Höglar fråga BU eller BÄÄÄ till installation krånglig akusti

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Höglar fråga BU eller BÄÄÄ till installation krånglig akusti

Inlägg av Niklas Elste »

Har kikat på Community Entasys200 och tänker att den kan passa i en liten stenkyrka ca 6-7x6-7m
jag vill ha nått som inte skjuter upp i valvet
har även valt att sätta 2 för att undvika att få en högtalare rakt in i första raden av åskådare

så tänker jag rätt eller är det någon som har någon ide som är bättre??? att flyga ett centerkluster är nog ingen bra ide då man kommer hammna mitt i akustiken

beklagar paintritningen men var tvungen att bara slänga i hopp nått snabbt så ni förstår
Brunt är åskådarplatserna
Bilagor
grov skiss.jpg

Jonas Areskough
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 339
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 12:35

Re: Höglar fråga BU eller BÄÄÄ till installation krånglig ak

Inlägg av Jonas Areskough »

Sett några besvärliga installationer där dom "skjutit" ner på publiken, dock modernare kyrkor utan målningar, men med mycket lyckat resultat (i allafall vad det gäller efterklang på tal mm)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Höglar fråga BU eller BÄÄÄ till installation krånglig ak

Inlägg av Niklas Elste »

Jo jag med men i detta fall känns det extra riskfyllt då den verkar vara nära på en perfekt parabol

det finns punkter i lokalen som har tokgain

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: Höglar fråga BU eller BÄÄÄ till installation krånglig ak

Inlägg av Mikael Thieme »

Nu är jag ju en vanemässig tråkfan... :roll: ...men det första jag tänker är om det verkligen behövs ljudförstärkning i 40 m2 stenrum. Du har ju sett rummet och det har inte jag, men spontant känns det dels overkill och dels medför det i praktiken en risk för sämre taluppfattbarhet när en stor andel åhörare kommer att nås av direktljud från tre punkter istället för en (och förstås en större mängd diffusljud).

Med det sagt (och det kan ju behövas högtaleri för annat än talförstärkning) så hade jag nog också gått på något liknande spår. Antagligen hade jag tittat på Bose MA12 istället, men skillnaderna är ju inte gigantiska. Däremot gissar jag att jag hade låtit dem spela ganska rakt fram i rummet istället för i kors som du ritat. Underkant i öronhöjd för första bänkraden, och några graders tilt neråt.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Höglar fråga BU eller BÄÄÄ till installation krånglig ak

Inlägg av Niklas Elste »

Ja musik ska spelas på begravning och snörvliga tal skal gå fram

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster