Lättviktsslutsteg

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Däremot kan jag absolut inte tänka mig att du får ur den effekten som det står, men dom funka alldeles utmärkt trotsallt... Har hört dom andra gånger och då lät det mycket bättre än när vi använde dom..
Johnny Andersson

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

På K stegen så finns det en DSP som kan begränsa stegens maximala uteffekt. Sånna saker kan spöka till det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

DIGAM 7000 spelar som ett Crown 5000
dock med lite + till Crown i 2ohm

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

I alla avseenden?

Användarvisningsbild
Outofphase
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 26 apr 2004, 01:00

Inlägg av Outofphase »

Har provat digam 7000 till
toppar 6 st Kling Freitag 212-6 och
basar 4st access b5

Och det funkade väldigt bra.

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Sitter Powersoft steg på ett discotek jag spelar på ibland. Jag tycker dom låter fint...å ooh så smidiga dom är. En del har väl påstått att dom kanske inte passar så bra till toppar pga att nätdelarna skulle switcha för långsamt. (tror jag) Men det är inget jag har märkt av..
Är visserligen inte särskilt erfaren inom branchen.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Jag har sagt vad problemet var för oss och det var att en DBX Driverack var troligen fel inställd då det rördes rätt mycket på den innan spelningen och då så fick inte DIGAM stegen visa sig från sin bästa sida.

Men de andra gångerna jag hört dom så funka dom bra, hörde dom bla. annat när jag jobba på Midway för 3år sen eller hur länge sedan det var...
Johnny Andersson

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 63
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 16:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Gustaf Tydén skrev:I alla avseenden?
Vi körde A-B test mellan 1ch crown och 1ch digam
med 2st 218" per kanal så att vi pratar bas här.
Jag tycker dom låter lika, styr konerna lika
dock som sagt lite extra i Crownet men det vid max,
den lilla skillnaden ligger troligen i olika limiteringslösningar

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det känns som powersoft har lyckats göra bra lättviktsteg till skillnad från kungsbacka stegen.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Lättviktsslutsteg

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Jag hittade en kommentar från Bink gällande förstärkartestet.

Testet: http://www.binkster.net/AmpShootout_20-20k_results.xls
When I asked the FP6400 questions on the pro forum, bink did chime in with some comments about this testing. He also made a comment about that Powersoft K10 6kw amplifier.

bink said;

"The biggest difference between the real world and my amp test was that my sequence of single sine tone signals with input level rising steadily stepwise over approx. 2-4 seconds to measure distortion vs. power had completely robbed the amp's power supply reserves by the time the signal got near peak. Musical sources won't do this as they are not normally made up of a single sine tone... Music sources generally hit the amp when it has plenty of reserve juice at that frequency and can cleanly boost the signal just like you'd expect it to. The Labgruppen fP line has plenty of happy users who know how truly powerful it is. It's not a dog.

If I had tested with a tone burst then let the amp rest briefly before the next, slightly hotter burst was applied we would have seen the lightweight amps do better.

One measure of how brutal and unrealistic my test was that the Powersoft amps fared very poorly (I killed one and the other hit somewhat close to its mark but immediately fell waaay off in output) but now that there's a few Powersoft K10s making the rounds everybody who uses one is hopped up and happy with the sounds it makes.

I think anybody who wants to cheap out and buy a too-small amp to power a too-heavy load might want to get one of the burly amplifiers that was able to deliver close to its rated output under my very tough test conditions. The more modern lightweight designs run out of juice if you hit them with steady state sines; some very neatly with steady output limiting and some rather gracelessly with a big drop in output. If lightweight amps are where you're going, I recommend you get one that is 2x stronger than the task it faces.

Furthermore, the 20kHz distortion test was band-limited so as to drastically attenuate any amp output frequencies coming in above 30kHz. This was done upon the recommendation of my contact at Audio Precision. Other audio engineers that heard of this protocol cried foul: 20kHz distortion would primarily be seen spiking at 60kHz but with a 30k filter the spike wouldn't register. JR in particular moved that all 20kHz test results be ignored."

-Bink
Det jag funderar lite på är att det trots allt var så stora skillnader vid 20Hz mellan QSC 6.0II, 6.0 PFC och LAB 6400. Alla stegen har switchade nätdelar och har specade effekter kring 2-2,5kW/ch @ 20Hz, men 6.0-stegen är betydligt kraftigare trots Binks generalisering att "The more modern lightweight designs run out of juice".

/M
_________________
T b a

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Lättviktsslutsteg

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Hittade dessa SMR-steg hos http://www.benum.se, trodde först att det var Powersoft-OEM, men det verkar det inte vara...

Med tanke på priserna så verkar det nästan för bra för att vara sant... Någon som vet mer?
Compact power! 2x 1800 watt i 4 ohm, 1 HE och endast 6,5 kg

De digitale forstærkere i SMRT serien er designet til at møde alle behov indenfor såvel touring som installation. SMRT forstærkerne er udstyret med en super effektiv switchmode strømforsyning med ”Power Factor Correction” (PFC) og Muservo Power™ technology. Dette giver ikke kun en fastere bas og ren transparent top, det reducerer også unødig varmeudvikling, øger pålideligheden og fjerner uønsket brum og støj.


P1500: Output power, stereo: 2 x 450W/8Ω, 2 x 750W/4Ω Bridgemode: 1500W/4Ω. 6.400kr + moms
P2900: Output power, stereo: 2 x 850W/8Ω, 2 x 1450W/4Ω Bridgemode: 2900W/4Ω. 7.200kr + moms
P3600: Output power, stereo: 2 x 1050W/8Ω, 2 x 1800W/4Ω Bridgemode: 3600W/4Ω. 8.000kr + moms


Avanceret switch-mode strømforsyning giver høj ydelse og kompakt størrelse.
Power factor correction (PFC).
Beskyttelse (Soft start, clip limiter, thermal limiter, power limiter, DC, VHF, AC, Short-circuit).
Gedigent cabinet, 1 unit.
Super letvægt: 6.5 Kg. og en dybde på kun 30 cm.

Termostat styret blæserstyring.
Indgangsfølsomhed: 1V
Bild

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: Lättviktsslutsteg

Inlägg av Mikael Hedman »

var inte många steg i testen som gav samma effekt över hela registret! :( Men roligt att ett lättvikts steg är ett av dom starkaste i basen enligt testen! :P

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re:

Inlägg av Johan Eriksson »

Marcus Sandberg skrev:Det känns som powersoft har lyckats göra bra lättviktsteg till skillnad från kungsbacka stegen.
Förutom att dom har problem med stabilitet i 2ohm så kanske de är så. Jag gillar dock lab, men stegpottar hade varit att föredra.

David Gunnardo
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 00:24
Presentation: Jobbar som ljudtekniker. Och jobbar som ljudtekniker.

Re: Re:

Inlägg av David Gunnardo »

Johan Eriksson skrev:
Marcus Sandberg skrev:Det känns som powersoft har lyckats göra bra lättviktsteg till skillnad från kungsbacka stegen.
Förutom att dom har problem med stabilitet i 2ohm så kanske de är så. Jag gillar dock lab, men stegpottar hade varit att föredra.
vilka syftar du på med problem i 2 ohm? Och vilka är det som borde ha stegpottar? Jag känner mig lite trög 8O

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Johan Eriksson »

David Gunnardo skrev:
Johan Eriksson skrev:
Marcus Sandberg skrev:Det känns som powersoft har lyckats göra bra lättviktsteg till skillnad från kungsbacka stegen.
Förutom att dom har problem med stabilitet i 2ohm så kanske de är så. Jag gillar dock lab, men stegpottar hade varit att föredra.
vilka syftar du på med problem i 2 ohm? Och vilka är det som borde ha stegpottar? Jag känner mig lite trög 8O
Jag har läst på bland annat speakerplans att powersoft´s 1he steg ska ha problem att vara stabil i 2ohm. Även jag har rattat ett k10 som vägrade låta mer än 3-4minuter med 2ohm last per sida. Men de är min enda erfarenhet av powersoft vad jag vet också. Så min erfarenhet av de hela är liten.
Hittade ett inlägg. http://forum.speakerplans.com/a-decent- ... 24766.html

Vad jag menar med "steg-pottar" är en pott som man känner när man rattar den ett "snäpp" åt ena eller de andra hållet så man kan ställa flera steg exakt lika. De har redan nämnts här dessutom.

Användarvisningsbild
Mikael Hedman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 26 aug 2008, 12:16
Presentation: Part time DJ från Sundsvall. Ljud & Ljus för mindre tillställningar.
Ort: Sundsvall

Re: Lättviktsslutsteg

Inlägg av Mikael Hedman »

Ok, lite förkortningar här nu! Tung läsning!

SMPS =
http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply" onclick="window.open(this.href);return false;

PWM =
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite enklare förklaring om bägge! :P
http://en.wikipedia.org/wiki/Switching_amplifier" onclick="window.open(this.href);return false;

David Gunnardo
Rookie
Rookie
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 00:24
Presentation: Jobbar som ljudtekniker. Och jobbar som ljudtekniker.

Re: Re:

Inlägg av David Gunnardo »

Johan Eriksson skrev:
David Gunnardo skrev:
Johan Eriksson skrev:
Marcus Sandberg skrev:Det känns som powersoft har lyckats göra bra lättviktsteg till skillnad från kungsbacka stegen.
Förutom att dom har problem med stabilitet i 2ohm så kanske de är så. Jag gillar dock lab, men stegpottar hade varit att föredra.
vilka syftar du på med problem i 2 ohm? Och vilka är det som borde ha stegpottar? Jag känner mig lite trög 8O
Jag har läst på bland annat speakerplans att powersoft´s 1he steg ska ha problem att vara stabil i 2ohm. Även jag har rattat ett k10 som vägrade låta mer än 3-4minuter med 2ohm last per sida. Men de är min enda erfarenhet av powersoft vad jag vet också. Så min erfarenhet av de hela är liten.
Hittade ett inlägg. http://forum.speakerplans.com/a-decent- ... 24766.html

Vad jag menar med "steg-pottar" är en pott som man känner när man rattar den ett "snäpp" åt ena eller de andra hållet så man kan ställa flera steg exakt lika. De har redan nämnts här dessutom.
Ok, konstigt. Jag har kört åtskilliga gig med K10 ganska hårt nedlastat (24vdosc på 8st k10..). Och riggen gått hårt och det har låtit hur bra som helst. Där är vi ju en bit under 2 ohm (1.33?), så jag tror det var något annat problem med ditt steg där.

Och alla lab-steg jag använt har haft stegade gainrattar (med snäpp)? Eller syftar du på powersoft?
Anlita mig - inte billigt, men det blir inte bra heller!

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 12:02
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Johan Eriksson »

David Gunnardo skrev:
Johan Eriksson skrev:
David Gunnardo skrev:
Johan Eriksson skrev:
Marcus Sandberg skrev:Det känns som powersoft har lyckats göra bra lättviktsteg till skillnad från kungsbacka stegen.
Förutom att dom har problem med stabilitet i 2ohm så kanske de är så. Jag gillar dock lab, men stegpottar hade varit att föredra.
vilka syftar du på med problem i 2 ohm? Och vilka är det som borde ha stegpottar? Jag känner mig lite trög 8O
Jag har läst på bland annat speakerplans att powersoft´s 1he steg ska ha problem att vara stabil i 2ohm. Även jag har rattat ett k10 som vägrade låta mer än 3-4minuter med 2ohm last per sida. Men de är min enda erfarenhet av powersoft vad jag vet också. Så min erfarenhet av de hela är liten.
Hittade ett inlägg. http://forum.speakerplans.com/a-decent- ... 24766.html

Vad jag menar med "steg-pottar" är en pott som man känner när man rattar den ett "snäpp" åt ena eller de andra hållet så man kan ställa flera steg exakt lika. De har redan nämnts här dessutom.
Ok, konstigt. Jag har kört åtskilliga gig med K10 ganska hårt nedlastat (24vdosc på 8st k10..). Och riggen gått hårt och det har låtit hur bra som helst. Där är vi ju en bit under 2 ohm (1.33?), så jag tror det var något annat problem med ditt steg där.

Och alla lab-steg jag använt har haft stegade gainrattar (med snäpp)? Eller syftar du på powersoft?
Ah såpass, jag lever kvar nångång på 90talet antar jag med mina lab 4000.

De var dock inte mitt k10. Börjar tro att de kan varit strömmen som var problemet också. Dom drar ju en del med den lasten på.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lättviktsslutsteg

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Det är mycket påståenden utan ordentlig bakgrund i den här diskussionen.
Är det nån som har AB-testat Labgruppen mot nåt som ska låta bättre? Vore intressant.
Jag gör sågott som allt jag gör med Labgruppen/L-acoustics och jag har ärligt aldrig haft tid att reflektera över om slutstegen inte skulle låta tillräckligt bra eller vara tillräckligt kraftfulla.

Sen pratet om att vissa steg inte lämnar den effekt de sägs vara kapabla till, om man ska påstå nåt sånt tycker jag man ska ha ordentliga argument.

de få gånger jag haft problem med effekten från labsteg har det haft att göra med kombinationen steg-högtalare, inte steget i sig.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Lättviktsslutsteg

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Enligt Binks test ovan så lämnar LAB 6400 betydligt mindre effekt vid 20Hz än vad den
är specad till, vid 1kHz ligger den något över specen.

I o f s inte "realworld"-förfarande under testen, men QSC-stegen med switchad nätdel når
upp till ungefär vad stegen är specade till.

Ska ett 6400 kanske jämföras med ett mindre Powerlight-steg istället?

/M
_________________
T b a

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster