Gain-förhållande mellan sub/top på aktivt PA?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Anders Dahlgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 22:55
Presentation: Coverslitande gitarrist med intresse för allt som rör sig, lyser eller låter.
Ort: Lidköping
Kontakt:

Gain-förhållande mellan sub/top på aktivt PA?

Inlägg av Anders Dahlgren »

En dum fråga kanske... Men hur ska man ställa in förhållandet mellan en sub och två toppar för att få rätt balans?

Har beställt och fick levererat en RCF 705 ASII och två RCF 310 mkIII i veckan och tänkte ställa upp och soundchecka det i helgen eventuellt. Men hur ska jag veta hur volymen ska stå på dem för att få en så rak EQ-kurva som möjligt direkt från start, utan att behöva koppla in en RTA-mick?

Finns det någon grundregel man kan utgå från? T.ex Sub kl 10:00, toppar kl 12:00?

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Gain-förhållande mellan sub/top på aktivt PA?

Inlägg av Henrik Brifors »

Vet inte om det finns någon gyllene regel. Det har ju förstås att göra med hur mycket effekt stegen har på basarna respektive topparna.
Sedan är det också beroende på vilken musikstil som spelas.
Själv brukar jag lyssna ;) spela någon musik du känner väl och ställ in ljudet så det låter bra.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Användarvisningsbild
Axel Antonsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 12:33
Presentation: Ljud- och Ljustekniker i Sundsvallsområdet med omnejd. Driver AA Event och Teknik
Ort: Sundsvall

Re: Gain-förhållande mellan sub/top på aktivt PA?

Inlägg av Axel Antonsson »

Jag känner inte heller till någon speciell regel kring detta. Däremot säger erfarenheten att det alltid är bäst att använda öronen och lyssna. Hur olika frekvenser reflekteras i en lokal är väldigt olika, därför behöver man nästan alltid finjustera från lokal till lokal. Däremot har jag märkt att många tillverkare gör små "hack" för att markera vad som kan vara optimalt. Det är högst individuellt från högtalare till högtalare alltså.
AA Event och Teknik - http://www.aaevent.se - Effektiva tekniklösningar för ditt arrangemang.

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Gain-förhållande mellan sub/top på aktivt PA?

Inlägg av Mikael Thieme »

Anders Dahlgren skrev:Men hur ska jag veta hur volymen ska stå på dem för att få en så rak EQ-kurva som möjligt direkt från start, utan att behöva koppla in en RTA-mick?
Jag resonerar såhär - i de flesta fall där man vill använda två 310:or och en sub är det inte en rak EQ-kurva man vill ha. Dessutom brukar det handla om ganska små lokaler, där utbredningen och den upplevda effekten från suben till stor del beror på högtalarplacering och lokalens geometri.

Så om jag var du hade jag varit pragmatisk. Ställt suben där det funkar rent praktiskt och börjat med att kolla att utbredningen var hyfsat jämn i lokalen, och hittat en bättre position annars (typiskt provat vid ena respektive andra 310:an). Sedan antingen spelat känt referensmaterial genom riggen och justerat utifrån det, eller helt enkelt matat suben separat från en tappning efter regel.

Anders Dahlgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 22:55
Presentation: Coverslitande gitarrist med intresse för allt som rör sig, lyser eller låter.
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Gain-förhållande mellan sub/top på aktivt PA?

Inlägg av Anders Dahlgren »

Tack så mycket för era svar! Då vet jag att det inte finns någon speciell regel jag missat.
Får dra igång lite Steely Dan eller Dire Straits och använda båda öronen. :wink:

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster