SLS högtalare?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

tegern skrev:Tanken är att börja med 4 lådor per sida för att kunna hyra alt. köpa in fler lådor när man behöver det. Det är ju faktiskt en klar fördel med linearray...
Vilka point source-system saknar möjligheten att kunna bygga ut sitt system vid behov? Varför skulle detta vara en line array-specifik fördel?
tegern skrev:Vad gäller monitorer så kan man ju använda gamla lådor eller köpa fler om de inte räcker. 6st räcker till en början.
Jag håller inte med dig. Om du har en cue själv så har du fem lådor kvar. Har du tänkt att kunna göra rockgig så är det för lite.
tegern skrev:Angående effekten på slutstegen så blir det svårt att utnyttja all effekt i ett såpass kraftigt steg. Det blir ju svårt att koppla mer än 2-3 lådor per kanal med tanke på den där ohms lag, och högtalarna tål ju faktiskt inte hur mycket som helst. Det blir lättare att spela sönder lådorna och jag har inte hittat någon bra aktiv limiter för D&Bs lådor som typ L-acoustics.
Eh, vad menar du med ohms lag? Det är ju högtalarens impedanskurva och vilket frekvensområde man tänkt använda lådan i som avgör hur många lådor du kan köra på ett steg utan att impedansen blir för låg (självklart spelar det också in vilket steg man har). Exempelvis kan man köra 8 KF730 på två stegkanaler (även om man antagligen inte vill göra det, men det är inte en effekt- eller impedansfråga framför allt).

Högtalare tål inte hur mycket som helst nej. Det är fortfarande ett faktum att du redan med IT-4000 får mer effekt per rackenhet än med D12 (sålänge man litar på att tillverkarna mätt uteffekt på ungefär samma sätt givetvis). Då inkluderar IT-stegen processor i varje steg, som dessutom inte är bunden till något visst märke utan kan användas till godtyckligt högtalarsystem med aktiv icke systemspecifik delning.

Lättare att spela sönder lådorna med större steg? Tvärtom! Gå in på JBL's hemsida och läs deras white paper om underdimensionering av steg, den vanligaste orsaken till att högtalare går sönder (åtminstone enligt dem själva).


Jag skulle vilja ändra min rekommendation för övrigt. Jag tror inte du bör köpa in en line array-rigg, utan att du skulle ha mer nytta utav att hyra in detta när du behöver göra såpass stora gig.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster