DVA Line array

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Vi tog hem 10 st lite väl snålt för att få det att funka på riktigt men det går. Lägger antagligen in en kompletterande order på 4 lådor till.
I Botten använder vi Holländska Soundprojects aktiva lådor SP-3 3*15" aktiva 1500W.
Vi levererar lokalt till alla möjliga förkommande arrangemang,
har som sagt bara haft lådorna i en vecka men lokalen dom använts i tar 600 sittande till bords och 2500 stående samt har en takhöjd på 14 meter det är en A-sal på ett större Folkets hus. PM:a mig så får du mitt nr

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Några veckor innan jul så kom en ny version av mjukvaran för setupen av DVA-lådorna. Och vips så ser man att ngn I beta versionen, som vi tidigare ratat på firman (har använt oss av det mänskliga örat istället), vänt på hela skalan dvs: nr1-8 på DSP.
På mässan som nämns tidigare hade man boostat topp i de övre lådorna för att få längre kastlängd. Nu är filosofin i stället att boosta de undre lådorna där du drar isär för att på så sätt kompensera db förlust.
Och kan man tänka sig, det blev ett helt nytt PA.
Nämnas bör också att risk föreligger för att en av signal-link kablarna som användes på mässan var polvänd, vilket resulterade i att en låda var fasvänd på en av sidorna.
Detta gör nu DVA-T4 till en prisvärd låda.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Aha! Skoj att höra!

Finns dessa lådor i Hudik? Kanske man kan komma förbi å lyssna någon dag?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Andreas Staglianó skrev:Några veckor innan jul så kom en ny version av mjukvaran för setupen av DVA-lådorna. Och vips så ser man att ngn I beta versionen, som vi tidigare ratat på firman (har använt oss av det mänskliga örat istället), vänt på hela skalan dvs: nr1-8 på DSP.
På mässan som nämns tidigare hade man boostat topp i de övre lådorna för att få längre kastlängd. Nu är filosofin i stället att boosta de undre lådorna där du drar isär för att på så sätt kompensera db förlust.
Och kan man tänka sig, det blev ett helt nytt PA.
Nämnas bör också att risk föreligger för att en av signal-link kablarna som användes på mässan var polvänd, vilket resulterade i att en låda var fasvänd på en av sidorna.
Detta gör nu DVA-T4 till en prisvärd låda.
Men vänta nu, då får du ju nästan alla nackdelar som ett point source array har och nästan inga fördelar från line array principen. Förhoppningsvis har man en jämnare spridning i horisontalled, i övrigt blir det starkare längre fram och mindre HF längst bak. Precis som ett gammalt tratt-pa. Eller finns det några andra finesser som jag inte förstår?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

hmmm.....Låter som en början på bra disk. :D

intressant

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

DB:s tanke är följande om du Flyger, låt oss säga 10 lådor per sida så kan man tänka sig att de första(uppifrån räknat) 5-6 lådorna spelar rakt fram/ 0 grader mellan varje låda, detta ger i detta system ca 15 grader spridning från 1 meter högtalare, hoppas ni förstår vad jag menar. de lådor man sedan särar ifrån varandra Boostar man diskant och även en del 1 Khz, beroende på DSP läge. Detta för att kompensera "kopplingsbortfallet"
Detta i sin tur ger stora möjligheter att trixa själv med vilken DSP setting man vill använda.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag förstår tanken bakom LA teknologi, däremot förstår jag fortfarande inte vad det är för vits med att gasa HF för de splayade lådorna. Det är ju kopplingsbortfallet som är en av ideérna bakom den typen av försök att bygga en linjestrålande högtalare?

Vad menar du att att vitsen är? Vad är det som blir bättre än att göra som man brukar göra? Dvs mer HF på långdistanslådorna och mindre på de som splayas.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Per Johanson skrev:Jag förstår tanken bakom LA teknologi, däremot förstår jag fortfarande inte vad det är för vits med att gasa HF för de splayade lådorna. Det är ju kopplingsbortfallet som är en av ideérna bakom den typen av försök att bygga en linjestrålande högtalare?

