RCF

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Per Ruben
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 apr 2007, 20:46
Ort: Göteborg

RCF

Inlägg av Per Ruben »

Hej

tänkte köpa mig två RCF310A och en RCF705AS, någon som har erfarenhet av just den här uppsättningen och vill rekommendera mig att köpa den, alternativt att avstå från köpet och välja något annat?

Ska användas till disco på mindre fester, ska dock klara 100 pers.

Mvh
Per

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Har ingen erfarenhet av 705, men 310A är en förbaskat smutt liten burk som låter bra.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

705orna och RCF pratas det om i denna tråd: viewtopic.php?t=2040
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Ruben
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 apr 2007, 20:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Per Ruben »

jo, jag har läst i den tråden. men jag vill ha åsikter om just den riggen, om de personer som provat den tror att den kommer funka till mitt ändamål.

Per Ruben
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 apr 2007, 20:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Per Ruben »

RCF ^^^vs. HK-audio (t.ex. IMPACT) ???

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hej Per.
Kul att du har kommit hit.
Jo jag har lite erfarenhet att de högtalarna du söker. Jag har dock ej använd dom tillsammans Men jag har använt subbarna till RCF ART 300 och jag har använt RCF ART 310A lösa utan subb. Båda högtalarna håller en väldigt hög kvalitet. Det jag skulle säga som en jämförbar låda e i så fall FTB MaxX2a istället för RCF ART 310A och FTB MaxX9Sa istället för RCT ART705AS
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

vi har en hel hög av dessa lådor och är väldigt nöjda. Den perfekta lilla party riggen består av 2st 310 toppar och en sub! Spelar på som bara den och låter riktigt bra! Perfekt med delningsfilter i basen för topparna. Finns inget ont att säga om denna rigg!

Per Ruben
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 apr 2007, 20:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Per Ruben »

:) underbart! tack så mycket för snabba svar, det var den sista övertygelsen jag behöde, så nu är det beställt och klart, ska hämtas på fredag!

En tråkig grej är ju det här med dubbla kablar till topparna, hur brukar ni lösa det problemet snyggt och smidigt?

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag kommer inte ihåg om ström samt signal sitter på samma sida, men om du vill så kan du ju använda kablar som har kombinerad signal och ström i samma kabel, dvs. oftast Signal + 3G1.5mm^2 för ström.

Annars kan du ju göra egna genom att tejpa ihop en XLR-kabel med en strömkabel.
Johnny Andersson

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Ruben skrev::) underbart! tack så mycket för snabba svar, det var den sista övertygelsen jag behöde, så nu är det beställt och klart, ska hämtas på fredag!

En tråkig grej är ju det här med dubbla kablar till topparna, hur brukar ni lösa det problemet snyggt och smidigt?
Jag har kombi kablar där Ström och Signal samsas i samma kabel.

http://www.starfelt.se/prod_tillverk/procab/ref400.html

http://www.starfelt.se/prod_tillverk/procab/cab400.html

http://www.starfelt.se/prod_tillverk/procab/crm602.html
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Ruben
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 18 apr 2007, 20:46
Ort: Göteborg

Inlägg av Per Ruben »

Tja!
nu står där 2 310 och en 705 i hallen!

en fråga då till er som brukar köra dom, kör ni volymen på max på burken lr reglerar ni detta mot lokalen? vilken delning brukar ni använda på basen?

Tack! /Per

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag reglerar volymen beroende på hur stor lokalen e. Är det en mindre lokal så blir det brusigt när volymen ligger på max.

Jag delar på 100Hz och kör topparna i full. Ibland när jag e i större lokaler så händer det att jag delar ändan uppe vid 120 för att hjälpa 10 tummarna lite.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

När vi kör 10" toppar brukar jag stäla delningen på 120hz. Drar på volymen på basen till max och ställer sedan topparna till önskat värde.
Får du ligga väldigt lågt på reglarna på mixern så är det bara att du dämpar lite på burkarna!

Du har en kanon rigg till party nu! Hoppas du blir nöjd

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Lyfter denna tråd lite... Någon i Jönköpings län som har 310? Skulle gärna vilja höra ett par. Testade db opera i helgen men var väl sådär nöjd. Kanske duger att hyra ut, men inget man själv gärna jobbar med.

Jacob Thulesius
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 22:59
Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Jacob Thulesius »

Jag har själv kört ett jazzgig i en minder lokal för ca 100 pers med den subben och två st toppar.

lät mycket bra till den typen av musik med sug från gitarrerna.. trummorna(digitala) lät också mycket bra särskilt de högre frekvenserna.

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Lyfter igång denna tråd igen.

Vi har skaffat på oss ett gäng 310 och har väl grunnat på att komplettera med ART705AS basen. Är det fler nu som har erfarenhet och synpunkter på den setupen nu så här ett år efter tråden senast var aktuell ?

Ska man kanske gå upp ytterligare ett snäpp på baslådan, typ 4PRO8001AS för att kunna spela "jämnt" med topparna, eller räcker det till med 705? Oftast är det ju baslådan som sätter ribban på hur högt man kan spela.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Svante Gustafsson »

lyfter. samma frågan som ovan. 705 as.. hur mycket räcker denna subb till? då pratar vi 1 st
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag gillar FBT MaxX när det kommer till aktiva plasthögtalare.

Jag har två st kombinerade XLR/230V (10m) till salu om nån är intresserad.

http://www.starfelt.se/prod_tillverk/procab/cab400.html

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Glömde att skriva hur vi gjorde...

Vi kompletterade våra 310'or med den lilla aktiva 12" basen från RCF TT+ serie. Det sitter ett 1000W steg och lådan är bra mycket mindre och lättare än lådorna med 15".
http://www.rcf.it/vediMacro.phtml/sLang ... roduct.htm

Allt är förstås en kompromiss och vad man ska ha det till - Är det bara ljudtrycket man är ute efter eller?
Det viktigaste för oss var en så liten och smutt låda som möjligt. Om den lät lite mindre än 15" så gjorde det inget (ska vi spela högre har vi andra lådor). Denna skulle som sagt var ett komplement till den minsta riggen som ska med ut på t.ex. bröllopsjobb, loungejobb m.m. där man snarare "finlirar" och inte står och pumpar disco 4 timmar - men där man ändå vill ha lite botten (nått som inte existerar i 310). Dessutom skulle EN person kunna springa med den upp och ner i trappor utan att riskera ryggen och bli dyngsur av svett - och självklart skulle hela riggen även få plats i en bil (inte nödvändigtvis kombi).
Därför valde vi 12" lådan...
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster