Kamfiltereffekt

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Jonas Borger
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 30 jul 2009, 12:06
Presentation: Ljud- & teknikintresserad trummis. Rattar gärna liveljud.
Även intresserad av DAW.
Företag: Audio 4 U
Ort: Avesta

Kamfiltereffekt

Inlägg av Jonas Borger »

Undrar om man kan få problem med kamfiltereffekt om man två olika subbasar?
Jag har nämligen två QSC KW181 & två QSC KSub.
En tanke, för att få mer tryck i botten, var att använda båda modellerna.
Mvh Jonas

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Kamfiltereffekt

Inlägg av Michael Christiansen »

Hej Jonas

Om du blandar en 12 och en 18 och ber dem om att spela samma frekvensgång och har dom i samma array/stack - så får du definitivt problem.

Dessutom har dom båda DSP, och vad jag kan förstå, är det inte den samma, varken konstruktion eller konstruktionsår. Dom har säkert inte samma processor latency och den akustiska konstruktionen verkar heller inte att vara den samma.

Hade det varit passiva lådor med extern DSP och steg, kunde du möjligen lyckas, men så här tror jag inte kommer att funka.

Du kan ju klura ut olika placeringar och mäta fasen med en NTI, Smaart eller helt basic, en https://www.funktion-one.com/products/polarity-checker" onclick="window.open(this.href);return false; -men jag sätter inte min femma på att det blir bra..

Mvh
Micke på Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Jonas Borger
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 30 jul 2009, 12:06
Presentation: Ljud- & teknikintresserad trummis. Rattar gärna liveljud.
Även intresserad av DAW.
Företag: Audio 4 U
Ort: Avesta

Re: Kamfiltereffekt

Inlägg av Jonas Borger »

Tack för ditt svar!
Bara att börja fylla spargrisen igen då, och köpa ett par till likadana subbar sedan :-)

Mvh Jonas

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster