Slutsteg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Jesper Lundgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 27 dec 2006, 18:35

Slutsteg

Inlägg av Jesper Lundgren »

jag har fyra hemma byggda pa-högtalare med 12" elemen på 700w peak /200W RMS 8ohm, men jag vet inte vad man ska ha för ett slutsteg som passar till dom? är det någon som kan tipsa mig om ett bra och relativt billigt slutsteg som passar.

+ är det någon som vet vart man kan få tag på ritningar till att bygga en Di-box

mvh Ny Börjaren

Andreas Hedin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 21 aug 2003, 01:00
Presentation: ........................................
Ort: Kramfors

Inlägg av Andreas Hedin »

Kanske ett QSC slutsteg från RMX serien skulle kunna vara något. Det är ett bra och prisvärt slutsteg.
Köper man ett begagnat så blir dom inte så dyra heller.

// Andreas

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

DI-boxar finns det gott om som man kan bygga sjäv, typ Bo Hansén ( www.hansenaudio.com )..
eller Passiva med trafos från jensen, http://www.jensen-transformers.com/db.html om du kollar databladet. Lundahl har säkert motsvarande transformatorer.
Google bör ge dig många.

Bättre förslag kan jag inte ge utan bättre kravspecar. Bo's är en aktiv ( och kräver fantommatning ) vilket är att föredra till gitarr och bas medans passiva funkar bra till keyboard och liknande.

Dock vet jag inte om det är kostnadseffektivt emot att köpa färdiga att bygga själv. Bara transformatorer i dessa två alternativ kostar ju några hundra. Diskreta finns ju såklart.

Slutsteg håller jag med Andreas om.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster