Sida 1 av 2

db DVA i praktiken

Postat: tis 19 jan 2016, 20:21
av Åke Paulsson
Vad jag förstått från en del håll så klingar inte namnet db så vackert i vissa kretsar. Många verkar inte ens vilja ta i deras lådor med tång och jag själv har väll någonstans trott att plastlådor och musik är en dålig kombination. Men för ett tag sedan hörde jag en uppsättning DVA t4, 2x6st, flugna från en mindre scen med okända 2x18 basar och det lät riktigt bra så jag blev lite nyfiken.

Vilken erfarenhet har ni av db?
Varför är märket så illa sett?
Hur funkar de i praktiken?

Re: db DVA i praktiken

Postat: tis 19 jan 2016, 20:30
av Tony Larsson
Hej!

Jag kör själv med T8 samt s30 subbar och är helnöjd med detta system!
Kanske inte det mest ridervänliga men väldigt många blir imponerade av ljudet för pengarna!

Med vänlig hälsning,

Tony

Re: db DVA i praktiken

Postat: tis 19 jan 2016, 21:00
av Anton Stjärnbrandt
Mina teorier om den låga statusen

När dB Technologies introducerades var de väl en av de första varianterna av aktiva högtalare som marknadsfördes som budgetalternativ.

Sedan har de haft en del mindre lyckade modeller.
dB BASIC-modellen som gick sönder otroligt lätt. Clip-lampan tändes när de knappt var påslagna.

Den lilla L160D ser jättefin ut, perfekt för personlig medhörning för musiker, om det inte vore för att den går sönder så otroligt lätt. Jag har aldrig sett en sådan där slutsteget inte lagt av.

Jag hade ett par Opera 415 i början av min karriär, det var väl inget större fel på dem, de lät ungefär som andra plasthögtalare..

Just DVA har jag ingen erfarenhet alls av tyvärr. Jag föreslår att du letar upp ett sådant system att lyssna på. Du känner ju din marknad bäst. Om du gillar det du hör och tror att dina kunder kommer att vilja hyra det så varför inte :)

Re: db DVA i praktiken

Postat: tis 19 jan 2016, 21:15
av Fredrik Thörn
Det är nog som Anton säger, dom har släppt lite för mycket budget varianter dessvärre.

MEN vi har deras DVA system, T12, T4 och S30 samt lite DVX monitorer(trälådor) och är nöjda med dem. Har fått positivt respons från div ljustekniker. Nu säger jag inte att det är några L'acustics grejer men får priset tycker jag man får mycket. Vi kan ha en betydlig större mängd av dessa burkar än om vi satsat på ovan nämnda märke.

Men det står aldrig dva i en raider dessvärre, men oftast går det övertyga om att få leverera ändå.

Re: db DVA i praktiken

Postat: tis 19 jan 2016, 22:15
av Niklas Elste
Vi har ett par dB stage opera 1" 6,5" 2x15"
Helt fantastiska
Finns tyvärr inga fler att få tag på och få som köpte och dom som har dom håller i dom som om dom var goda i titan eller platina
Så skit är det inte

Skulle skälv inte tacka nej till ett dva

Re: db DVA i praktiken

Postat: ons 20 jan 2016, 10:57
av Åke Paulsson
Tack Anton för dina synpunkter, resonemanget låter logiskt.
Anton Stjärnbrandt skrev:Mina teorier om den låga statusen

När dB Technologies introducerades var de väl en av de första varianterna av aktiva högtalare som marknadsfördes som budgetalternativ.

Sedan har de haft en del mindre lyckade modeller.
dB BASIC-modellen som gick sönder otroligt lätt. Clip-lampan tändes när de knappt var påslagna.

Den lilla L160D ser jättefin ut, perfekt för personlig medhörning för musiker, om det inte vore för att den går sönder så otroligt lätt. Jag har aldrig sett en sådan där slutsteget inte lagt av.

Jag hade ett par Opera 415 i början av min karriär, det var väl inget större fel på dem, de lät ungefär som andra plasthögtalare..

Just DVA har jag ingen erfarenhet alls av tyvärr. Jag föreslår att du letar upp ett sådant system att lyssna på. Du känner ju din marknad bäst. Om du gillar det du hör och tror att dina kunder kommer att vilja hyra det så varför inte :)

Re: db DVA i praktiken

Postat: ons 20 jan 2016, 11:01
av Åke Paulsson
Intressant Fredrik. Jag har en mindre verksamhet och mina kunder struntar i vad det är för märke på lådorna. Vi får jobb för att kunderna tycker att vi gör ett bra jobb, så den biten behöver jag inte bry mig om.

Vilka styrkor/svagheter tycker du att T4 modellen har?

/Åke
Fredrik Thörn skrev:Det är nog som Anton säger, dom har släppt lite för mycket budget varianter dessvärre.
Q
MEN vi har deras DVA system, T12, T4 och S30 samt lite DVX monitorer(trälådor) och är nöjda med dem. Har fått positivt respons från div ljustekniker. Nu säger jag inte att det är några L'acustics grejer men får priset tycker jag man får mycket. Vi kan ha en betydlig större mängd av dessa burkar än om vi satsat på ovan nämnda märke.

Men det står aldrig dva i en raider dessvärre, men oftast går det övertyga om att få leverera ändå.

Re: db DVA i praktiken

Postat: ons 20 jan 2016, 17:09
av Thomas Nilsson
Hej.
Jag har haft T4:or och numera har jag en rigg med T12:or
T4:orna gillade jag starkt när jag köpte de första för ca 8 år sedan. Var perfekt för mig som gör mindre jobb men inte så stor budget. Lätta att få igen pengarna (95% av mina kunder är mer intresserade av priset än märket). Nu är mina sålda och har gått vidare. Det jag tyckte var nackdelen var att de var lite klena. Jag hängde nästan alltid minst 1 st 15" bas i toppen av LA:t för att få lite botten. Jag hängde alltid minst 6 st per sida för att få ljudet att täcka och bra ljudvolym. Men då spelade de på bra på mindre scener, även utomhusfestival i tält för upp till 1000 pers och lät väldigt bra.
Jag som ändå har ett rätt litet företag vill kunna använda högtalarna mer än vid större arrangemang..Men att slänga upp 2 st DVX D15 (Fullrange vanlig trälåda) på ett diskogolv lät både bättre och spelade starkare än 4 resp 6 DVA T4:or (samt tyngre att jobba med)
Så jag sålde T4:orna och köpte T12 istället. 2 st T12 skulle jag säga spelar lika starkt om inte starkare än 6 st T4:or. Kankse inte lika jämt. 4 st låter otroligt bra och starkt. Plus att jag numera också kan rigga T12:a på en trave basar och köra disco och de fäster på och låter bra.
Sen har T12 och T8 nätverk (RDnet).. De är trevligt vilket gör att du kan styra nästan allt från mixplats så som delaya låda, muta ställa gain, ändra Eq m.m.

Beträffande ridervänligheten är det väl precis som allt annat.. Någon måste våga börja. Vi är så otroligt märkesfixerade i detta land. Har hört både Nexo, d&b, lacustic m.fl låta riktigt illa (även dB Technologies) för det gäller att den som riggar systemet och den som står bakom mixern vet vad den gör. Många slänger bara upp systemet (ofta felinställt) och sen spelar. Jag har sagt till några band på festival att de får komma och lyssna och om högtalarna inte låter bra så hänger jag upp ett annat LA..men då ska det vara högtalarna och inte teknikern som felar. Hittills har jag aldrig behövt hyra in ett annat LA. Tittar man ut över sveriges gränser så används systemet, av enligt mig större artister på större arrenor så varför skulle det då inte passa svenska marknaden?

(Jag gjorde ett jobb med Peter en gång för massa år sedan, fick en rider av produktionsbolaget, de skulle ha en massa effekter, Eq m.m. för att Petter skulle stå på scen och sjunga singback 2 låtar. Jag ringde bolaget och de gick inte att kompromissa. Hyrde på de jag saknade. Pratade med ljudteknikern några dagar innan gick och fick då veta att ridern jag fått inte stämde. Boka om en del av alla ljudburkar till andra. Skruvade rack m.m. och koppla enligt önskemål. Väl på soundcheck plockade ljudteknikern upp en repig cd-skiva la på en monoregel och en trådlös mik på regel 2, Gick upp på scen och sa "1-2-3". Souncheck klart. Väl på gig hackade skivan, effektracket var vänt mot publik på FoH och blinkade fint.

Re: db DVA i praktiken

Postat: ons 20 jan 2016, 18:23
av Åke Paulsson
Kul att höra att du är nöjd med grejorna Thomas. T4 ska väl vara den mest sålda LA lådan genom tiderna och det borde väll betyda att de inte kan vara hur dåliga som helst :D

Håller med dig om fixeringen kring vissa märken, den är lite absurd och jag ler igenkännande åt din berättelse med Petter. Jag har en liknande erfarenhet från ett Uppsalagigg för något år sedan med en annan svenska artist.

Att de behöver stöd i basen är inte konstigt, en 8"bas flyttar inte så mycket luft.

/Åke
Thomas Nilsson skrev:Hej.
Jag har haft T4:or och numera har jag en rigg med T12:or
T4:orna gillade jag starkt när jag köpte de första för ca 8 år sedan. Var perfekt för mig som gör mindre jobb men inte så stor budget. Lätta att få igen pengarna (95% av mina kunder är mer intresserade av priset än märket). Nu är mina sålda och har gått vidare. Det jag tyckte var nackdelen var att de var lite klena. Jag hängde nästan alltid minst 1 st 15" bas i toppen av LA:t för att få lite botten. Jag hängde alltid minst 6 st per sida för att få ljudet att täcka och bra ljudvolym. Men då spelade de på bra på mindre scener, även utomhusfestival i tält för upp till 1000 pers och lät väldigt bra.
Jag som ändå har ett rätt litet företag vill kunna använda högtalarna mer än vid större arrangemang..Men att slänga upp 2 st DVX D15 (Fullrange vanlig trälåda) på ett diskogolv lät både bättre och spelade starkare än 4 resp 6 DVA T4:or (samt tyngre att jobba med)
Så jag sålde T4:orna och köpte T12 istället. 2 st T12 skulle jag säga spelar lika starkt om inte starkare än 6 st T4:or. Kankse inte lika jämt. 4 st låter otroligt bra och starkt. Plus att jag numera också kan rigga T12:a på en trave basar och köra disco och de fäster på och låter bra.
Sen har T12 och T8 nätverk (RDnet).. De är trevligt vilket gör att du kan styra nästan allt från mixplats så som delaya låda, muta ställa gain, ändra Eq m.m.

Beträffande ridervänligheten är det väl precis som allt annat.. Någon måste våga börja. Vi är så otroligt märkesfixerade i detta land. Har hört både Nexo, d&b, lacustic m.fl låta riktigt illa (även dB Technologies) för det gäller att den som riggar systemet och den som står bakom mixern vet vad den gör. Många slänger bara upp systemet (ofta felinställt) och sen spelar. Jag har sagt till några band på festival att de får komma och lyssna och om högtalarna inte låter bra så hänger jag upp ett annat LA..men då ska det vara högtalarna och inte teknikern som felar. Hittills har jag aldrig behövt hyra in ett annat LA. Tittar man ut över sveriges gränser så används systemet, av enligt mig större artister på större arrenor så varför skulle det då inte passa svenska marknaden?

(Jag gjorde ett jobb med Peter en gång för massa år sedan, fick en rider av produktionsbolaget, de skulle ha en massa effekter, Eq m.m. för att Petter skulle stå på scen och sjunga singback 2 låtar. Jag ringde bolaget och de gick inte att kompromissa. Hyrde på de jag saknade. Pratade med ljudteknikern några dagar innan gick och fick då veta att ridern jag fått inte stämde. Boka om en del av alla ljudburkar till andra. Skruvade rack m.m. och koppla enligt önskemål. Väl på soundcheck plockade ljudteknikern upp en repig cd-skiva la på en monoregel och en trådlös mik på regel 2, Gick upp på scen och sa "1-2-3". Souncheck klart. Väl på gig hackade skivan, effektracket var vänt mot publik på FoH och blinkade fint.

