Bose L1
Postat: lör 06 feb 2016, 00:14
Jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av Bose L1.
Man hör ofta från olika håll (arrangörer, band mm) hur bra och smidigt systemet är.
Själv har jag nästan uteslutande jobbat med formatet 2-vägs basreflexlåda + diskant/waveguide i olika format.
Istället för att döma ut "bose-pinnen" på förhand så tänkte jag sätta mig in i konceptet och eventuellt låna en och testa.
Så jag undrar hur "bose-pinnen" är att arbeta med ur vårt professionella perspektiv ?
Dessa är mina funderingar.
- Blir ljudet tunnt och fattigt på låg-mid då elementen är så små ?
- Vad är fördelen med 24 element ?
- Blir ljudet på något sätt "detaljrikare" tack vare de små elementen ?
- Blir återgivningen av låga frekvenser begränsad med liten konarea och relativt liten lådvolym ?
- På vilket sätt är det en "line array" som påstås på Bose hemsida ?
- 180 graders spridning i kombination till att man oftast ställer systemet bakom artisten, leder det till ökad risk för rundgång ?
- 180 graders spridning, leder det till oönskade reflektioner ?
- 180 graders spridning, leder det till att energin fördelas över en större yta och att max spl därmed blir lägre i förhållande till om spridningen vart smalare ?
- ToneMatch Engine, det låter spontant ungefär som eq-presets. Är det något man har någon som helst nytta av om man är van att använda en vanlig 4-bands parametrisk EQ ?
- Är systemet vettigt att använda som medhörning i något sammanhang ?
- Är det motiverat att betala nära 20 000 exkl moms för 1 st pinne och 1 st subwoofer. Varför väljer många att köpa denna till det priset istället för vanliga aktiva plastlådor?
- Visst blir ljudet i mono med 1 st pinne ?
- Blir ljudtrycket i lokalen jämnare med denna som det påstås, hur är det möjligt ? Jag kan förstå hur det kan bli det med en line array på hög höjd med ställbara vinklar mellan lådorna, men med dessa 24 fasta element ?
- Är det inte ett problem att pinnen hamnar så lågt ? Publiken borde väl blockera diskanten ?
- Är det i något sammanhang vettigt att koppla ett mixerbord till en bose-pinne och mixa en konsert ?
- Är de hållbara ? Hur vanligt är det att de blir sönderspelade ? Finns det reservdelar och är de dyra ?
- I vilka sammanhang fungerar den ? Låter den tillräckligt starkt för att förstärka ett vanligt rockband med trummor och elgitarrer ?
Förutom det rent subjektiva estetiska intrycket, och att folk verkar gilla den, vad är fördelarna med denna vid praktisk använding ? Vad är nackdelarna ?
Finns det någon poäng med att ha denna till uthyrning som komplement, eller gör man bäst i att framhålla fördelarna med ett "vanligt" system ?
Tack för era reflektioner !
Man hör ofta från olika håll (arrangörer, band mm) hur bra och smidigt systemet är.
Själv har jag nästan uteslutande jobbat med formatet 2-vägs basreflexlåda + diskant/waveguide i olika format.
Istället för att döma ut "bose-pinnen" på förhand så tänkte jag sätta mig in i konceptet och eventuellt låna en och testa.
Så jag undrar hur "bose-pinnen" är att arbeta med ur vårt professionella perspektiv ?
Dessa är mina funderingar.
- Blir ljudet tunnt och fattigt på låg-mid då elementen är så små ?
- Vad är fördelen med 24 element ?
- Blir ljudet på något sätt "detaljrikare" tack vare de små elementen ?
- Blir återgivningen av låga frekvenser begränsad med liten konarea och relativt liten lådvolym ?
- På vilket sätt är det en "line array" som påstås på Bose hemsida ?
- 180 graders spridning i kombination till att man oftast ställer systemet bakom artisten, leder det till ökad risk för rundgång ?
- 180 graders spridning, leder det till oönskade reflektioner ?
- 180 graders spridning, leder det till att energin fördelas över en större yta och att max spl därmed blir lägre i förhållande till om spridningen vart smalare ?
- ToneMatch Engine, det låter spontant ungefär som eq-presets. Är det något man har någon som helst nytta av om man är van att använda en vanlig 4-bands parametrisk EQ ?
- Är systemet vettigt att använda som medhörning i något sammanhang ?
- Är det motiverat att betala nära 20 000 exkl moms för 1 st pinne och 1 st subwoofer. Varför väljer många att köpa denna till det priset istället för vanliga aktiva plastlådor?
- Visst blir ljudet i mono med 1 st pinne ?
- Blir ljudtrycket i lokalen jämnare med denna som det påstås, hur är det möjligt ? Jag kan förstå hur det kan bli det med en line array på hög höjd med ställbara vinklar mellan lådorna, men med dessa 24 fasta element ?
- Är det inte ett problem att pinnen hamnar så lågt ? Publiken borde väl blockera diskanten ?
- Är det i något sammanhang vettigt att koppla ett mixerbord till en bose-pinne och mixa en konsert ?
- Är de hållbara ? Hur vanligt är det att de blir sönderspelade ? Finns det reservdelar och är de dyra ?
- I vilka sammanhang fungerar den ? Låter den tillräckligt starkt för att förstärka ett vanligt rockband med trummor och elgitarrer ?
Förutom det rent subjektiva estetiska intrycket, och att folk verkar gilla den, vad är fördelarna med denna vid praktisk använding ? Vad är nackdelarna ?
Finns det någon poäng med att ha denna till uthyrning som komplement, eller gör man bäst i att framhålla fördelarna med ett "vanligt" system ?
Tack för era reflektioner !