Lättviktsslutsteg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Lättviktsslutsteg

Inlägg av David Wennberg »

Delad tråd från ursprungstråden PA Supply 2006 Turin Olympic Games där kiM [ell] skrev följande:

"Ca 160+40 LAB-steg var på plats..."

//Jonas


Hade de använt riktiga steg hade det väl räckt med bara 40 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

dawen skrev:Hade de använt riktiga steg hade det väl räckt med bara 40 8)
Vilka steg är "riktiga steg" enligt dig?
-+> www.ell.nu <+-

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Det funderade jag också lite på.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

jag tror dawen skrev det där lite på skämt. även fast en ganska vedertagen syn på LAB kanske särskilt i sverige är att det är klena steg eftersom dom drar så lite ström och bygger på "ny" teknik. det är inte "råkraft" och då ryggar många tillbaka.

Vissa jag pratat med har A/B-testat steg och hört stor skillnad särskilt i basen (och även sett skillnad i sämre kontroll på konerna med LAB). Jag har dock själv inte iaktagit det. Det är en lång och jobbig debatt och från båda sidor förekommer "jag har hört från den och den.." osv..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Givetvis är jag lite ironisk, men det ligger också en del till grund för det jag säger.

Jag bryr mig dock inte om vad det är för teknik som drar eller hur mycket ström som går åt, sålänge inte tekniken väger bly och det går åt väldigt mycket ström. Det jag inte gillar med Labgruppens slutsteg är framför allt två saker:

- Inga steg uppfyller specad effekt. Inte ens i närheten dessutom. Vill man ha mer information kan man söka på live-audio.com efter "Bink Amp test" då ungefär 40 olika slutsteg mättes upp, och inte bara max uteffekt utan effekt vid olika distnivåer, effekt vid dålig spänningsmatning, effekt vid olika frekvenser. Jämför man spec för exempelvis QSC PowerLight så ser man en stor skillnad till PL's fördel, gentemot Lab. Lab klarar inte av att leverera lika stor effekt framför allt vid lägre frekvenser.
- Gainpotarna på framsidan är inte stegade. Vill man sänka två steg 3dB så finns det inte fasta hack att göra detta efter.
- Vissa steg har switchbar gain på baksidan, och det är dessutom otydligt om man har 29 eller 38dB gain - kan ju vara bra att kunna se, utan att vara tvungen att testa.

Finns en hel del fördelar också:
- Testa att lyfta ett rack med två MA5002VZ, och sen testar du att lyfta ett rack med tre Lab 4000. Din rygg lär sig snabbt att gilla Lab :) Men, detta gäller givetvis alla lättviktssteg som har ett bra effekt per kilo-förhållande.
- Jag har aldrig varit med om ett Labsteg som krånglat, och då ett Labsteg rasar och man ringer till Labgruppen så säger de inte åt dig att du ska skicka in steget på dyr service, utan de säger vilka komponenter du ska köpa och vad de har för artikelnummer på Elfa.

Om man A/B-testar steg tror jag att Lab klarar sig helt ok. Jag har inga synpunkter på ljudet från Labsteg, förutom att jag vill ha mer effekt i dem. Det är mer än en gång som jag haft ett Lab4000 till min lyssning då jag gjort monitor, och spelat steget i klipp, utan att ha en extremt trögdriven monitor.

Så nä, det har inte med switchade nätdelar och sådär att göra, utan jag vill ha en effekt som ligger närmare specad effekt. Jag gigade på Labgruppen senast igår, och det fungerade fint! :) Mina två cent...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

dawen skrev:Givetvis är jag lite ironisk, men det ligger också en del till grund för det jag säger.
Självklart fattade jag att du var lite ironisk, ville dock veta vad du hade för argument och ja måste säga att du la fram det över förväntan :)
-+> www.ell.nu <+-

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

"Inga steg uppfyller specad effekt. Inte ens i närheten dessutom. Vill man ha mer information kan man söka på live-audio.com efter "Bink Amp test" då ungefär 40 olika slutsteg mättes upp, och inte bara max uteffekt utan effekt vid olika distnivåer, effekt vid dålig spänningsmatning, effekt vid olika frekvenser. Jämför man spec för exempelvis QSC PowerLight så ser man en stor skillnad till PL's fördel, gentemot Lab. Lab klarar inte av att leverera lika stor effekt framför allt vid lägre frekvenser."

Hm? kan du citera mer exakt var man läser ut detta? Att basen inte hänger med riktigt vid 20Hz sinus (när nu den siffran är intressant) jfrt med PLX6.0ii (skiljer 100w i specad uteffekt vid 4 ohm) kan jag hålla med om..

Lab ger vid c:a 0.3% dist 2300w @1khz enl bink.
PL6.0 ger vid c:a 0,3% dist 1900w @1khz enl bink.
Snarare till LAB's fördel?

Vid 20hz ger pl6 600w mer, frågan är dock om LAB-steget, med tanke på tekniken kanskeb inte börjar leva förrän uppåt 30-40hz? det kan ju vara optimeringar som är gjorda, det skiljer ju en hel oktav.

Eller vilket steg gämförde du med?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

dawen skrev: - Gainpotarna på framsidan är inte stegade. Vill man sänka två steg 3dB så finns det inte fasta hack att göra detta efter.
Är du full? Så är det på 2400Q iaf, vill minnas att det är det på 6400 också. På iP 1150 är det också stegade potar på framsidan.
"This is the updated input list"

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Har för mig att stegen innan FP-serien inte har "Stegade" Potar, som tex. LAB 1300/1600/2000/4000 mfl.
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

DavidG: Det steg jag jämförde med var PL 9.0, eftersom jag satt och spånade på hur man skulle kunna göra om några stegrackar.

För PL 9.0 ser det ut som följande:
20 Hz - 3.152 kW
1 kHz - 3.293 kW
20 kHz - 4.804 kW

För fp6400 är siffrorna:
20 Hz - 1.327 kW
1 kHz - 2.310 kW
20 kHz - 647.7 W

Visst, fp6400 väger mindre, men jag tycker att det verkar ha märkliga bandbreddsfenomen. Framför allt vill jag att ett slutsteg ska kunna lämna mer effekt även vid låga frekvenser. Jag har aldrig gigat på steget dock, och jag ber om ursäkt för att jag inte varit tydlig med att skriva det i tråden. Därför jag inte visste om att det fanns stegade potar - men är det bara SS som inte har stegage potar? Hur är isf stegen gjorda på exempelvis lite nyare Lab4000? 1dB?


Text som hörde till ursprungstråden bortplockad.

//Jonas
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

dawen skrev: Jag har aldrig gigat på steget dock, och jag ber om ursäkt för att jag inte varit tydlig med att skriva det i tråden. Därför jag inte visste om att det fanns stegade potar - men är det bara SS som inte har stegage potar? Hur är isf stegen gjorda på exempelvis lite nyare Lab4000? 1dB?
Ingen aning om vad det är för varje steg, men du kan få ett hum genom att titta på bilden och bilda dig en uppfattning.

Jag har i princip aldrig gigat på annat än LAB, och försöker inte stirra mig blind på specar. Det funkar tillräckligt bra för att L'Acoustics förordar dem, det blir spark i magen när man kopplar dem till subbasar, det går att ha dem i lösa 4U-case för uthyrning utan att småtjejerna från Kemi kroknar när de ska bära dem.


Text som hörde till ursprungstråden bortplockad.

//Jonas
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Exodus skrev:Har för mig att stegen innan FP-serien inte har "Stegade" Potar, som tex. LAB 1300/1600/2000/4000 mfl.
Jopp, dessa har stegade pottar! Det är de gamla SS modellerna som inte har stegade pottar.
//Jonas - ljudoljus.net crew

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

Lättviktstegen har inte förmågan att leverera distade övertoner. Platt och tråkigt ljud utan någon som helst värme blir resultatet..

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

dawen skrev:Jag har aldrig gigat på steget dock, och jag ber om ursäkt för att jag inte varit tydlig med att skriva det i tråden. Därför jag inte visste om att det fanns stegade potar - men är det bara SS som inte har stegage potar?
eh? du skrev nyss "Det är mer än en gång som jag haft ett Lab4000 till min lyssning då jag gjort monitor, och spelat steget i klipp."

Jag har ingen bestämd uppfattning om LAB. Däremot ger jag dem ganska stor chans eftersom listan över stora turneer som använder LAB kan göras oändlig. L'acoustics och Martin Audio använder dom, etc.

Kanske kan LAB-stegen vara optimerade att funka från 30hz. Under där finns det ingen anledning att ödsla vikt för att få ut massor av effekt, då det endå aldrig kommer till någon nämnvärd nytta. Kanske är dom optimerade för att kunna lämna störst effekt vid korta peakar (baskaggeslag, anslag på bas etc). Musik, allra helst live, är ju väldigt dynamiskt och det är säkert något LAB har försökt dra nytta av. Att kunna mata mycket effekt med sinustoner är ju snyggt på pappret men ganska ointressant egentligen.

Jag vet inte..



pa-nisse:
Intressant synvinkel.. jag håller inte med dig dock. Låg dist är och förblir något positivt för mig. Vill man ha värme ser man till att ha hög klass på sin utrustning och vill man ha dist av något slag/i någon grad får det komma från effekter (rörburkar eller emulerat med effekter).

pa-nisse
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 03 apr 2005, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av pa-nisse »

DavidG skrev:


pa-nisse:
Intressant synvinkel.. jag håller inte med dig dock. Låg dist är och förblir något positivt för mig. Vill man ha värme ser man till att ha hög klass på sin utrustning och vill man ha dist av något slag/i någon grad får det komma från effekter (rörburkar eller emulerat med effekter).
Du missförstår mig, det jag menar är att dom inte klarar av att återge ett varmt distat ljud från tex en rörförstärkare. Ljudet blir helt befriat från karaktär och därmed oftast platt och tråkigt.
Håller med om att dist i sig inte är något att sträva efter men det är ju kul om det låter som originalljudet när det har passarat en lättviktsförstärkare.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

pa-nisse skrev:Lättviktstegen har inte förmågan att leverera distade övertoner. Platt och tråkigt ljud utan någon som helst värme blir resultatet..
Detta baserar du på...?

De funkar till hårdrock med dist utan problem. Hela vår rigg på kåren är LAB numera (med lite gamla crescendohembyggen där ingen ser). Jag har inte märkt detta alls.
"This is the updated input list"

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

Jag är också nyfiken vad du baserar det på...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

DavidG skrev: pa-nisse:
Intressant synvinkel.. jag håller inte med dig dock. Låg dist är och förblir något positivt för mig. Vill man ha värme ser man till att ha hög klass på sin utrustning och vill man ha dist av något slag/i någon grad får det komma från effekter (rörburkar eller emulerat med effekter).
Man vill aldrig att steget distar, däremot att den kan skicka igenom de tredjetoner som marshallstacken genererar utan att färga dem. Men detta är inte ett problem alls.
"This is the updated input list"

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

ian skrev:
DavidG skrev: pa-nisse:
Intressant synvinkel.. jag håller inte med dig dock. Låg dist är och förblir något positivt för mig. Vill man ha värme ser man till att ha hög klass på sin utrustning och vill man ha dist av något slag/i någon grad får det komma från effekter (rörburkar eller emulerat med effekter).
Man vill aldrig att steget distar, däremot att den kan skicka igenom de tredjetoner som marshallstacken genererar utan att färga dem. Men detta är inte ett problem alls.
precis vad jag menade..? Min följdfråga om basering var ställd till PA-nisse, ursäkta oklarheten.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kan det vara så att ett labsteg som klipper låter annorlunda än ett med konventionell nätdel? Någon med mer erfarenhet än mig berättade att det i början av labstegens (1200 och 2000) existens var så att lättviktsstegen helt enkelt uppfattades som att de lät sämre eftersom att klippningen lät annorlunda. Pratar då om drivning av subbar, vilket verkar vara där folk har åsikter i första hand. Med limitern inkopplad låter labstegen så hemskt så det är väl inte något att diskutera ens. Vilket kan vara en bra poäng, man kör dom inte i klipp helt enkelt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster