Monitor val/tips

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Men Marcus, om du tittar på länken så kanske du ser samma siffror som jag. Vi har ju hela tiden talat om att lådan ska drivas med ett befintligt steg, eller hur? Drivet med ett sk "linjärt" steg så anges 85 Hz. Du måste väl i alla fall hålla dig till förutsättningarna som trådskaparen anger annars är det en helt annan diskussion.

Konstigt att du hittar 60 Hz för i samma manual som jag hänvisar till så anges 55 Hz - 18 kHz och max SPL 136 dB i aktivt läge med en D12 som driver.

Vad har du för källa?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Som jag sa samma källa som du har.

Jag har någa ute på jobb nu men då går som som Pa utan subb. Jag ska ta och mäta in dom. Se vilka mätvärden jag får om manualens mätvärde stämmer eller inte.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jo det är nog bäst.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

De låter väldigt konstigt att ni tittar i samma manual men läser olika siffror? eller var de inte så det var?
//Carpvik

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Tror det handlar om olika uppfattning av siffrorna bara :)

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Kan flika in lite med att d&b har kommit med en uppdatering till D12 och E-PAC där numera MAX finns med istället för Linear. Iom detta så är det lite mer knuff i MAXen...
//Magnus - Fegge & Mattes

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har gjort lite mätning på den. Det va rätt intresant. Mätmicken va på en meters avtånd steget va ett Crown K2. Jag mätte på stativ ståendes och liggandes i noitor stälning. I Monitorstälniing så gick den ner till 70Hz medans på stativ så gick den ner till 80 Hz.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 650
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:59
Presentation: ........................................
Ort: Jönköping

Inlägg av Christoffer Carpvik »

trevligt att du lagt energi på att mäta marcus....Har du dragit nån slutsats och har nått svar på hur din mätning stämmer jämfört med vad som utlovas i manualen?
//Carpvik

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har inte dragit någon slutsats jag har suttit och jämfört mät resultaten med papprena. En sak jag reagera på va att jag gjorde mätning där det varierade mellan 4db medans manualen har med 6db variabel. En inresant sak e att man får med botten när den ligger på golvet mot stativ. Men sen bror det på viket steg man använder.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Lådan kopplar mot golvet, det är inte så konstigt att man får mer botten när den är på golvet istället för på stativ. Så är det på alla lådor.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Magnus Jerkrot skrev:Kan flika in lite med att d&b har kommit med en uppdatering till D12 och E-PAC där numera MAX finns med istället för Linear. Iom detta så är det lite mer knuff i MAXen...
Den firman du jobbar för har ju ordentlig erfarenhet av MAX, tycker du att det är en lämplig låda att rekommendera utan sub som trummonitor drivet av ett okänt steg?

Marcus: Vad menar du med 4 dB variabel respektive 6 dB variabel? Jag hittar fortfarande inte de siffror du anger som kommer från fabriken, kan du ange mer exakt än "samma ställe"?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Per Johanson skrev:
Magnus Jerkrot skrev:Kan flika in lite med att d&b har kommit med en uppdatering till D12 och E-PAC där numera MAX finns med istället för Linear. Iom detta så är det lite mer knuff i MAXen...
Den firman du jobbar för har ju ordentlig erfarenhet av MAX, tycker du att det är en lämplig låda att rekommendera utan sub som trummonitor drivet av ett okänt steg?
Det beror ju lite på hur kräsen trummisen är. Mig veterligen så har vi endast kört MAX utan sub som trummonitor. Fast om trummisen verkligen vill känna trycket så bör man nog ha en sub eller två, oavsett vilket steg det är. Ska man köra med något icke-d&b steg så bör man välja något som verkligen klarar av att leverera den effekten som behövs, gärna lite overkill.

Fast ska man vara på den säkra sidan så är antingen P1200 eller D12 (MAX vald) att rekomendera.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Magnus: MAX-läget är ju bara en baskompensering. Man kan ju få liknande effekt genom att eq:a lådan annorlunda. Lådan i sig lämnar ju inte mer bas för att det är ett annat eqprogram till den.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

David Wennberg skrev:Magnus: MAX-läget är ju bara en baskompensering. Man kan ju få liknande effekt genom att eq:a lådan annorlunda. Lådan i sig lämnar ju inte mer bas för att det är ett annat eqprogram till den.
Skrev jag att man skulle få mer bas?? Nej... Dock för att va på den säkra sidan att få ut maximalt av vad lådan är konstruerad för så ska man köra på ett P1200 med AmpMAX kontroller eller D12 i MAX-läge. Vill man ha mer bas så får man allt ha en sub eller två (vilket jag skrev i mitt tidigare inlägg). Finns en sub till MAX som floppade ganska rejält, BassMAX.

Om man nu kör med ett D12 steg så kan man antingen köra med 1801(E18-SUB) eller en Q-SUB. Är trummisen riktigt kräsen så får man nog ta något större, och då kanske man borde byta ut MAXen till något annat också.

M2 eller M4 kan ju va att rekomendera, men det är ju som sagt en helt annan prisklass än vad MAXen ligger på.
//Magnus - Fegge & Mattes

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:
Magnus Jerkrot skrev:Kan flika in lite med att d&b har kommit med en uppdatering till D12 och E-PAC där numera MAX finns med istället för Linear. Iom detta så är det lite mer knuff i MAXen...
Den firman du jobbar för har ju ordentlig erfarenhet av MAX, tycker du att det är en lämplig låda att rekommendera utan sub som trummonitor drivet av ett okänt steg?

Marcus: Vad menar du med 4 dB variabel respektive 6 dB variabel? Jag hittar fortfarande inte de siffror du anger som kommer från fabriken, kan du ange mer exakt än "samma ställe"?
Jo man får aldrig en helt rak frekvens kurva 4db menar jag från de högsta tills det lägsta. Om du läser manualen så har såanger dom 6db från topp botten. Om du läser ovan så skulle jag göra en mätning vilket jag gjorde och med det fick jag de mätvärdena jag precentera. Jag läste igenom manualen nogrannare och du har rätt det står 85-18kHz men om du tittar ned så står det även 60-18kHz med gov koppling. Men du kan inte räkna med att samtliga högtalare stämmer in på de mätvärdena du kan läsa i manualen för du har alltid toeranser i komponenterna. Två av de företag som hyr in mej som tekniker. Jag tar även teknik där ifrån använder MAX lådorna. Båda använder och rekar dom strummonitor på mindre och medelstora scener. På stora tup festival scener ute eller i idrots hall så bör man använda subb till.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Marcus Jönsson skrev:
Per Johanson skrev:
Magnus Jerkrot skrev:Kan flika in lite med att d&b har kommit med en uppdatering till D12 och E-PAC där numera MAX finns med istället för Linear. Iom detta så är det lite mer knuff i MAXen...
Den firman du jobbar för har ju ordentlig erfarenhet av MAX, tycker du att det är en lämplig låda att rekommendera utan sub som trummonitor drivet av ett okänt steg?

Marcus: Vad menar du med 4 dB variabel respektive 6 dB variabel? Jag hittar fortfarande inte de siffror du anger som kommer från fabriken, kan du ange mer exakt än "samma ställe"?
Men du kan inte räkna med att samtliga högtalare stämmer in på de mätvärdena du kan läsa i manualen för du har alltid toeranser i komponenterna.
d&b är ganska hårda med hur mycket det får diffa mot specen... Mer än 1% så släpper dom inte iväg lådan... Men visst, det kan ju hända nåt under den tiden som lådan har lämnat fabriken tills man gör mätningen. Dock så ska en låda som är tillverkad -96 inte skilja sig mer än 1% än en låda tillverkad -06.
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Magnus: Vad menar du då med knuff? Ska högtalarlådan knuffa till trummisen så att han trillar av stolen?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

David Wennberg skrev:Magnus: Vad menar du då med knuff? Ska högtalarlådan knuffa till trummisen så att han trillar av stolen?
Får väl skriva på ren och klar svenska då: tryck...
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:
Per Johanson skrev:
Magnus Jerkrot skrev:Kan flika in lite med att d&b har kommit med en uppdatering till D12 och E-PAC där numera MAX finns med istället för Linear. Iom detta så är det lite mer knuff i MAXen...
Den firman du jobbar för har ju ordentlig erfarenhet av MAX, tycker du att det är en lämplig låda att rekommendera utan sub som trummonitor drivet av ett okänt steg?

Marcus: Vad menar du med 4 dB variabel respektive 6 dB variabel? Jag hittar fortfarande inte de siffror du anger som kommer från fabriken, kan du ange mer exakt än "samma ställe"?
Jo man får aldrig en helt rak frekvens kurva 4db menar jag från de högsta tills det lägsta. Om du läser manualen så har såanger dom 6db från topp botten. Om du läser ovan så skulle jag göra en mätning vilket jag gjorde och med det fick jag de mätvärdena jag precentera. Jag läste igenom manualen nogrannare och du har rätt det står 85-18kHz men om du tittar ned så står det även 60-18kHz med gov koppling. Men du kan inte räkna med att samtliga högtalare stämmer in på de mätvärdena du kan läsa i manualen för du har alltid toeranser i komponenterna. Två av de företag som hyr in mej som tekniker. Jag tar även teknik där ifrån använder MAX lådorna. Båda använder och rekar dom strummonitor på mindre och medelstora scener. På stora tup festival scener ute eller i idrots hall så bör man använda subb till.
Men Marcus, du kan väl inte tycka att det är ok att ange frekvensgång som inte är frifältsmätt? Då skulle ju till och med MAX kunna ha enorm baskapacitet om man har tre randytor. Inte så rak frekvensgång, men mycket bas skulle det bli... Nä du, frekvensgång anges utan randytor.

Jag har bara en fråga, vilka andra monitorer har de där två företagen?

Magnus: Vad är listpris på en M2?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

[/quote]

Men Marcus, du kan väl inte tycka att det är ok att ange frekvensgång som inte är frifältsmätt? Då skulle ju till och med MAX kunna ha enorm baskapacitet om man har tre randytor. Inte så rak frekvensgång, men mycket bas skulle det bli... Nä du, frekvensgång anges utan randytor.

Jag har bara en fråga, vilka andra monitorer har de där två företagen?

Magnus: Vad är listpris på en M2?[/quote]

Det enaföretaget kör med d&b MAX, MAX12 och RCF Art300A de sista används väldigt sällan som monitor.

Det andra företaget använder MAX, Ev S200, RCF art och ibland väldigt sällan några hemma byggda. (De står mest och samlar Damm.) Jag har även använt MAX12 som trumm monitor utan subb ocvh det är inget man rekar.

Men sen det med frekvens gången så vist ska man mäta fritt hängande men sen så e det inte fel att våta frekvensgången när den e i det läget som den kommer att användas för det mesta.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster