Bose L1

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Bose L1

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter av Bose L1.

Man hör ofta från olika håll (arrangörer, band mm) hur bra och smidigt systemet är.
Själv har jag nästan uteslutande jobbat med formatet 2-vägs basreflexlåda + diskant/waveguide i olika format.

Istället för att döma ut "bose-pinnen" på förhand så tänkte jag sätta mig in i konceptet och eventuellt låna en och testa.

Så jag undrar hur "bose-pinnen" är att arbeta med ur vårt professionella perspektiv ?

Dessa är mina funderingar.

- Blir ljudet tunnt och fattigt på låg-mid då elementen är så små ?
- Vad är fördelen med 24 element ?
- Blir ljudet på något sätt "detaljrikare" tack vare de små elementen ?
- Blir återgivningen av låga frekvenser begränsad med liten konarea och relativt liten lådvolym ?
- På vilket sätt är det en "line array" som påstås på Bose hemsida ?
- 180 graders spridning i kombination till att man oftast ställer systemet bakom artisten, leder det till ökad risk för rundgång ?
- 180 graders spridning, leder det till oönskade reflektioner ?
- 180 graders spridning, leder det till att energin fördelas över en större yta och att max spl därmed blir lägre i förhållande till om spridningen vart smalare ?
- ToneMatch Engine, det låter spontant ungefär som eq-presets. Är det något man har någon som helst nytta av om man är van att använda en vanlig 4-bands parametrisk EQ ?
- Är systemet vettigt att använda som medhörning i något sammanhang ?
- Är det motiverat att betala nära 20 000 exkl moms för 1 st pinne och 1 st subwoofer. Varför väljer många att köpa denna till det priset istället för vanliga aktiva plastlådor?
- Visst blir ljudet i mono med 1 st pinne ?
- Blir ljudtrycket i lokalen jämnare med denna som det påstås, hur är det möjligt ? Jag kan förstå hur det kan bli det med en line array på hög höjd med ställbara vinklar mellan lådorna, men med dessa 24 fasta element ?
- Är det inte ett problem att pinnen hamnar så lågt ? Publiken borde väl blockera diskanten ?
- Är det i något sammanhang vettigt att koppla ett mixerbord till en bose-pinne och mixa en konsert ?
- Är de hållbara ? Hur vanligt är det att de blir sönderspelade ? Finns det reservdelar och är de dyra ?
- I vilka sammanhang fungerar den ? Låter den tillräckligt starkt för att förstärka ett vanligt rockband med trummor och elgitarrer ?

Förutom det rent subjektiva estetiska intrycket, och att folk verkar gilla den, vad är fördelarna med denna vid praktisk använding ? Vad är nackdelarna ?

Finns det någon poäng med att ha denna till uthyrning som komplement, eller gör man bäst i att framhålla fördelarna med ett "vanligt" system ?

Tack för era reflektioner ! :)
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Emil Elmqvist
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:58
Presentation: Svensk distributör av Nova acoustics

http://www.elmqvist-entertainment.se/
https://www.novacoustic.de/
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bose L1

Inlägg av Emil Elmqvist »

Jag har stött på flera situationer där band/grupper som använder bose-pinnarna på helt fel sätt. En pinne på varje sida med 1-2 st små basar per sida till ett fullstort band. Tycker att ljudet känns klent och rätt så "frissigt", jag saknar lite mid i många fall. Till t.ex. Trubadurer låter de mycket bra och är mycket smidigt.

Jag har även hört ett band där varje bandmedlem hade varsin bose-pelare bakom sig. Det var en mycket trevlig ljudupplevelse. Ljudbilden blir detaljerad och det låter mycket snyggt. Att använda systemet på detta sett var ju lite hela tanken från Boses sida. Det blir ju dock ett rätt så dyrt system om man ska ha t.ex 6 st pelare med basar.

Hk audio elements imponerade mer på mig än bose när det gäller bandsituationer. Bose passar sig bättre till avskalat/trubadur enligt mig.
Elmqvist Entertainment
Sundsvall
072-183 19 41
http://www.elmqvist-entertainment.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Bose L1

Inlägg av Åke Paulsson »

Använder ofta Bose L1 för trubadurgigg, i kyrkor och lite annat. Visst funkar de för det mindre rockbandet om man inte har stora krav på ljudtryck, speciellt med nya baslådan. MEN, mest använder jag dem för medhörning på scen och där funkar de väldigt bra. (Typ sidefills)
Pga spridningen behövs ett mindre antal lådor, vi använder två till ett band på 4-10 pers och musikerna älskar dem och den långa ljudkällan gör faktiskt att risken för rundgång på scen minskar.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bose L1

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Tack för ditt svar !
Åke Paulsson skrev:Pga spridningen behövs ett mindre antal lådor
Räcker inte 90 grader ? Gör inte spridningen på 180 grader att ljudet spiller ut i publiken och mot bakväggen ?
Åke Paulsson skrev:vi använder två till ett band på 4-10 pers
Blir det inte ett problem att ljudkällan hamnar under öronhöjd när ni är så många på scen ?
Åke Paulsson skrev:den långa ljudkällan gör faktiskt att risken för rundgång på scen minskar.
Hur kommer sig detta ?!
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bose L1

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Emil Elmqvist skrev:Till t.ex. Trubadurer låter de mycket bra och är mycket smidigt.
Kan man tolka det som att de är "för-eq:ade" så att exempelvis en SM58 ska låta bra direkt, där det hade krävts en del filtrering på ett neutralt system ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Bose L1

Inlägg av Åke Paulsson »

Räcker inte 90 grader ? Gör inte spridningen på 180 grader att ljudet spiller ut i publiken och mot bakväggen

Jo, spridningen är 180 grader vid vissa frekvenser, i basen naturligtvis 360 grader och uppåt i diskanten betydligt mindre (gissar på under 90 grader). Vi ställer dem ofta framme på scenen, riktade snett bakåt om vi kan eller från sidan. Jag tycker inte att problemet med "monitorerna slaskar ut" är speciellt stort, inte mer än med vanliga golvmonitorer.

Blir det inte ett problem att ljudkällan hamnar under öronhöjd när ni är så många på scen ?

Nej, de är ju två meter höga så alla hamnar med öronen i ljudfältet. Fördelen är också att det går bra att röra sig på scenen och ändå ha bra lyssning.

Hur kommer sig detta ?!

Alla elementen samverkar (dock inte över hela registret även om Bose gärna vill få oss att tro det) och det resulterar i att varje element avger ett mindre ljudtryck än om det skulle vara ett ensamt element. Mindre ljudtryck=mer marginal innan rundgång. Det är faktiskt agnaska dramatisk skillnad, det är inga problem att sitta ett par meter framför pelaren med en vanlig 58 och sjunga i den utan att det rundar.

Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Re: Bose L1

Inlägg av Åke Paulsson »

Anton Stjärnbrandt skrev:
Emil Elmqvist skrev:Till t.ex. Trubadurer låter de mycket bra och är mycket smidigt.
Kan man tolka det som att de är "för-eq:ade" så att exempelvis en SM58 ska låta bra direkt, där det hade krävts en del filtrering på ett neutralt system ?
Precis så är det och det finns ett ganska stort bibliotek med olika mickmodeller att välja på.

Emil Elmqvist
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 14:58
Presentation: Svensk distributör av Nova acoustics

http://www.elmqvist-entertainment.se/
https://www.novacoustic.de/
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bose L1

Inlägg av Emil Elmqvist »

Jag antar att han undrade om de är EQ:ade i grunden för att låta bra med tex en sångmick utan den lilla tillhörande mixern. Vilket jag kan tycka att de är. Jag har dock bara använt systemen ett fåtal gånger och det tar ju ett tag innan man vänjer sig vid ett nytt system. I detta fall en helt annan typ av system än vad jag är van vid.
Elmqvist Entertainment
Sundsvall
072-183 19 41
http://www.elmqvist-entertainment.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bose L1

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Emil Elmqvist skrev:Jag antar att han undrade om de är EQ:ade i grunden för att låta bra med tex en sångmick utan den lilla tillhörande mixern. Vilket jag kan tycka att de är. Jag har dock bara använt systemen ett fåtal gånger och det tar ju ett tag innan man vänjer sig vid ett nytt system. I detta fall en helt annan typ av system än vad jag är van vid.
Precis så menade jag :) Det gäller nog för övrigt inte bara Bose-pinnen, min upplevelse är att det är så med många aktiva högtalare, att man behöver använda betydligt mer eq-korrigering med ett dyrare system.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Bose L1

Inlägg av Johan Fälth »

Spridning är till stor nackdel där pinnen hamnar i ett hörn. Blir väldigt lustiga akustiska effekter.
Sen är inte spridningen jämn i hela frekvensomfånget, tycker mig märka en tydlig beam-effekt av det högfrekventa. Men det är väl också en bieffekt av konstruktionen.

12 kontra 24 element, det blir mer lowmid med fler element. Tycker nog det låter lite köttigare, för uttrycka mig fritt.

Skippa B1 subben, den är inget kul. B2 är däremot helt ok. Vi har konstaterat att hela system låter lite som ett jätte system som spelar på låg volym.

Till rätt ändamål tycker jag att systemet är klockrent, trubadurer, komferenser, softa live grejer. Absolut inget rock eller disco Pa.

Jag håller nog också HK Elements högre, eller K-array för den delen. Men det är inte samma systemtänk, om man ser till tonematch som ingående komponent.


Är det just den diskreta pelarhögtalargrejen du är ute efter så är vanliga Bose Ma12/Ma12ex ett mycket bättre alternativ. Dom imponerar mycket mer på mig.
Bose är ju även nått som okunniga människor värderar högt, det säljer sig självt lite.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster