EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Christian Chrille Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 26 jun 2013, 20:29
Presentation: Glad kille med stort intresse av ljud & teknik.

EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Christian Chrille Andersson »

Hej,
Jag funderar på att skaffa ett par nya aktiva toppar. Jag har bl.a. ett par passiva HK PR:O 12 idag som jag är mycket nöjd med. Därför funderar jag på att skaffa den aktiva varianten, men så tänker jag att kan man få samma ljud (eller bättre) men en lite mindre högtalare så vore det ju kanon. Nu tänker jag först å främst på ljudkvaliteten å inte dB, men visst bör det ligga i närheten.
Någon som har erfarenhet av EV-högtalaren? Är den ett alternativ till en 12" HK? Specar kan ju säga en sak men örat ett annat.
Jag har först å främst tänkt att använda dom ihop med ett bar basar, men kanske även ev. som monitorer.
Dom är ju något tunnare i botten av förklarniga själ men hur mycket?

Mvh
Chrille
Man ska aldrig ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Johan Fälth »

Jag hade ETX10 hemma för demo när vi skulle byta Aktiva smålådor på firman.

1Det var absolut inga fel på EV-lådan, grymt mycket botten från 10". Men vi valde till sist Yamaha DXR10 istället.

Den lät bättre, mindre "amerikanskt sound", lägre vikt, mindre kabinett. Sen kostar DXR10 halva pengar mot ETX. Enda nackdelen är att det är ett plastkabinett.

Vi provade även JBL PRX712 samt EV EKX-12p, Etx:en var trevligare än dessa.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Christian Chrille Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 26 jun 2013, 20:29
Presentation: Glad kille med stort intresse av ljud & teknik.

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Christian Chrille Andersson »

Tack för tipset!
Vet inte riktigt vad du menar med "Amerikanskt sound" men det borde väl inte va nåt negativt?
Jag har inte så jättemycket erfarenhet av EV men jag körde ett par SX300 på en konsert en gång men jag var inte så imponerad. Vet inte om det berodde på lokalen etc. men jag tyckte dom var väldigt vassa i diskanten, så jag fick EQ:a ner den ganska mycket...
Det var inga sådana tendenser på ETX:erna?
Man ska aldrig ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Johan Fälth »

Christian Chrille Andersson skrev:Tack för tipset!
Vet inte riktigt vad du menar med "Amerikanskt sound" men det borde väl inte va nåt negativt?
Jag har inte så jättemycket erfarenhet av EV men jag körde ett par SX300 på en konsert en gång men jag var inte så imponerad. Vet inte om det berodde på lokalen etc. men jag tyckte dom var väldigt vassa i diskanten, så jag fick EQ:a ner den ganska mycket...
Det var inga sådana tendenser på ETX:erna?
Det är just det som är typsikt för USA. Dom gillar diskant och högmidd.

ETX:en låter bra, men vi tyckte att Yamaha lät bättre och mer ofärgat.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Christian Chrille Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 26 jun 2013, 20:29
Presentation: Glad kille med stort intresse av ljud & teknik.

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Christian Chrille Andersson »

Ok, tack!
Kikar även lite på HK Audio Pulsar PL 110 FA.
Nån som har någon erfarenhet av dessa?
Hur står dom sig mot de ovan nämnda?
Man ska aldrig ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Christian Chrille Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 26 jun 2013, 20:29
Presentation: Glad kille med stort intresse av ljud & teknik.

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Christian Chrille Andersson »

Och nu till det som ni ALLA legat sömnlösa om nätterna för... nämlige:
Vilka högtalare köpte Chrille till slut!??

Jag har provlyssnat både Yamaha, EV & HK och vägt för och nackdelar och det blev..... vrrrrrrr.. (trumvirvel)... EV ETX-10P!
DXR10 lät absolut bra men EV gillade jag bäst.
Viktigt är att sätta rätt "mode" på den. Factory default är "Music"-mode vilket innebär att man tar ner mid:ed en aning. Sätter man "Live"-läget får man en mer rak frekvenskurva och sång/röst kommen fram mycket bättre. I PA/live-sammanhang bör man absolut ändra till det läget.
Jag upplevde inte alls det jag tidigare skrev om SX300.
Inte heller nåt "Amerikansk" sound.
På plus-sidan ligger ju även högre effekt/ljudtryck.
Sen föredrar jag trä framför plast om möjligt.
Men visst, den är ju en slant dyrare, men i mitt fall ville jag inte låta den biten påverka mitt val.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan i valet och kvalet.
Man ska aldrig ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Marcus Sandberg »

Johan Fälth skrev:Jag hade ETX10 hemma för demo när vi skulle byta Aktiva smålådor på firman.

1Det var absolut inga fel på EV-lådan, grymt mycket botten från 10". Men vi valde till sist Yamaha DXR10 istället.

Den lät bättre, mindre "amerikanskt sound", lägre vikt, mindre kabinett. Sen kostar DXR10 halva pengar mot ETX. Enda nackdelen är att det är ett plastkabinett.

Vi provade även JBL PRX712 samt EV EKX-12p, Etx:en var trevligare än dessa.
Känns det inte lite konstigt att jämföra ETX-10P med DXR10. Det är två olika typer av låda. Jag vills mer säga ELX200-10P är jämförbar med DXR-10. De har någorlunda samma ljudtryck och effekt och båda är plast låda och samma prisklass. ETX-10P är en trälåda med dubbla effekten och 4db högre ljudtryck och ligger i en högre prisklass. Det som väger högra för mej vilket gjorde att jag valde EV istället för Yamaha är att i EV får man en riktig digital processor medans i Yamaha lådan är mycket billigare.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christian Chrille Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 26 jun 2013, 20:29
Presentation: Glad kille med stort intresse av ljud & teknik.

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Christian Chrille Andersson »

Marcus Sandberg skrev: Känns det inte lite konstigt att jämföra ETX-10P med DXR10. Det är två olika typer av låda. Jag vills mer säga ELX200-10P är jämförbar med DXR-10. De har någorlunda samma ljudtryck och effekt och båda är plast låda och samma prisklass. ETX-10P är en trälåda med dubbla effekten och 4db högre ljudtryck och ligger i en högre prisklass. Det som väger högra för mej vilket gjorde att jag valde EV istället för Yamaha är att i EV får man en riktig digital processor medans i Yamaha lådan är mycket billigare.
Japp, jag kan bara hålla med, och processorn var också en parameter jag vägde in.
Jämförelsen ursprungligen var ju egentligen mot HK PR:O 12D, som titeln anger, men så fick jag ju tipset på DXR10 så jag ville bara bemöta det...
Man ska aldrig ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Johan Fälth »

Jag vet att jämförelsen inte är hundra rättvis. Men vi vägde dessutom in priset. ETX:en är mer än dubbelt så dyr. Men den är långt ifrån dubbelt så bra på allt. Visst, Ev:n har träkabinett, vilket är ett stort plus. Men vi upplevde den också lite klumpig för en 10" låda.

Vi upplevde att taltydligheten var bättre på yamahan, vilket vi prioriterar högt då vi gör mycket konferenser.

I min värld är Yamahan en underdog i sammanhanget som visade sig vara väldigt potent. Den gör jobbet perfekt, behöver vi mer pulver så har vi sedan tidigare både y10p o V7p. Så outputen var inte det viktigaste för oss.

Kul med en vettig diskussion för en gång skull.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Christian Chrille Andersson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 26 jun 2013, 20:29
Presentation: Glad kille med stort intresse av ljud & teknik.

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Christian Chrille Andersson »

Johan Fälth skrev:Jag vet att jämförelsen inte är hundra rättvis. Men vi vägde dessutom in priset. ETX:en är mer än dubbelt så dyr. Men den är långt ifrån dubbelt så bra på allt. Visst, Ev:n har träkabinett, vilket är ett stort plus. Men vi upplevde den också lite klumpig för en 10" låda.

Vi upplevde att taltydligheten var bättre på yamahan, vilket vi prioriterar högt då vi gör mycket konferenser.

I min värld är Yamahan en underdog i sammanhanget som visade sig vara väldigt potent. Den gör jobbet perfekt, behöver vi mer pulver så har vi sedan tidigare både y10p o V7p. Så outputen var inte det viktigaste för oss.

Kul med en vettig diskussion för en gång skull.
Jag vill påstå att idag håller de flesta högtalare generellt rätt bra ljudkvalitet (borträknat från de allra billigaste "smäck-högtalarna"), så när man kommer upp lite i pris blir ju skillnaden inte så jättestor även om priset ökar en del. DVS. om man tror att man skall får "dubbelt så bra ljud" (vad det nu innebär... :? ) bara för att man betalar dubbelt så mycket lär man nog bli besviken. Yamaha högtalarna funkar säkert kanon i de flesta fall om man tittar på högtalare i det här segmentet.
När det gäller tal (och sång) -tydlighet vill jag bara flika in att om man kör ETX:en i det läge som den levereras i (DVS Musik) så håller jag absolut med, men inte om man ställer in den som den ska va i detta läget. Nu vet inte jag vilket läge du/ni körde den i, men kör man den i Tal alt. Live -läge får man en helt annan ljudbild där röster kommer fram på ett helt annat vis, så där håller jag inte med dig.
Det som jag ser ligger på ETX:ens minussida är ju som du nämner att det är tunga. Till och med tyngre än mina Hk Pr:o 12:or!
Nåväl, viktigt är ju ändå att man är nöjd med det man har, och det verkar ju du vara! :)
Så är man ute efter ett mer prisvärt alternativ så är Yamaha-högtalarna säkert ett bättre val!
Man ska aldrig ropa hej förrän man har öppnat munnen!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: EV ETX-10P vs HK PR:O 12 D

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag gjorde en AB test på Yamaha DXR12 och ZLX12-P i en bra lokal med lite reflexer. Två enligt mej likvärdiga lådor. Yamaha lådan spelade lite högre men. Det vi kände den stora skillnaden det va att vi kände som om att Yamaha lådan ville färga ljudet lite när man drog på lite. Men där ser man att man får inte dubbelt så bra ljud bara för man betalar det dubbla. Specen på de båda är rätt lika i både effekt ljudtryck och vikt men Yamaha lådan kostar nästan det dubbla än vad EV lådan gör. Och då får man enligt mej en bättre processor i lådan.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster