Kraftt Cx-15

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Robin Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 19:47
Ort: ...

Kraftt Cx-15

Inlägg av Robin Nilsson »

Hallå!

Har fått ett erbjudande om att köpa några Kraft Cx-15 lådor..

Jag behöver ju mera monitorer så det skulle ju vara kul, men hur låter dom? har hört dom en gång som toppar på ett rätt litet gig, men hur står dom sig som monitorer, det är ju en "kombilåda"!

Ge mig gärna både för o nackdelar med dom!
priset för två ink case och är mcyket under vad priset för en utan case kostade.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Rätt ok som både och, finns en rätt jobbig grej runt 5k. Jämfört med dess förlaga, d&b MAX, så känns den lite mindre kul på alla sätt egentligen, lite ojämnare frekvensgång, lite lägre verkningsgrad och lite konstigare spridning. Vi hade den ett tag som topplåda på en klubb i Göteborg där jag jobbade, men spridningen ihop med 5k peaken gjorde att vi gick tillbaka till den 12"+2" låda som satt där från början.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

OM den fungerar som monitor beror väl ändå till viss del på vad den ska vara monitor till, ska den vara trumfill vilket ja inte tror så duger den ju knappast. Men ska du göra små små jobb eller ska du göra stora stora scener, vad har du för krav på lådan? Tror det kan bli mer konkreta svar om du specificerar dig lite mer.....

bara en tanke.
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Öh, han frågar hur den står sig som monitor. Det räcker väl som fråga?

Kan du inte skriva något konstruktivt i stället?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Robin Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 19:47
Ort: ...

Inlägg av Robin Nilsson »

Christoffer ->

hade jag velat veta hur den funkar som drumfill hade jag väl frågat efter det?, o varför skulle den inte funka som drumfill? släng till en matchande sub så är nog saken fixad sen. Kravet på lådan jag har är att den ska funka som monitor på scen, oavsett om carola eller den lokale karaoke talangen.

Den ska även funka som topplåda till trubadurgig tillsammans med Kraffts matchande basar, kanske nåt mindre discogig o sådanna applikationer, o eftersom vi ändå pratar drumfill så kan jag säga att en eller två CX15 även ska gå som drumfilltopp tillsammans med 1 eller 2 av kraffts matchande bas B118.

Eller ja, så är tanken just nu iaf..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ska du göra Carola så ska du nog ha en låda med kors på, inte en med blixtar.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Robin Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 19:47
Ort: ...

Inlägg av Robin Nilsson »

den står ju för tor, åsk-guden

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Förlåt per, inte meningen att göra dig så arg/sur...Robin, nu skrev du ju lite av det ja ville veta iafall. Nu tyckte iafall jag de blev lättare att veta vad det gäller mer exakt.

ANg. drumfill så tänkte jag Cx-12 istället, och den räcker nog inte riktigt till, men 15" borde ju göra det.
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Elementarean borde inte spela så stor roll, däremot borde förmågan att spela djup bas högt spela in mycket - fast inte om lådan är högpassad och står ovanpå en sub! :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Nille Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 22:43
Ort: Piteå

Inlägg av Nille Gustafsson »

Tillverkas Krafft fortfarande?
Har de en hemsida?
Vart hittar jag annars fakta om dessa lådor?
Vart hänger det Krafftlådor i världen?

Vad är definitionen av ett 'drumfill'?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

1. Vet ej
2. Vet ej
3. Luthman sålde dom så dom borde veta
4. Ingen aning

För mig är "fill" ett system som fyller ut det som behövs på just den platsen. Dvs ett drumfill ska per definition vara något som kan spela bastrumma fullrange tillräckligt starkt samtidigt som det är hyfsat distortionsfritt. En wedge platsar därmed knappast. Men jag vet inte, fråga någon av experterna.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Nille, återigen som per säger, dels var defenitionen av drumfill bra, men ang, kraft så säljer luthman dessa. Har du inte nån kontakt där sedan tidigare så kan du höra av dig ifall du vill ha nummer.
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Christoffer: Eh, om min definition av drum fill var bra så fattar jag ärligt talat inte riktigt ditt förra inlägg. Men jag är väl korkad som vanligt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jag tyckte den var bra, bortse från mitt förra inlägg och se det som att jag lugnar ner mig och lär av de som är bättre än mig.
//Carpvik

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster