Bra aktiva högtalare som inte är dyra?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Peter Käck
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 04:12
Ort: Varberg
Kontakt:

Bra aktiva högtalare som inte är dyra?

Inlägg av Peter Käck »

Ny på forumet, men gammal i gården som DJ. Brukar i regel spela på krogar som har befintlig anläggning, men har hyrt ljud & ljus så många gånger i år att det börjar bli dags att skaffa eget. Behringer har en låda som heter 300 någonting. 15" aktiva högtalare. Dessa kostar ungefär hälften av vad JBL EON kostar. Just JBL är de jag brukar hyra och de låter bra. Någon som vet om Behringer inte bara är hälften så dyra utan också hälften så bra?

Med tanke på vad Behringer kostar är det inte helt orimligt att kunna komma undan för 10000 plus moms för 2 st inkl stativ.

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 10:34
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan Treptow »

Behringers låda är tämligen usel. Signal/brusförhållandet är väl en 2 dB (känns det som). Jag har aldrig hört en aktiv låda som brusat mer än Behringerburkarna.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Har du hört ALTO PS-4HA? Vet inte om det var något måndagsexemplar men när jag lånade två för att använda som utljud vid ett mindre arr slutade det med att vi la dem som monitorer och körde med ett par aktiva Peavey som utljud i stället.

Det fanns något konstigt "susande" i högtalarna, kanske inte så mycket på "tomgång", men när man slutade prata så blev det ett brus som gradvis steg nedåt innan det blev helt tyst, vet inte hur man ska beskriva det riktigt, typ som ett eko av brus som dalar nedåt. Riktigt irriterande.

Priset för dessa lådor är 4995:-/st inkl, så de ligger väl i ungefär samma prisklass som behringerlådorna.

Orden "bra" och "inte dyr" brukar för det mesta vara svårt att få in i samma mening, oavsett vad det gäller. Det är väl som vanligt, man får vad man betalar för...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Peter Käck
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 04:12
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Peter Käck »

Jo, jag känner till Alto, men har inte lyssnat på dem. Alto är väl meningen att det ska vara ett lågbudgetmärke. För övrigt har jag sett Peavey, Gemini och Samson för under 5000 styck, så detta kan gå. När jag var på KSE:s inflyttningsfest i Sävedalen snackade jag med en kille vars kort jag tappat, men firman hette Magnet och ligger i Mölndal. Han nämnde Alto. Kanske har han ett par hemma jag kan lyssna på.

Tack för tipsen och det får gärna komma fler.
*******************
Studioman och DJ
http://studiomannen.blogspot.com

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 24 jul 2003, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Ah. En fråga om burkar med inbyggda steg. Då nämner jag som vanligt
om mina erfarenheter.

Jag kör dB Technologies Opera-serie. Har ett par dB 415 Lyric och ett par 415 Modular.
Funkar rätt ok för det priset. Årets modell heter 405 Live,
om jag inte minns fel. Den har en liten annan karaktär på ljudet enligt
svenska återförsäljaren. Dessutom är den något mindre till formatet.
Modular verkar ligga på runt 7000kr/st. Live verkar ligga runt 6000kr/st
allt inkl moms (det verkar vara nån kampanj just nu som gör att nya modellen är billigare).
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jag har erfarenhet av JBL EON och måste säga att dom är riktigt bra. Vi har även den minsta modellen, 10", som vi använder på firman för att träna mixningar, dom ger ett otroligt bra ljud för att vara så små, jag skulle själv köpa EON. Men det är en smaksak!

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1179
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Eon har en billig grå variant som jag tycker är helt usel, vi köpte två men dem nästan lika snabbt. Därimot har dom en svart låda somjag tror heter G2 och den lådan spelar skiten ur mycket. Vi har satt upp såna som monitorer i många discobås och det låter grymt bra och med ett rejält tryck, de är 10" varianten vi har så jag kan bara föreställa mig 15"modellen. Annars så är ju RCF's art-serie att rekomendera!

Peter Käck
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 04:12
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Peter Käck »

Tack alla för svaren. Kommer säkert att återgälda med mitt kunnande när det behövs. Gjorde en sökning på detta forum och hittade en del. Visserligen kanske jag skulle nöjt mig med det, men det skadar ju inte med en ny tråd i detta kära ämne. Jag bor i Varberg så det är en rätt kort resa att åka till Göteborg och testa. Får väl ta med mig casen. Alto, Db, Behringer, American Audio, Samson och Gemini har jag bl a hittat till bra priser. EV, RCF, Peavey och JBL är dyrare. Riktigt bra högtalare gör KS och Yorkville. Synd bara att det pajar min budget. Jag vill satsa på rejäla grejor 15" lådor och 18" sub är mer intressant än motsvarande 10"/15". Sedan kan jag ju alltid fundera över vad jag ska sätta i min lediga 1 he i casen... en EQ, effekter eller en hårddisk...
*******************
Studioman och DJ
http://studiomannen.blogspot.com

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Works 12" aktiva hörde jag en gång på fyllan. Den bröt tystnaden. Ska man köpa billighetsjunk så köper jag nog hellre det än Behringer.
"This is the updated input list"

Peter Käck
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 04:12
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Peter Käck »

INGENTING tyder på att jag kan köra den här taktiken. Har efter ett gäng samtal till ljudpolare och återförsäljare kapitulerat. Vissa säljare vill knappast kännas vid att de ens säljer t ex Behringer... Men det är tjänstefel att inte lyssna på de billiga. Jag har hittat ett par EON för 8 papp styck och en Mackie 18" sub för 10 papp. Känns det bättre nu? :-D
*******************
Studioman och DJ
http://studiomannen.blogspot.com

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Tjänstefel? Nej, kvalitetsmedvetenhet.

Mackies 18" sub har DJ-föreningen här köpt 2 st. en slutade funka rätt fort (steget dött) och dansbandspinnarna passade inte i dess fästen. Inte imponerad alls, men det är rätt pedagogiskt att sånt händer så att man kan peka mer på "köp inte mackie"
"This is the updated input list"

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Verkar finnas mycket skit så fort man tittar till aktivt, Fast det finns säkerligen mycket passivt skit också när jag tänker efter. Bara det att denna tråden nästan tagit upp mer skit än bra ;)

Peter Käck
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 04:12
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Peter Käck »

Då kanske man skulle nämna bra grejor då kanske?

Mina erfarenheter plus andras recensioner av Mackie är enbart goda. Därför sätter jag upp Mackie på bra-listan.


Tjänstefel är det visst. Tillsammans med kvalitetsmedvetenhet. Om jag gör bedömningen att det låter bra är det intressant. Därmed kvalitetsmedvetenhet. Oavsett pris. Men jag är inte dummare än att jag vet att kvalitet brukar kosta. Annars skulle Behringer och Alto vara totalt dominerande på marknaden. Vill man ha en schysst Volvo köper man den. Nöjer man sig med en Daewoo köper man den. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att provköra en...

Med bil-liknelsen i åtanke kommer jag att provlyssna på lådorna i 4000-6000-klassen för att förmodligen köpa lådor för det dubbla.

Läs en omröstning på PCDJ:s forum

...så får ni lite koll på vad jänkarna föredrar...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Köp ett par begade RCF Art, JBL EON eller liknande istället för nya Behringer, Alto, whatever crap som säljs. Kvalitet lönar sig alltid i längden.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter Käck
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 04:12
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Peter Käck »

Tack för tipset. Fast, det förstås, begat köper jag ju med fördel av firmor och inte privatpersoner. 25% moms är ju också en del deg att lyfta bort!
*******************
Studioman och DJ
http://studiomannen.blogspot.com

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Jag har erfarenhet av Mackie SRM450, i den sitter det en 12". Jag tycker den låter helt ok, men den blir rätt skrikig om man trycker in "diskant- och bas-boost-knappen" på baksidan. Även utan att ha tryckt in den är den lite lätt skrikig, men inte alls lika illa. Efter ett jämförande test med en låda från RCF så var den senare en solklar vinnare. Jag kommer inte ihåg modellbeteckningen men det var en låda med 12"-bas och 2"-diskant. Som vanligt så är den bättre lådan också den dyrare av de två, men jag tycker det kan vara värt de pengarna.

Vad gäller slittålighet har jag mestadels goda erfarenheter av Mackie SRM450.

Kåre Jansson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:30
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Kåre Jansson »

Vi har länge kört RCF, testade sen en låda från LD (säljs av Prophon). Nu har vi köpt ett gäng, både 12" och 15". 15" låter riktigt bra faktiskt. Helt Ok ljud inte mkt brus, grymt stryktåliga. Rekomenderas starkt som lågprisalternativ. Man får väldigt mkt låda för pengarna. Info fins på prophon.se.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Förutom hur lådan låter tycker jag man ska beakta följande:
Vad väger den? Hur pass känslig är lådan, behöver jag köpa/bygga case? Finns softbags? Är konstruktionen genomtänkt, kan jag använda lådan till många saker? Finns det någon limiter och om det finns, hur bra fungerar den?

Dessutom ska man givetvis överväga hur snart man har tillbaka pengarna lådan kostat och hur stort behovet är. Hur högtalaren låter är givetvis viktigt, men det är bara en parameter av många som ska stämma!

Funktionsmässigt gillar jag både ART 300A och JBL's G2, även om jag tycker att bägge serierna har brister. Mackies SRM450 är också relativt bra, tycker jag.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Apropå vad man ska beakta då man står inför ett inköp:
http://www.prosoundweb.com/lsi/gear/purchase.php
KISS. Keep It Simple Stupid.

Peter Käck
Rookie
Rookie
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 20 nov 2005, 04:12
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Peter Käck »

Dawen: Tack.
*******************
Studioman och DJ
http://studiomannen.blogspot.com

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster