Jag är rätt säker på att du missar Pers poäng.Niklas Elste skrev:Ja fast även folk med"fina" märken har jag hört mixa illa
Skit bakom spakarna då spelar det ingen roll hur dyra högtalarna är
Ofta när det är gig med lite nivå så är det inte ägaren/supplyfirman som mixar akten i fråga utan en turnerande tekniker, dvs kravställaren.
Kompetensen i detta fall handlar mer om kvalitet och design av infrastrukturen runt själva PA:t och att veta hur man hanterar denna. Flygutrustning/riggsäkerhet, kabelsystem och strömdistribution som räcker till och är i bra skick, kunskapen att hänga PA:t och mäta/rikta/kalibrera det. Tillräcklig vana för att klara av att förstå och tillmötesgå krav och önskemål från artisten, samt bli klar med det i tid, inklusive change-over från förband till huvudakt osv. Erfarenhet nog att inte skita på sig när något krånglar (för det gör det förr eller senare för alla).
De som har inhandlat/byggt den infrastrukturen har gjort det för att de varit med tillräckligt länge och införskaffat sig kunskapen om behovet av den, och all den infrastrukturen kostar inte sällan betydligt mer än vad ett komplett större PA från dB Technologies gör.