JBL VRX900 LA

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Hans Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

JBL VRX900 LA

Inlägg av Hans Widell »

Hej.
Surfade runt lite på olika tillverkarsidor och kom till JBL´s hemsida.. Där hittade jag serien VRX900 LA. Den ser hellt fantastisk ut, men är den det..
Är det någon som har dessa lådor på lager eller är det någon som har hört hur dom låter.. Skulle vara intressant med lite kommentarer..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

För sitt användningsområde är det en trevlig låda. Den sprider dock så mycket i vertikalplanet att man inte kan ha så många lådor per sida. Dvs för mindre tillställningar fungerar den utmärkt, för större inte alls.

De gånger jag hört den har jag nog tyckt att den låter ok, varken mer eller mindre. Dock är väl priset rätt trevligt så med det i beaktande så får den godkänt från mig.

Tror det finns diskussioner om lådan tidigare på forumet, använd gärna sök funktionen.

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Som ECJ skrev, lite tråkig spridning i Vertikalled. Minns jag rätt så fick man linjestrålning ner till 1khz med 3 lådor. Ner till 800hz med 4. Då har du även 60grader i vertikalled, vilket kanske är lite overkill.

Men som sagt, mycket högtalare för pengen. Plus i kanten för Amp-Shadingenen i Passive mode.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Fältan skrev:Minns jag rätt så fick man linjestrålning ner till 1khz med 3 lådor. Ner till 800hz med 4.
På vilket avstånd från arrayet? Det är ju inte svårt att få ett närfält vid en viss frekvens, frågan är hur långt det sträcker sig.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

cyberpunk skrev:
Fältan skrev:Minns jag rätt så fick man linjestrålning ner till 1khz med 3 lådor. Ner till 800hz med 4.
På vilket avstånd från arrayet? Det är ju inte svårt att få ett närfält vid en viss frekvens, frågan är hur långt det sträcker sig.
Jag minns inte rikigt, ska kolla upp det. En firma som vi sammarbetar med har köpt på sig ett par sånna lådor. Han drog bara det där för mig i all hast. Ska höra med han igen..
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Här i Linköping sitter det två lådor per sida på ett ställe som heter Herrgårn, där jag rätt ofta gör monitor.

För det stället är det en väldigt bra låda. Dock har den givetvis vissa begränsningar. Den har dock många smidiga sidor också, exempelvis kan du rigga två lådor på dansbandspinne, med valbar lutning inbyggd i lådan.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Hans Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Hans Widell »

Hur mycket skulle man klara av om man köpte 3 8 toppar + 4 basar ? skulle dom klara att spela för 2000 pers utomhus?

Hans Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Hans Widell »

8 toppar menar ja

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag tvivlar starkt på att 4 toppar och 2 basar per sida skulle spela för 2000 pers, åtminstone om det ska vara pop/rock med något tryck.

Jag har bara använt dem vid ett tillfälle och då hade vi absolut så det räckte så jag har inte testat att trycka på ordentligt. Men 2 basar per sida av något annat än typ KF940 känns lite oavsett fabrikat. Topparna lär nog klara sig bättre, men allt beror ju på hur långt du ska spela.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 13:39
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Hans Widell »

Men dom funkar bra till mindre live spelningar utomhus lr? Skulle sitta fint med ett mindre La på firman. Har ju inte hur stor budget som helst. :?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag skulle inte kalla VRX ett line-array. Man kan inte få tillräcklig längd på linet för att det ska bete sig som en linjekälla någon annan stans än vid de allra högsta frekvenserna.

Däremot låter det helt OK, särskilt med tanke på kostnaden och är lättriggat som bara den. Så visst, små minifestivaler utomhus samt klubbspelningar och företagsevent kan det nog vara en kanonrigg till.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 741
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Johan Fälth »

Lyfter en gammal tråd!

Är den nån som gjort några grejer på dessa burkar, vad orkar det emd osv?
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jag har jobbat en vecka nu med en kille som äger ett gäng, för att förmedla hans åsikter så tyckte han att: visst det låter bra, men kräver en del rattande. Dessutom så låter de på lite högre volymer ansträngda.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Martin Cargerman
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 71
Blev medlem: mån 22 okt 2007, 18:13
Ort: stockholm

Inlägg av Martin Cargerman »

Vet att wibban i uppsala har dom. verkar nöjd med dom ...

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Martin Cargerman skrev:Vet att wibban i uppsala har dom. verkar nöjd med dom ...
Vad bra. Då vet vi att Wibban verkar nöjd, men vad berättar det om högtalaren? Det var väl ändå det som var frågan?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

För er nu som har lite erfarenhet och ni andra som tror er veta så har jag lite frågot...

Vi står i funderingarna att köpa in några lådor VRX skulle tippa på 8 toppar och 4 basar...

Fördelen med att köpa in dessa är att vi har några kolegor i vårat när område som har VRX oxå...

Frågan är ju dock den om man skall läsa här utan att vara allt för insatt i LA och allt liknande... så skulle vi ha nytta av VRX och framförallt tjäna på att låna in flera lådor vid större event..

Eller skall vi sattsa på något som är mer lämpat för större LA riggar...

Saken är den att vi har en event hall på ca 75x45 (innomhus gräsplan) där det kommer köras mycke event... Dock oftast kanske på en tredje del där vi räknar med att våran del skall räcka till... men tanken är ju att kunna kompletera utan att behöva hyra in en helt ny rigg...

DEt finns även stora gräsytor utomhus som oxå kan vara lämpat till konsärer och annat där mycke ljud krävs...

Annars känns det vettigare att lägga pengarna på ett annat system som är mer lämpat för ändamålet....

Så vi vill ha en flexibel och prisvärd rigg.. Men vi vill inte köra stopp i storleks mässigt =)
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Användarvisningsbild
Daniel Andreasson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 12:33
Presentation: To be tight is one thing but to be tight and funky, James knew that
Ort: västra götaland

Inlägg av Daniel Andreasson »

hej anders,
jag var ganska missnöjd med vrx i början men efter att fått skruvat till dom lite så tycker jag VRX:en låter riktigt bra, och känner väl att den är väldigt lämlig för medelstora gig men,
i regel går det inte att köra mer än fyra topplådor per sida då den vertikala spridningen är lite för bred. sen har jag lite dålig erfarenhet av att köra mer än två lådor passivt med den inbyggda dämpningen. med tre lådor har jag gång på gång kännt att det blir lite starkt vid den undre lådan om man har en lokal där man behöver kasta långt. man vill i så fall ha riktigt rejäl takhöjd så man kan ställa vinkeln bra eller kanske det bästa, att dela upp högtalarna på individuella steg. men som sagt, annars en mycket prisvärd låda helt klart.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Alavik: Det finns nog tyvärr ingen låda som gör allt det du vill. Det är inte riktigt fysiskt möjligt.

Med min mycket begränsade erfarenhet av lådan skulle säga säga att 75*45 är långt över dess förmåga. Personligen tycker jag att den fungerar bäst i konfigurationer om 3 per sida. 60 graders vertikalspridning är för det mesta för mycket.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 21 mar 2006, 10:04
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Inlägg av Anders Alavik »

Jo givet vis så kan man inte få allt...

Men efter lite diskutioner med folk och framför allt magnus så snöar man lätt in på d&b Q serien :p

Så just nu lutar det åt följande rigg:

4st Q7
2st B2
2st Q-sub

samt steg...

DÅ får vi en välldigt flexibel rigg som klarar allt från små discon med 50-100 personer till stora konserter med mera folk samt att det finns gott om Q1 och samt basar att hyra i närheten när det skall vara riktigt stort...
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Hur resonerar ni basregistret?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster