat med pengar och vill ha en flexibel rigg.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster