NEXO PS1200

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Nille Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 22:43
Ort: Piteå

NEXO PS1200

Inlägg av Nille Gustafsson »

Hej!

Ni som arbetar med NEXO PS1200-subar. Hur brukar ni stacka den för att få ut så mycket som möjligt av dem och fö att få så lite ljud bakåt som möjligt..? Hur brukar ni vända dem (åt vilket håll ska gallerhålet vara)?

Allmäna tips och råd mottages (ex förutsättningar finns nedan för den som behöver det).

Vad tycker allmänheten om NEXO PS-15 som FOH-låda och som monitorlåda? Vad är era erfarenheter? Vilka svårigheter har ni upptäckt och vilka fördelar har lådan? (Tillsammans med Crown-ampar och Camco-ampar)

Ex. förutsättningar. Klubb, högt i tak (snedställt), 6 meter bred scen, 8x10m publikyta, mixplats bakom publiken. Max 3 SUB per sida.

Tacksam för svar och funderingar.

/Nille

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

På första frågan är svaret "inte nedåt". Jag har nog bara ställt dom på varandra, det är så små lådor och långa vågor så jag tror inte det spelar störst roll hur man vänder dom.

PS15 är mycket kompetent både som monitor och foh, jag är dock inte jätteförtjust i 15" i foh lådor (egentligen inte i monitorer heller). Min favorit i serien är helt klart PS8 som har en närhet och röståtergivning som är svårslagen. Den har ju en assymetrisk spridning som kan vara praktisk när man gör foh saker med den. Trevlig men inte bäst som FOH-låda är mitt omdöme.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är det väldigt viktigt att minimera bas på scenen kan man ju alltid lattja med utsläckningar - men det är en hel värld av potentiella problem misstänker jag. En enklare lösning är nog en bra kardioidsub.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nille Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 22:43
Ort: Piteå

Inlägg av Nille Gustafsson »

Mhm... Ber för det första om ursäkt för modellförvirringen. SUBen heter LS1200 å inget annat.

Mitt största problem med PS-15 är att den behöver en jäkla längd för att funka bra i monitorsammanhang. Den är med andra ord inte så rolig på små scener men jag hoppas få använda den på stor scen så fort som möjligt för att jämföra lite. Nån som har erfarenheter?

Angående dess FOH-egenskaper så känner jag att jag har svårt att få ut nåt bra sångljud ur den. Det "lyfter" liksom inte. Vad anser folk om detta? Har det något med 15" att göra? Vad känner ni funkar för högtalarkonstruktioner (allmänt eller specifikt, bestäm själv) på små scener? (Då menar jag nåt som är jämförbat med PS-15 alltså, annars blir frågan lite stor.)

Jag är van vid att ratta högtalare med horn i samtliga tre register så det är lite ovant med PS-15. Inte riktigt samma bett ;), dessutom en betydligt mindre låda. Men jag ska prova att flyga den nästa gång så får vi se om jag märker nån skillnad.

Problemet med bas på scenen är nog ett problem man får leva med antar jag. Man behöver ju inte så mycket drumfill iallafall ;)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Nille,
de flesta konventionella subbasar har mer eller mindre likartade egenskaper utbredningsmässigt (läs: rundstrålande). För utbredningens skull spelar det alltså större roll hur du placerar dem än vilken specifik modell du väljer. Ett bra redskap för att labba och experimentera med subbasarrayer är Meyers MAPPonline, där kan du välja nivå, polaritet och delay för varje låda, och definiera begränsningsytor. Resultaten stämmer ganska väl med verkligheten. Som högtalarmodell väljer du "omni" (om det inte råkar vara just Meyer-basar du använder). Lycka till!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 66 och 0 gäster