18" 1200W@4ohm Peak, Vilken slutstegseffekt?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

18" 1200W@4ohm Peak, Vilken slutstegseffekt?

Inlägg av Kim Toivanen »

Hej!

Är lite kort om steg i helgen och har fått pussla lite.

Ska ut med 2st enkel 18" JBL 2241:or som ligger på 4ohm, och de peakar 1200W enligt spec. Till det har jag ett LAB fp6400.

Nu är frågan, ska ja ställa MLS:en så steget ger ut 2x1000W@4ohm eller 2x1600W@4ohm? Vill inte gärna spela sönder ngt :)

Nu är ju JBL 2241 jävligt stryktåliga, men är det bättre att mata dom med klipp, eller mata dom med >1600W och riskera att dom brinner upp?

Mvh Kim
-+> www.ell.nu <+-

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

ställ det i 1600W läget. vad ska du köra? kommer steget att gå konstant upp till "max" hela tiden. eller kommer det att gå på "halvfart". Sätt in en limiter imellan annars som begränsar signalen till steget (tex aphex dominator el dyl) Obs behr.... duger nästan inte ens i nödfall.

/Bengan

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Det kommer nog gå mer åt max än halvfart...klåfingriga dj:s som ska spela på riggen...

Det där med limiter funderade jag oxå på, men det har jag ingen ledig. Tänkte plocka en av våra dbx driverack och sätta i samma rack som fp6400:an, men nu visade det sig att ja behöver dom på annat håll...
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

klippning är nog värre på det hela taget om man läser JBL-papern.
"This is the updated input list"

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Hur vore det om du förklarade för den "klåfingriga" dj´n att han ska göra som du säger eller helt enkelt ta in det du behöver från annan leverantör!?
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Det är när stegen börjar gå på max och inte kan skicka ren signal som högtalarna brinner upp. Så överdimensionera! Det är mitt tips. De flesta högtalare låter väldigt illa långt innan de brinner upp, så har disckjockeyn nån som helst koll så lär han inte spela sönder. Om nu inte hela riggen är väldigt underdimensionerad för arrangemanget. Du har ingen möjlighet att slänga med 2basar till?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Daniel Madrid skrev:Hur vore det om du förklarade för den "klåfingriga" dj´n att han ska göra som du säger eller helt enkelt ta in det du behöver från annan leverantör!?
Limiter i processorracket som är låst bakom skyddsplåt känns som en bra ide i sammanhanget. Så gör vi på våra uthyrningssteg.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Daniel Madrid: Självklart kan man förklara för dj:n att han ska göra som jag säger, men nu har inte jag eller nån annan från oss möjlighet att vara på plats under hela arrangemanget. Att hyra in nödvändig teknik går även det, men nu var jag mest intresserad av att veta vad ni andra här tycker vore lämpligast att göra med den info jag gav i mitt första inlägg.

Gustaf Tydén: Det är möjligt att det blir 2 basar till, beror på kundens ekonomi. Det är dock fullt tillräckligt med det som är planerat till arrangemanget.

Vi har kört 4 sånna enkel-18 på fp6400 med gott resultat tidigare, att det blir lite tokigt med 2 av dessa basar till fp6400 beror på att det är just 4ohms modellen av 2241, hade det var 8ohm så hade jag inte funderat så mkt.

En limiter hade självklart vart det bästa i detta fall, men då denna konfiguration blir en nödlösning orkar jag inte jaga mer prylar. Det får funka endå.

Kör nog på 2x1600W då, det blir nog kalas det!
-+> www.ell.nu <+-

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Ian Delahorne skrev:
Daniel Madrid skrev:Hur vore det om du förklarade för den "klåfingriga" dj´n att han ska göra som du säger eller helt enkelt ta in det du behöver från annan leverantör!?
Limiter i processorracket som är låst bakom skyddsplåt känns som en bra ide i sammanhanget. Så gör vi på våra uthyrningssteg.
Ja absolut, som gammal dj kan jag säga att sådant faktiskt uppskattas.

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 03 jun 2005, 01:00
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Ort: http://www.kulturforbundet.se
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Tyvärr brukar DJs bli förbannade som fan om man påpekar att dom spelar som krattor...

"ALLA röda lysdiofder SKA lysa, helst inte ens FLIMMRA, bara ALLA lyser hela tiden då är det BRA musik!"

Som om inte det vore nog så häller aset en cider rätt ner i mixern så den stannar mitt i gig, jaja tyr att jag hade en bänk till i lastbilen som jag hämtade nyss....

"Vaddå mitt fel? tål den inte lite cider?!"

- jag har lagt en limiter/compressor inne i racket, så dom slipper se den och klaga att det är limiterat, allt fler är jävligt klåfingriga och har tillomed kopplat ur limitern i racket, enda lösningen då vbvar att byta kontakter på alla grejjerna så han inte kunde "patcha förbi" limitern.
(efter att han spelat sönder alla basar 2 kvällar i sträck..")

jaja jag får ju iallafall betalt!

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Jag förstår er som har å göra med sånna mäniskor. jag har oftast med mej min egen bänk och är sällan sen att göra upp en bra nivå.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Det är väl det som är problemet med vissa av dom unga "förmågorna", dom kommer ut tidigt och har inte någon direkt koll utan vet bara att det är ballt när det är högt. Gärna jävligt mycket bas också. Det är lite synd att det ska vara så.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Nu är ni inne på pajkasstning av dj´s igen. Se det som så, har inte du vett på att se till att dina saker håller kommer inte han ha det heller eller hur...
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Henrik Öberg skrev:Tyvärr brukar DJs bli förbannade som fan om man påpekar att dom spelar som krattor...

"ALLA röda lysdiofder SKA lysa, helst inte ens FLIMMRA, bara ALLA lyser hela tiden då är det BRA musik!"

Som om inte det vore nog så häller aset en cider rätt ner i mixern så den stannar mitt i gig, jaja tyr att jag hade en bänk till i lastbilen som jag hämtade nyss....

"Vaddå mitt fel? tål den inte lite cider?!"

- jag har lagt en limiter/compressor inne i racket, så dom slipper se den och klaga att det är limiterat, allt fler är jävligt klåfingriga och har tillomed kopplat ur limitern i racket, enda lösningen då vbvar att byta kontakter på alla grejjerna så han inte kunde "patcha förbi" limitern.
(efter att han spelat sönder alla basar 2 kvällar i sträck..")

jaja jag får ju iallafall betalt!
Och för att du har råkat ut för ett stolpskott så är "de flesta djs" på det här sättet då! Det är klart att det blir svårt att lita på disckjockeys om man ska döma dem kollektivt efter att en som jag inte ens skulle kalla discjockey varit dryg mot dina grejer. Jag råkar extremt sällan ut för såna klåpare, men vi kanske har mer proffsiga discjockeys i dalarna vad vet jag.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster