bra aktiva monitorer?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

bra aktiva monitorer?

Inlägg av Andres Ceron »

jag behöver 4 styckna bra aktiva monitorer, fast inte så dyra som mackie t.ex. för dem kostar runt 4k styck.

Prisklass runt 2000kr (lite mer, lite mindre), bra tips på aktiva monitorer i denna prisklass

Användning: Små fester/konserter, konferenser etc.

Tack!

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders, tyvärr finns det inga bra aktiva monitorer i prisklassen runt 2000 kr, och absolut inget som funkar på fest/konsert annat än som absolut nödlösning. Det finns faktiskt knappt ens bra lösa högtalarelement för de pengarna, allt annat är önsketänkande. Du gör dig själv en otjänst om du letar nya prylar i den prisklassen, köp hellre begagnat. Och köp hellre två dyrare än fyra billigare - och hyr två till när du behöver. Kom överens med en lika pank kompis om att ni köper två var, och lånar av varandra. Vad som helst, utom att fastna i träsket av billigt skit som du inte får navelludd ens för när du vill byta upp dig.
Vill du till varje pris, och mot bättre vetande, köpa aktiva monitorer i 2000-kr klassen är du tvungen att titta på Den Tyska Webshopen.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Köp aktiva RCF ART dom är bäst. Kostar mer men du behöver aldrig byta ut dom. Buy once, cry once!
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Precis. RCF ART eller JBL PRX512M.
"This is the updated input list"

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Vi kör ART 310 som monitorer, det funkar skapligt. Du kan säkerligen få ett bra pris på 4st sådana!

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Inlägg av Andres Ceron »

tyvärr så är det sant..
För jag har 4 styckna Wharfedale Pro till salu (passiva) jag har lagt ut dem här i forumet (igår).

Och det för att byta ut dessa mot aktiva.. men ska jag då ha kvar dessa och köpa slutsteg istället lr?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kör du med aktiva, det är smidigt på denna typ av låda.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tomas Jern
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 26 jul 2003, 01:00
Ort: Eggby!!
Kontakt:

Inlägg av Tomas Jern »

Beror ju på hur viktigt det är för dej att ha aktiva monitorer. Å andra sidan om du tar budgeten för att köpa vettiga steg och behålla de passiva, sätter det mot priset för aktiva kanske det blir rimligare? Alltså 2000:-/st räcker väl knappt till steg åt de monitorer du har?
Måste man skriva nått här?

Andres Ceron
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 23:37

Inlägg av Andres Ceron »

Alltså jag tänkte att ha aktiva monitorer för det är mindre krångel och behöver inte bära nå slutsteg vid sidan om osv. Mycket smidigare och tycker det är bättre ljud på aktiva än passiva.

Alltså jag hade ju ett steg 2x1000 tror jag att det var och den funkade bra tills jag lånade ut den och dem brände slutsteget dock :S

Men om man köper begagnade slutsteg så kan man väl få något bra slutsteg för 2000kr.

Eller begagnade aktiva monitorer?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Hur många system vill du ha? Vill du ha 2 eller fyra monitorsystem? Fyra bra aktiva lådor blir dyrt, 4 kanaler slutsteg till dom du har nu behöver inte bli lika dyrt, om du ska ha 2 kanaler steg bara så blir det ju ännu billigare.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tycker inte aktiva är speciellt mkt enklare. Du måste ju dra ström+mickabel till varje låda då. Även om man har kombinerade ström/mickablar så blir det ändå bängligare än bara ett slutstegsrack som det går en kabel till varje låda från.

Att du tycker "aktivt låter bättre" kan nog bero på att många aktiva högtalare är voicade för att de ska låta bra till förinspelad musik när kunden lyssnar och jämför i en musikaffär (mkt diskant o bas).. gäller inte alla aktiva högtalare men många.

Håller med om att RCF ART är ett bra val.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Den som aldrig använt RCF ART förut behöver vara medveten om ett par saker, hur prisvärd och trevlig lådan än är. Dels att den inte ligger fysiskt lika stabilt på scengolvet som en dedicerad wedgehögtalare. Och dels att det finns en mycket förädisk tryckomkopplare mellan mik- och linjekänslighet, som med litet otur (en kabelslinga eller vad som helst som ligger på scenen) skapar totalt kaos på gig. Been there, done that, mer än en gång. Jag tror att man med milt våld kan plocka av toppen på den knappen, så det krävs något spetsigt för att ställa om funktionen.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Nyare Art har ingen tryckkopplare utan en lägesväxlare i sidled. Pilligare att ändra, men det är ju lite tanken också...
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

På mina ART310 så är de en tryckomkopplare, men den är infälld så man behöver pilla me en penna eller dylikt.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

sant, glömde nackdelarna med rcf art. ljud- och strömuttagen sitter rätt dåligt till och den där omkopplaren är ju livsfarlig ! va ska man köpa istället i prisklassen?

Niklas Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 02:09
Kontakt:

Inlägg av Niklas Olsson »

RCF har dessutom små plastfötter till sina Art-lådor som man kan trycka dit om man vill ha dom lite stabilare som monitorer ;) försök hålla reda på dom bara...

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

På våra 310or och 325or så är det en lägesväxlare för line/mic. Man behöver något spetsigt, typ en kniv eller skrivmejsen för att slå om den. Perfekt!

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Perfekt förutom de gånger man står å ska rigga å är döstressad å nån idiot som hyrt dem ändrat switchen.. :) De är ju alltid då man inte hittar nåt spetsigt att ändra dem me.. :p

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Läderman?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Per Johanson skrev:Läderman?
Precis... man går väl inte naken på jobbet heller.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 74 och 0 gäster