Vad menar du att att vitsen är? Vad är det som blir bättre än att göra som man brukar göra? Dvs mer HF på långdistanslådorna och mindre på de som splayas.
Beror ju på både höjd på PA:t och hur lokalen ser ut;
Dock, det jag menar är man efter ett tag "lär" sig hur dessa lådor spelar och sedan kan välja Setting själv.
Vilken högtalare som är aktiv för dessa pengar kan detta??
Det står utom all tvivel att om man vill hosta upp, så finns det bättre grejer att köpa.
Men branschen går mot en utveckling där Ljus och övrigt visuellt tar mer och mer av budgeten (vilket PA fabrikanter är väl medvetna om)
Jag menar bara att med denna låda så får man mkt funktion och möjligheter för pengarna.
Hur tekniken sedan fungerar i detalj, ja, det är bara att sätta sig på en föreläsning med Meyer och sedan med JBl el för all del EV så fattar man att det finns många skolor.

Som svar på din fråga:
"Vad menar du att att vitsen är? Vad är det som blir bättre än att göra som man brukar göra?"

Vet ej, men det låter helt okej, vi är nöjda.
Och den som vill kan ju faktiskt Boosta LT lådorna

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Om det nu är som Hasse och Gustaf sa, det distar redan vid relativt moderata nivåer och det sprider ojämnt så spelar det väl ingen roll att det är billigt?

Jag köpte en Hultaforsbank när jag började renovera vårt hus, 300-400 spänn eller vad den nu kan ha kostat, min sambo gnällde och menade att "något proffs är du ju inte det räcker väl med den här" syftandes på en 49 kronors mojäng med glasfiberskaft och plasthandtag. Ja två hammare behövs väl ändå så vi köpte en sådan också. Backup eller vad man ska kalla det för. Den användes sammanlagt i ca 30 sekunder av min sambo sen kastade vi skiten. Verktyg ska hjälpa och förenkla för användaren att göra ett jobb. Gör verktyget inte detta spelar priset ingen roll.

Fysiken bakom tekniken när det gäller högtaleri fungerar, i detalj, på exakt samma sätt oavsett vad fabrikanten av burkarna heter. Sen har man valt olika kompromisser (vilket är själva grejen med all ingenjörskonst), men alla typer av högtalare av den typ som db lådorna är som jag känner till har samma grundtanke och filosofi bakom. Denna presenterades av Olson i hans text från 1957 "Acoustical Engineering" och gjordes sedan modern igen och förfinades av Dr Christian Heil.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

PA:t lät inte kul på mässan, det vet jag, jag var där,
Varför inte då? Dels lokalen, (men å andra sidan när kommer man till gig i korrekta lokaler) ingen eq, troligen så var en av de 6 lådorna i på en sida ur fas, det fanns ingen färdig programvara för flygningen.
Jävligt korkat att dema detta PA då? Ja!

För övrigt kan jag säga att flygramen som är på bilderna här på forumet, inte alls överrenstämmer med hur den ser ut i verkligheten, den är minst dubbelt så kraftig, samt förstärkt i hörnen och riktigt svetsad överallt.
DVA är en klar kompromiss mellan pris, prestanda och kvalitét i de flesta avseenden.
Och det har hittintills aldrig krånglat till det på ngt jobb, tvärtemot har det hjälpt oss vid ett par tillfällen.
Antar att detta räcker för att kvala in på din lista över godkända "verktyg" Per.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Att en högtalare distar vid promenadvolym och sprider som en prostatasjuk 70-åring har aldrig med lokalen att göra.

Vilken tur att bara en låda av 6 var fel i polaritet. Det betyder alltså att den sista linken var fel på ena sidan, hade den suttit mellan 1:a och 2:a lådan hade ju alla på den sidan minus den översta varit fel. Å andra sidan kanske någon hade hört att det var åt skogen.

Du har fortfarande inte förklarat hur man tänker när man boostar HF för de som befinner sig närmast. Eller ja, du har ju sagt "vet ej", och att ni är nöjda ändå. Blir det något mer svar eller ska jag sluta fundera och ta det som att italienarna höll instruktionsboken upp och ner?

Alla högtalare är kompromisser, helt undantagslöst.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Andreas Staglianó skrev:Jävligt korkat att dema detta PA då? Ja!
Ni tycker alltså att den som sålt det här PA't till er är korkade som demar ett PA som de inte förstår sig på, men ni har ändå tillit till företaget när det gäller service, eller misstolkar jag dig?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Först Pers fråga; 1 låda av 6 kan ha varit fel, vilket gjorde att det lät som det gjorde, vart lådan var placerad har jag ingen aning om, men med tanke på hur Vi som var där uppfattade ljudet så satt den antagligen mitt i
vilket kan förklara den ojämna vertikalspridningen.
Jag ber att få återkomma vad gäller Italienarnas tänk. Klart är dock att ngt hänt mellan de två programvaruversionerna. Om ngn hållit boken upp och ner, vet jag ej.

Till David: Nej, SA visste knappast att programvaran inte var klar, DB:s tyska försäljningsrepresentant kunde inte förklara tekniken fullt ut, detta är DBs första LA. Som jag skrivit tidigare så var det EV´s tekniker på plats från Tyskland som lade ned mest tid på detta PA innan demo.
Att sedan serva en låda efter ett schema är knappast detsamma som att veta hur ett sprillans nytt LA för ett märke skall flygas och låta.
Och vad jag vet så har SA fler än 1 anställd.
Så tilliten finns där, helt klart.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4336
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Åter till fråga? :wink:

Är lådan värt att satsa på? Å ja vet att det finns andra bättre lådor, men prislappen är ju mist 4ggr dyrare.

När jag skriver " värt att satsa på" så menar jag inte turne med rocktåget, melodivestivalen utan mindre lokala arrangemang med en å annan inhyrd kändis.

Å Är det många sålda system i Sverige?

Andreas Staglianó
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 105
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 10:07
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Andreas Staglianó »

Antal system sålda i Sverige känner jag inte till, kolla detta med SA.
Ja, vi tycker att detta system funkar kanon till lokalaarr.
Det har för övrigt artisters medföljande tekniker också tyckt.
Slå en pling på måndag så kan vi prata mer.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Andreas Staglianó skrev:Först Pers fråga; 1 låda av 6 kan ha varit fel, vilket gjorde att det lät som det gjorde, vart lådan var placerad har jag ingen aning om, men med tanke på hur Vi som var där uppfattade ljudet så satt den antagligen mitt i
vilket kan förklara den ojämna vertikalspridningen.
Jag ber att få återkomma vad gäller Italienarnas tänk. Klart är dock att ngt hänt mellan de två programvaruversionerna. Om ngn hållit boken upp och ner, vet jag ej.
Men om lådorna är linkade så borde väl alla efter den felaktiga linken vara fel? Återkom gärna om italienarnas filosofi, om det fungerar på ett helt annnorlunda sätt än vad alla trott tidigare så är det ju en revolution utan like! Och dödsstöten för högtalare på höjden...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 01:00
Ort: borås
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

var på en jul konsert hemma i borås innan julen och då användes DVA. (annars får jag gå till optikern) och det lät förbannat bra. sång, komp, kör, allt satt som en smäll i nyllet. allt lät tydligt och nära. det var en fröjd.
Christoffer "ior" Jansson

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Per Johanson skrev:
Andreas Staglianó skrev:Först Pers fråga; 1 låda av 6 kan ha varit fel, vilket gjorde att det lät som det gjorde, vart lådan var placerad har jag ingen aning om, men med tanke på hur Vi som var där uppfattade ljudet så satt den antagligen mitt i
vilket kan förklara den ojämna vertikalspridningen.
Jag ber att få återkomma vad gäller Italienarnas tänk. Klart är dock att ngt hänt mellan de två programvaruversionerna. Om ngn hållit boken upp och ner, vet jag ej.
Men om lådorna är linkade så borde väl alla efter den felaktiga linken vara fel? Återkom gärna om italienarnas filosofi, om det fungerar på ett helt annnorlunda sätt än vad alla trott tidigare så är det ju en revolution utan like! Och dödsstöten för högtalare på höjden...
Något nytt från Italien?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

DB DVA T4

Inlägg av Thomas Nilsson »

Startar tråden på nytt..nu har ju systemet funnits på marknaden ett tag. Några fler som lyssnat på de? Hur låter de? Är de värt att satsa på i förhållande till prisklass eller är de "Behringer"-kvalité? Är det några ljud&ljus firmor i Sverige som kör systemet? Hur har t.ex. kunder tyckt om sytemet.. Är det raidervänligt?

Mvh Thomas

Björn Smith
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 09 nov 2003, 01:00
Ort: ålandsbåtens bar

Inlägg av Björn Smith »

Någon som va på SA senast och lyssna? hur lät det?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 69 och 0 gäster