d&b prislista och omdöme!

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

d&b prislista och omdöme!

Inlägg av Johannes Nordgren »

halloj!

Är riktigt nyfiken på d&b´s Q-serie och har hittils bara hört gott om dem.
Mycket för att det går att köra markstack och flygning med samma lådor.

Jag har letat förgäves efter en prislista på nätet. Någon som känner till någon sådan. Mest intresserad av Q1, Qsub, D12 men även Q7 och B2

Johannes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Q1 listar väl på knappt 40 per låda resten har jag inte i huvudet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Om ja inte minns fel så är de ungefär såhär:

Q1/Q7 ca 39000 per låda
Qsub ca 22000 per låda
D12 ca 44900 per steg

Sen tillkommer kablar och kontakter. Kan starkt rekommendera att köra D&B's egna 5-poliga kablage. Det är dock rätt dyrt, så man kan köpa kabeln på lösmeter och sen köpa kontakterna löst från exempelvis intersonic.

Sen kan ja bara instämma i berömmet. Har mixat en hel del på det här systemet och det funkar riktigt bra.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

jag som inte är så tekniskt bevandrad i specerna undrar vad det är för skillnad på Q1 och Q7 eftersom de är lika dyra

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Är priserna exkl. moms?? Sen har jag inte riktig koll på vad man behöver i stegväg. nån delning krävs ju också. Vet nån vad som behövs om man kör 3Qsub och 3Q1 per sida. Ett bassteg och ett toppsteg eller två toppsteg?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Johannes Nordgren skrev:Är priserna exkl. moms?? Sen har jag inte riktig koll på vad man behöver i stegväg. nån delning krävs ju också. Vet nån vad som behövs om man kör 3Qsub och 3Q1 per sida. Ett bassteg och ett toppsteg eller två toppsteg?

Tre lådor per stegkanal går att köra, även om d&b rekommenderar max två per kanal om det ska spelas starkt. Delning behövs ej, all processing sitter i stegen. Priserna är ex. moms.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

det blir bara fler frågor....men visst finns det en remote lr nåt sånt...känns bekant på nåt sätt. Vilka säljer d&b i sverige??

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Det finns remote styrning av slutsteg för d&b, både för D12 och E-pac.
Arva Trading säljer d&b i sverige, www.arva.se

Ang. själva serien Q och skillnader på lådorna...De som finns är ju Q1, Q10, Q7. Och då även Q-sub.

Lådorna har 2x10" + 1,3" bestyckning. OCh skillnaden på dem är spridningen.

Q1 = 75° x 15°
Q10 = 110° x 40°
Q7 = 75° x 40°

Du kan även vrida hornet i Q7 för att anpassa spridning till hur du hänger högtalaren.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

I sverige är det Arva som säljer, http://www.arva.se ,annars hittar du all info och specar på www.dbaudio.com. På www.dbportal.se kan du se vilka som har en rigg i närheten som du kan provlyssna på.

Prislista verkar det vara dåligt med, så du får nog maila Arva.


Edit: Pucktvåa

Hälsningar idioten som köpte 6 st B2 bara för att spela disco med och inte har haft råd med topparna ännu ;) 2 st B2 är förresten till salu om någon är intresserad..
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Johannes Nordgren skrev:jag som inte är så tekniskt bevandrad i specerna undrar vad det är för skillnad på Q1 och Q7 eftersom de är lika dyra
If you have to ask....
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Körde en festival med 3 * Q1 och 1 * Q7 per sida, en D12 för alla Q1 och en för båda Q7 och sen vanliga baslådor 8 * dubbla 18" 2 * trippla 15" med steg för det.
Lät superbra, priset nämndes som 50k per Q1 och dom var så nya så hyrfirman hade dom fortfarande på avbetalning (2 månader eller så kvar innan hyrfirman ägde dom totalt).

Q1 är en "vanlig" LA-låda medans Q7 ofta används som downfill.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Jakob Carlsson skrev:Q1 är en "vanlig" LA-låda medans Q7 ofta används som downfill.
Q7 fungerar finfint som även vanlig PS topp...
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jakob Carlsson skrev:Körde en festival med 3 * Q1 och 1 * Q7 per sida, en D12 för alla Q1 och en för båda Q7 och sen vanliga baslådor 8 * dubbla 18" 2 * trippla 15" med steg för det.
Lät superbra, priset nämndes som 50k per Q1 och dom var så nya så hyrfirman hade dom fortfarande på avbetalning (2 månader eller så kvar innan hyrfirman ägde dom totalt).

Q1 är en "vanlig" LA-låda medans Q7 ofta används som downfill.
Hade du 4 stycken 2x18" och 1 styck 3x15" per sida som sub till det där? Varför olika basar? Hur var det delat?

Att Q7 inte är helt lyckad som downfill diskuteras i annan tråd, dock är den lite bättre än Q10.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Systemet kom färdigt från hyrfirman som hade Q1 + Q7 som system och sen tog dom med sig ett gäng baslådor, varför dom valde att slänga in 2st 3*15" vet jag faktiskt inte, baslådorna låg ner framför scenen och det är första året vi testat att ha dom liggande framför den scenen (fast utomhusscen), kommer nog göra det nästa gång också för det lät riktigt bra. Allting delades aktivt mellan LA och baslådor, Q1 och Q7 hade sen varsin D12 och baslådorna gick på ett gäng med slutsteg (1 kanal per låda).

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men alltså, att ha olika baslådor som spelar i samma register är ALDRIG ok, det var därför jag frågade om delning. Spelade 3x15" "mellanbas" och 2x18" sub?

Gällande basplacering så finns det inget som är bra resp dåligt, bara olika kompromisser som är kass på olika sätt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Per Johanson skrev:att ha olika baslådor som spelar i samma register är ALDRIG ok
Ska man alltså ha samma låda som spelar i ett register, juristen? :wink:
Johannes Nordgren skrev:Är riktigt nyfiken på d&b´s Q-serie och har hittils bara hört gott om dem. Mycket för att det går att köra markstack och flygning med samma lådor.
Om du är intresserad av att köpa Q-serien för att de både kan flygas och groundstackas ska du inte sluta på ditt dagtidskneg. Inget illa ment.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Vårat EAW850 går jätte bra att både stacka och flyga! Tyvärr är det sålt nu!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Gustaf Tydén skrev:Vårat EAW850 går jätte bra att både stacka och flyga! Tyvärr är det sålt nu!

Det var inte länge ni hade det! Blev det för jobbigt att bängla runt 120-kilosklumparna trots allt? :lol:
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Gustaf Tydén skrev:Vårat EAW850 går jätte bra att både stacka och flyga! Tyvärr är det sålt nu!
Och jag har en gissning vad det blev i stället ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johannes Tegern »

Q1 39800kr
Q7 35800kr
Q-SUB 22900kr
D12 41850kr
B2 39950kr

Alla priser är brutto exkl. moms

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster