Monitor val/tips

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har inte varit med om att någon trummis har klagat på Max lådorna utan alla har varit nöjda.

Ta vilken wedge och sä'tt till en supp. Tja det tror jag inte helt på. Hur bra kan man tro om man tar någon Bheringer eller Monacor och få det bra. Då får det bli en Max.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Marcus: Det var inte vad Per skrev, även om det givetvis går att feltolka det så.

Själv har jag bara gjort ett gig med d&b MAX, och det var det enda giget under den svängen där trummisen inte var nöjd med monitorljudet.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:Jag har inte varit med om att någon trummis har klagat på Max lådorna utan alla har varit nöjda.

Ta vilken wedge och sä'tt till en supp. Tja det tror jag inte helt på. Hur bra kan man tro om man tar någon Bheringer eller Monacor och få det bra. Då får det bli en Max.
Men du kan väl inte mena att du tycker att det låter bra om en Max som du försöker köra bastrumma igenom? Om du bortser från vad trummisarna tycker alltså?

Och att jag skulle ha sagt att vad som helst skulle vara lika med Behringer eller Monacor är ju fullständigt befängt. Jag gnäller ju på Max, då skulle jag väl inte acceptera något som är värdelöst?

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 10 nov 2003, 01:00
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.
Ort: Stockholm

Inlägg av Henrik Malmberg »

Nej, håller med Per här. Trummonitor utan sub funkar fint om det ska vara jazz eller trummis med vispar. Ska du nödvändigtvis ha en dedikerad trummonitor så hade mitt grundtips varit "det största du hittar". :-)
Men trummisen kanske vill ha plats på scenen också. MSL-3 kanske...?

Skämt åsido, gör som Thieme och Per säger så finns det chans att det blir bra med monitor+sub. En kompakt sub med bra klipp i gör jobbet. Har du råd så köp d&b C4-sub eller L-acoustics dV-sub. C4 jobbar mellan 50-150 Hz o har ett fint klipp, liksom dV-suben som består av 3 st 15"-element o spelar mellan 35-200 Hz. Kan vara gott att ha lite högbas till trummisen så hans tarmar får jobba lite... :-)

/H

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Jag har kört en hel del gig med 2st MAX 15 som trumlyssning, visst det blir aldrig så att man behöver ha njurbälte, men det gäller att placera dom rätt, så att man får ut "MAX" knuff utav dom och då funkar dom. Men visst en subb till är ju aldrig fel. Kommer jag ut på ett ställe där det finns MAX som trumlyssning på en scen som inte är allt för stor så skulle jag acceptera detta. Bara där finns rejäla steg bakom... :lol:

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men 85 Hz är ju 85 Hz oavsett vad du sätter för steg bakom? Tycker ni verkligen att det är en "bra" wedge att rekommendera som trummonitor?

Jag är näst intill fanatiskt fan av d&b´s produkter men rätt låda på rätt ställe gäller även om högtalarna kommer från Backnang. Tror faktiskt jag köpte de allra första MAXarna som kom till Sverige någon gång -96 av Åke på Joson i Stockholm som då var generalagent. Men någon trummonitor av rang kommer dom aldrig att bli i min värld.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Av rang, nä det går ju inte jämföra med att lägga en sub tillsammans med dom, men det funkar, man får ju jobba med dom. Så jag håller med dig, men kanske av ekonomiska själv så kanske inte tråd startaren ha råd med C4 sub + Max 15. Det går inte med en ensam stackars MAX till trumlyssning, men 2 så börjar det funka. Men jag håller med dig Per det är inte idealet men det funkar...
En annan fråga är det någon som har kört MAX aktivt delat med deras instiks kort till deras konventionella steg? Är det stor skillnad mellan att köra dom passivt?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Trådskaparen hade ju steg så det är väl passivt som gäller antar jag. Jag har hört Maxar med både vanliga och ovanliga steg dvs med LAB 2000, något Crest i P serien och med P1200 i både aktivt och passivt läge. Dock inte med D12.

Det enda som lät tråkigt var med LAB steget. I övrigt är det små, men klart märkbara skillnader tycker jag. I aktivt läge så vaknar den tidigare, rundar senare och spelar starkare.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår diskussionen om att ha råd med en C4-stack som drumfill eller ej. De flesta av oss som inte gör de allra största gigen tar en av våra vanliga monitorer och skickar in en sub av hyfsad kvalitet under. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

På den nivån jag jobbar (halvstora artister på halvstora scener) så har ingen haft något att invända mot en Martin F15 ovanpå en dubbel-15 RCF sub. Är trummisen kräsen så ta två sådana stackar och ge honom ett par "Texas headphones". Det handlar ju trots allt bara om att flytta lite luft så snubben känner att han trycker till kaggen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har varit med och lysnat på MAX lådorna med ett D12 steg den lät mycket snällare i midden och pasar väldigt utmärkt för inspelad musik. Den midd pucklen som jag vill ha i lysningen som man har med vanliga steg lyste med sin frånvaro. Mät tabbelerna som visas på d&b sida är gjorda med ett D12 steg vilket gör de inte helt rättvisade med tanke på procesorn i steget. d&b rekar att man gör en bas lyftning på Eqn för att kompensera den tappade basen. Gör man det så passar en MAX låda som trummlysning till en mindre scen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hur stor scenen är spelar väl ingen roll?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Scenens storlek kan ju spela roll tycker iafall jag, vi tänker oss en stor scen en jätte scen liksom, skulle du ha en MAX där, skulle den inte räcka, den skulle inte fixa jobbet, men om vi säger ett litet cafe gigg på en väldigt liten scen eller nån annan väldigt liten scen, där får du så pass mkt direkt ljud iochmed att du är närmre de andra musikerna och du får även mer gehör från PA.t då skulle en MAX kännas som att de räckte betydligt bättre än vad den skulle gjort på den gigantiska scenen.. Så tänker jag, och upplever de som trummis själv......Rätta mig om jag har fel.
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Ehm, men är det då scenen eller MAXen som spelar?

Jag säger det igen, 85 Hz räcker inte till bastrumma, och återigen, trådskaparen frågade efter en monitor som klarade av att spela bastrumma på egen hand och flera här säger att MAX är ett bra val. När jag då påpekar att det saknas några Hz för att det ska vara kul så börjar ni backa för då är det en ok trummonitor på en tillräckligt liten scen. Med tillräckligt låg nivå på scenen i övrigt för annars brinner något upp eftersom man måste gasa basen på eqn. Om trummisen inte är ett monitorsvin. Om han klarar sig utan ordentlig bas i bastrumman. Om man får till placeringen. Med minst två lådor. Eller med deras dedikerade steg trots att trådskaparen redan har förstärkeri.

Den lådan låter ju verkligen som ett bra förstahands val...
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Liten scen sitter du närmre PAt och där med mindre från montor. Stor sen inget från PAt och där med med från monitor. Med små scener så menar jag så stora om man hade satt en lysning med subb så hade bastrumman varit i framkant av scen. mellan scen så är det lite plats till någon gittarist och en sångare framför. Stor scen är e festival scen där du kan ha en subb och två monitorer bakom trummisen och endån gott om plats framför.

Per.. Men det låter på dej som om att det inte finns något under 85Hz i maxen. Var har du fått det infon ifrån. Enligt specen från d&b så är det 60-18kHz -5db. I D12 steget och E-packen så finns det två program den ena är basen bostad och den andre så är den skuren subb programet. i det läget så är det 85-18kHz. Men med tanke på att den är så dålig som trum monitor hur kan det då va sig att det är endån så pass många som använder den utan att den brinner upp och utan subb till oxå.

Jag står fortfarande för att Maxen är ett bra alternativ även utan subb och med subb på en festivalscen. Och jag vet att det är fler som håller med mej.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Okej per, jag förstår, får be om ursäkt att jag inte hade läst igenom tråden från början innan jag gav mig in. Om det handlar om hur pass lämpad en max är som trummonitor överhuvudtaget så kan jag som trummis säga att det finns roligare saker faktiskt.
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Marcus Jönsson skrev:jag vet att det är fler som håller med mej.
Jag vet ganska många killar som tror att Metallica spelar in sina gitarrer i rymden. Blir det mer sant om de är fler? :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

David, du borde byta umgänges krets om dina vänner tror att metallica spelar in i rymden, låter som att dom är höga på nått...haha..
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Då har vi inte träffat samma trummisar kan man ju konstatera.

Tror du att den fortfarande orkar spela 133 dB om du bostar 50-80Hz 6 db?

Min information finns på d&b's hemsida.

http://www.dbaudio.com/pub/live/MAX_Manual_5.0EN.PDF sidan 10.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det e rätt intresant att jag har fått infon 60-18kHz från deras hemsida oxå.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Marcus: Fast, under vilka förutsättningar är det? Måste det vara D12? För vilka riktningar gäller det, bara on axis eller inom halvrymden som får betraktas som framför lådan? Spelar en MAX fortfarande 60-18kHz efter fem år när det regnat i den några gånger och Leffe tappat den från z-lyften en gång?

Vad händer om du ger lådan en rejäl eq-skillnad? Hur mycket maxeffekt tappar du? Hur mycket ökar distorsionen?

60-18k Hz är ju inte någonting som alltid uppnås, oavsett. Det finns ju vissa förutsättningar för detta.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster