Bara -3 dB med cardiobas?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Bara -3 dB med cardiobas?

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Har börjat fundera på det här med cardioidbas och vid sökning hamnade jag bl a på Prophons hemsida och deras B318HPC http://www.prophon.se/prod/PROPHON-B318 ... 23/SWE/SEK" onclick="window.open(this.href);return false; Blev förvånad när jag läste att den bara tappar 3 dB per avståndsfördubbling upp till 16 m och att det också blir en rejäl vinst på långa avstånd. Har pratat med dom och ställde då frågan om detta är något som gäller alla cardiobasar. Fick ungefär svaret - ”Vi blev själva förvånade när vi konstaterade detta men vet inte hur det är med andra basar”.

Har själv testat med ett par enkla basar jag har och det fungerar fint med bakdämpningen. När det gäller framåt och längre avstånd har jag inte mätt på nåt ställe utan reflexer, men jag tyckte mig i alla fall notera en liten tendens att nivån inte föll fullt så snabbt som den borde vid ökat avstånd.

Vad säger ni som hållit på med det här - Beter sig alla cardioidkopplade basar så där eller är det nåt speciellt med just Prophonbasen?

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bara -3 dB med cardiobas?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Det låter som nåt de testat sig fram till ?

Som jag förstått det hela gäller minskat ljudtryck per fördubbling av avståndet utomhus, inomhus blir ljudtrycket jämnare på grund av reflektioner.

Kanske de provat inomhus ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Bara -3 dB med cardiobas?

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Jo Prophon hade själva mätt och konstaterat att det var så. Och jag förutsätter att dom har förstånd att mäta på relevant sätt.

Men ingen mer som har en åsikt?
Ni måste ju vara många som använder riktat. Med en linearray och en bas på vardera sidan av scenen avtar ju basen snabbare än högre frekvenser, med ökat avstånd. Blir det mer samstämmigt om man använder en riktad bas på varje sida? Eller använder ni riktat bara i multipla riggar framför scenen?

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Bara -3 dB med cardiobas?

Inlägg av Fredrik Thörn »

Vi kör ofta 3st 218 basar per sida i cardio setup, tappar lite center stage men hänger med topparna mycket längre bak
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Bara -3 dB med cardiobas?

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Fredrik Thörn skrev:hänger med topparna mycket längre bak
Kan jag tolka det där som att om du stänger av den tredje (som gör det riktat) så häger dom inte alls med lika bra långt bak, trots att nivån är i stort sett den samma där framme? I så fall skulle det kunna tyda på att det beter sig så som Prophon skriver med all riktad bas...

...och en följdfundering blir då om det har att göra med antal basar och deras placering eller om det fungerar lika med en monoanläggning också?

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Bara -3 dB med cardiobas?

Inlägg av Johan Fälth »

I min värld så spelar det ingen roll på "kastlängden" av basen om man kör Cardioid eller Omni.
Däremot kan man gynnas av Cardioid inomhus då man inte skickar en massa oväsen bakåt, som i sin tur kan skapa mer akustiska problem än nytta. Basen upplevs mer tight etc.
Utomhus har jag svårt att tro att detta skulle påverka något så länge det inte finns något som ljudet kan studsa emot bakåt sätt.

Det är samma sak som med Linearray, man behöver en lång linjekälla för att uppnå 3db tapp, men när vi pratar subfrekvenser så måste en sådan källa bli väldigt lång med tanke på våglängderna.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Bara -3 dB med cardiobas?

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Tack för svaret Johan, jag tänker precis lika som du (men har inga erfarenheter att falla tillbaka på). Det var därför jag reagerade på Prophons uppgifter och ville höra om andra säger att det är möjligt, eller omöjligt.

Fler som har en åsikt?

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Bara -3 dB med cardiobas?

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag delar Johans uppfattning.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster