Priser på L-acoustic??

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har använt MAX lådor som PA någon gång. Det va i en mindre lokal och då lev det två per sida för att få spridningen på det och det va inga starka volymer. Jag satte den ena med stativkoppen uppot och en lite rörbit i den och den andra ovanpå med stativkoppen på rorstumpen. Då slipper man att övre lådan dansar runder.

Men det jag föredrar som PA låda före maxarna e HK CT112. De kan man även ha som monitor låda. Den lådan är mycker väl i klass med Max lådan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Häggblom
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 13:46

dv-dosc vs Q1

Inlägg av Anders Häggblom »

Hej alla i västerlandet,

Hoppas det inte gör något att jag kapar tråden en stund.

Jag går i investeringstankar och har bantat ner mina alternativ till antingen dv-dosc eller Q1. Vad anser ni som har använt båda systemen? Jag har mixat på båda systemen ett par gånger och tom riggat och varit systemtekniker på ett Q1/Qsub system med 6+6 per sida en gång. dV-dosc systemet som jag fingrat lite på var väldigt litet och lokalen var besvärlig så jag vågar inte riktigt uttala mej om det. Däremot har jag erfarenhet av L'acoustics övriga lådor i viss utsträckning och måste genast säga att jag är fullkomligt förälskad i hur de låter. Därför lutar jag för tillfället mest åt dV-dosc hållet.

Det är ju ingen direkt hemlighet att Q1 spelar starkare än dV-doscen men säg att man jämför ett lite större dv-system mot ett lite mindre Q-system. Exempel: 9 dV-dosc + 3 dV-sub (och kanske 6 SB118) per sida mot 6Q1 + 6Qsub per sida. Vilket system skulle ni välja?

Hur stor publikyta kan man täcka med dv-systemet ovan tror ni? Pop-rock musik, inte världsrekord i ljudtryck men tillräckligt headroom för att inte behöva skämmas för gästande tekniker. Vi körde 6+6 Q1/Qsub på Jingle Wells i ett par ishallar här i Finland förra julen för ca 3000 pers och det kändes ok. Jag tror att teknikern var nöjd med systemet. Klarar man sig med 9+3 dv-dosc/dv-sub per sida för motsvarande evenemang och publikstorlek? Mycket större system än för att klara 2500 pers behöver jag nog inte, då ringer jag hellre mina vänner i Umeå så får de komma med förstärkning.

Jag vet att det är mer än bara soundet och färgen på lådorna som spelar roll när man väljer system. Subhyra, andra firmors utrustning, pris osv. Har gått genom det där men jag lutar fortfarande åt brunt. Är bara lite osäker hur stort ett dv-dosc egentligen är.

Alla kommentarer är välkomna.

/Anders

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jag skulle valt d&b, jag tycker inte dv-doscen låter lika snyggt som d&b,t men de är ju en smakfråga..

I annat fall så är dom ju mindre och spelar mer och jag gillar flygbeslag och annat. Även remotestyrning kan va kul att kunna använda och systemet är väldigt bra att jobba med.

Det lilla jag jobbat med dv-doscs kan jag bara säga att jag tycker helt enkelt inte att systemet låter lika bra...
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Inga fundingar på Nexo Geo?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

David: Är Nexo Geo bra rekomendation att köra som klubbPA? och sen ville han ville ju slippa den bökiga riggningen?
/Andreas Wilhelmsson

Anders Häggblom
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 13:46

Inlägg av Anders Häggblom »

Jag antar att frågan om GEO var riktad till mej och inte trådskaparen.

Vilken GEO modell tänker du främst på. GeoT är för stor för vårt behov, dessutom har ingen av oss i bolaget som tänkt satsa i ny anläggning nånsin blivit impade av GeoTs sound. Tycke och smak antar jag. GeoS har inte heller imponerat plus att den är väl ändå i mindre laget. Sen finns det väl en mellanmodell, GeoD (kanske?) som ingen av oss har hört. Låter den annorlunda jämfört med store- och lillebror eller har den ungefär samma sound?

Tack för kommentarerna så här långt. Vill gärna höra mera särskilt från dv-dosc användare. Fortsätt prata!

/Anders

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Anders: Ljudmässigt är de olika modellerna i Geo-serien rätt nära varandra, vad jag har förstått. Sen att du inte blivit imponerad av hur GeoT låter tycker jag är märkligt - det är lätt ett av de tre bästa systemen jag har hört.

Andreas: Är dV-dosc en bra rekommendation att köra som klubbPA? Är Q1 det? Bökig riggning förstår jag inte vad du pratar om. Geo T har branschens bästa flygsystem enligt mig, och de andra mindre modellerna borde inte vara bökiga de heller.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Geo S12 är väl det systemet som skulle kunna kriga i samma klass, det skall tydligen vara väldigt flexibelt och lättriggat.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Låter snyggt också!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

David & Anders: Klart inte helt vaken igår när jag slog mig in i debatten. För det andra har jag inte haft någonting med dv-dosc att göra.
/Andreas Wilhelmsson

Patrik Arnekvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 25 aug 2007, 10:46
Ort: Älvsjö

Inlägg av Patrik Arnekvist »

Otroligt jobbiga dom där dv-dosc, dom är så avslöjande för den som sitter FoH.

Andreas Wilhelmsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 19:27
Ort: SKÅNE

Inlägg av Andreas Wilhelmsson »

Vad menar du Patrik?
/Andreas Wilhelmsson

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Att det är en ärlig och avslöjande högtalare som gör att det man som ljudtekniker eller musikant gör hörs i detalj?

Jag tycker att båda systemen är kompetenta. Q serien är smidigare att hantera och spelar starkare. Ljudkaraktären är lite olika men båda låter tillräckligt bra. Jag skulle nog låta subhyremöjligheterna avgöra även om jag är mycket förtjust i Q1:an.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster