Kabel för ampconkontater ?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Kabel för ampconkontater ?

Inlägg av Magnus Jonsson »

Vi har precis köpt ett D&b system till jobbet. Tänkte beställa efter material för att skruva ihop lite högtalarkablage till detta men vet inte vilken kabel jag ska välja. Det sitter 5 poliga ampcon i steg och lådor och enligt manualen så används stift 1 och 2 för Q1 och Q7 medans stift 3 till 5 används för Qsub. Med andra ord vill man helst göra kablage som har alla stift anslutna för att slippa ha olika kablar för toppar och basar vilket kräver högtalarkabel med minst 5 ledare. Hittade högtalarkabel med 6x2,5 mm2 hos intersonic som skulle kunna fungera om man klipper den sista ledaren. Hur har ni andra med gjort med kablaget som kör med Q1 och Qsub tillsammans med D12 steg. Vilken högtalarkabel använde ni till era kablage ?

/Magnus

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Du skulle ju kunna att köra med helt vanlig trefas kabel (H07RN-F), finns ju i 5G2.5, 5G4, 5G6...

Men annars verkar det ju som det går att köra 4Gxmm^2 kablage då pin 5 endast används till sensedrive (och den används inte överhuvudtaget när man kör fyrpolig Neutrik) så sensedrive kanske inte behövs vid EP5 heller, men jag är dålig på hur D&B systemen funkar och sensedrive kanske är livsviktigt vid EP5 vad vet jag (men det borde ju inte göra någon större skillnad).
Johnny Andersson

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

tjena! kontakterna heter EP5 och tillverkades från början av amphenol tror jag. den kabel du skall använda bör ha 4 grova ledare >2.5mm2 + en tunnare ledare som används för sensedrive. den tunna ledaren kopplar du på pin5 i kontakten. jag har använt kabel som det stod d&b på och även klotz har 4+1 kabel vad jag vet.
lämpliga längder tycker jag är 15m 5m 2,5m och 1m. Lycka till! Q-lådorna är väldigt trevliga att jobba med!
/Daniel

Magnus Jonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:06

Inlägg av Magnus Jonsson »

Tackar för det, ska kolla om jag hittar någon kabel från D&b då den verkar vara gjord för just det här. Funderar annars på att använda vanlig 4x2,5 mm2 kabel och hoppa över sensedrive, nån som gjort så eller är det dumt ? Kommer ha stegvagnarna precis bakom basarna och vad jag förstått så är sensdrive att föredra först vid långa kablar.

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Det finns färdiga kablar att köpa från D&B, men vi har istället köpt D&B kabel och tillverkat egna, tror vi räknade på att det skulle bli bra myclet billigare, dessutom fick vi dom e de längder som vi ville ha. Vi har beställt kabel i två olika omgångar och fått en grym kabel som är lätt att jobba med och en som är helt värdelös. De har två olika artikelnummer, men Arva gör ingen skillnad på dom. Om du vill så kan jag kolla vilken kabel som det är du ska ha. Annars så funkar säkert Klotz. Jag har aldrig varit missnöjd med deras kabel. Men jag tycker verkligen att ska köra med 5 ledare, vad är anledningen till att fuska?

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Vi kör själva med d&b's egna kablar, den av bra kvalité... Även om det är bra många minusgrader ute är den lätthanterlig.

Och varför snåla bort Sensedrive? Nån gång kanske det blir långa kablar. Har man tagit sig råd att köpa d&b så bör man ta sig råd att även köpa kabel.
//Magnus - Fegge & Mattes

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har lödat ett gäng högtalar kablar till d&b system. Det blev en 6-polig kabel från klotz.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Jag misstänker att man har svårt att slå E05 308 40 eller motsvarande prismässigt. Stabil, stark, och lagom många ledare.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Det är skillnad på fåtrådigt och mångtrådigt, tro inget annat. :wink:
Vi har en del 4-ledarkabel med EP5-don, i 9 fall av 10 innebär det ingen nämnvärd begränsning i tillvaron. Dessutom använder vi Soca när det behövs (jo jag vet att den är fåtrådig 8) ). Den mesta EP5-kabeln är dock d&b "original". För framtida behov kommer vi sannolikt att använda Klotz 4+1 kabel i bulk.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

På vilket sätt är det skillnad menar du?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Utan att dra några kabelteoretiska växkar på det hela så har jag vid ett par tillfällen råkat ut för möjligheten/chansen att höra skillnad på 50 meter 2,5 mm2 mångtrådig suprakabel och 50 meter fåtrådig uckig elkabel av motsvarande area. Det har funnits en hörbar skillnad i diskantåtergivning (roll-off helt enkelt), som har gått att härleda till kabeln.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hmm, jag kan inte tillräckligt teoretiskt för att ge mig in i diskussionen om hur mycket kardeler som behövs men jag har förklarat för mig att enkardelig kabel har alldeles fanastiska egenskaper för att leda högtalarsignal. EKK är t ex bland det bästa som går att köpa för pengar. Det enda som är halvkul är att den också kan tjänstgöra som högtalarstativ...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:Hmm, jag kan inte tillräckligt teoretiskt för att ge mig in i diskussionen om hur mycket kardeler som behövs men jag har förklarat för mig att enkardelig kabel har alldeles fanastiska egenskaper för att leda högtalarsignal. EKK är t ex bland det bästa som går att köpa för pengar. Det enda som är halvkul är att den också kan tjänstgöra som högtalarstativ...
Offtopic: EKLK (kulo) fungerar bättre som stativ... ;)
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men är sämre som ljudöverförare, enligt min källa.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Vid lågra fekvenser så har en ekeltrådig eller fletrådig bäst ledar egenskaper. vid högre frekvenser så har en riktrådig bättre egenskaper. Det som gör det att lågra fekvenser går i ledaren medans höga frekvenser går det mesta av signalen på kanten av ledaren. Ju fler trådar det e i en ledare ju störe yta har den. Det e en sak som skiljer HD kablar mot vanliga bild kablar.

Sorry att jag kom in med lite onödig information
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Med andra ord kopparskena till sub.
Måste man skriva nått här?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Fast högre frekvenser är väl = långt över det hörbara området om jag fattat de hela rätt?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Det är så lite som gör skillnad om man korrekt viktar de olika inverkande faktorerna att mycket sånt här fiff blir rent esoteriskt.

Om bandet är bakfulla hjälper ingen Monstercable i världen. Liksom. Eller, för att ta ett bättre exempel, om du inte kan hänga din högtalare där du vill för att du inte har den kabel du vill då är det bättre om du har tillräckligt lång REVE. Liksom. Låten blir kass om du väljer 80s GATED REVERB istället för DISCRETE EMT PLATE till virveln, i en ballad..

Med detta vill jag inte säga att man ska strunta i kvalitet på sina komponenter. Man ska bara korrekt värdera inverkan på olika uppgraderingar.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:Fast högre frekvenser är väl = långt över det hörbara området om jag fattat de hela rätt?
Per du fatta viknen direkt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Bruce Swedien berättar gärna på sina seminarier om hur han regelmässigt kommer in med flera packcasar eget kablage till studioinspelningar. Mikkablar, multikablar mellan studio och mixer, multikablar mellan mixer och bandare, alla kablar till lyssning... allt. Han känner att det ger honom full kontroll över soundet, samtidigt som han menar att mycket av befintlig kablering även i toppstudios suger. Eller åtminstone är tveksam. För min del tror jag att kablaget i hans fall är en väldigt liten del av nyckeln till framgång. Det handlar nog mer om att banden väldigt sällan är bakfulla, typ. :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 50 och 0 gäster