Re: db DVA i praktiken

Postat: fre 22 jan 2016, 00:58
av Anton Stjärnbrandt
Vi är så otroligt märkesfixerade i detta land. Har hört både Nexo, d&b, lacustic m.fl låta riktigt illa
Om jag vart tekniker på turné hade jag nog också skrivit dessa märken i en rider för att helt enkelt sätt någon sorts lägstanivå och slippa tjafs på plats.

Man får väl helt enkelt anta att man iaf måste ha nån sorts grundkoll för att ha skaffat sig "Nexo, d&b, lacustic m.fl". Med det sagt minns jag att jag faktiskt hört en historia om någon som sålde traktorn för att köpa ett Nexo-system :D

Det är viktigt att tänka på att en viss nivå på ljudsystem ofta medför att kraven på övrig utrustning är på samma nivå. Så genom att önska märkena du nämner så ökar man chansen att övrig utrustning håller bra klass och att kablage och tillbehör är prydliga och i gott skick.
(Jag gjorde ett jobb med Peter en gång för massa år seda
Ja vi har nog alla vart med om liknande.. men då får man inte glömma alla skräckhistorier man hört från artisters sida heller..

Ring och prata med teknikern/bokaren så de får en uppfattning om att du är seriös och inte är personen som dyker upp 1h innan publikinsläpp med 1 st DVA per sida stackad på högkant i brösthöjd, trådlös mic från Teknikmagasinet och "mixplats" i DJ-båset :) Så kanske du kommer undan utan "Nexo, d&b, lacustic m.fl" :)

Ytterligare en stor anledning till att vissa märken är "illa sedda" är förmodligen de fall då aktörer med dessa tar sig "vatten över huvudet" och använder systemet i sammanhang där det kanske inte är helt ändamålsenligt. Det är då helt förståeligt att de som satsat tid och pengar på "Nexo, d&b, lacustic m.fl"" blir frustrerade då de blir bortvalda då de anser sig ha vart det bättre valet sett till kvalitet och helhet. Då är det naturligt att det tar sig uttryck i ovilja mot de specifika fabrikaten.
Vi är så otroligt märkesfixerade i detta land.
Vet jag inte om jag håller med riktigt .. Jag är glad att det är så pass bra standard på så många håll.
Jag är snarare förvånad ibland över vilken positiv attityd artister och tekniker generellt har, de jag träffar i alla fall :)

Re: db DVA i praktiken

Postat: fre 22 jan 2016, 08:19
av Fredrik Thörn
Jag har även varit med om killen som köpte den minsta d&b riggen och sedan trodde den funkade lika bra för 60, 600 och 1200 i publiken.


Men det är som du säger, dom vill sätta en lägsta nivå med raidern för att slippa komma till någon som byggt sina lådor själv. Finns nog en hel del skräckhistorier från artister som fart omkring på diverse "Harrys" krogar i landet!

Re: db DVA i praktiken

Postat: fre 22 jan 2016, 08:20
av Niklas Elste
Vds borde stå med på ridern

Re: db DVA i praktiken

Postat: fre 22 jan 2016, 12:20
av Åke Paulsson
Jag antar att det till slut handlar om ett förtroende mellan uthyrare och hyrare. Har man en längre relation så är det ju inte ett problem vad som står på grejorna, man litar på sin leverantör.

Re: db DVA i praktiken

Postat: fre 22 jan 2016, 12:23
av Fredrik Thörn
Så är de verkligen, dom där diskussionerna kommer mest på udda jobb man gör inte hos de kunder man jobbar med regelbundet!

Re: db DVA i praktiken

Postat: lör 23 jan 2016, 21:19
av Anton Stjärnbrandt
I mångt och mycket, sen får man väl förhoppningsvis mer än en logo för prisskillnaden :)

Re: db DVA i praktiken

Postat: lör 23 jan 2016, 21:29
av Niklas Elste
Var inte så säker på det
Vet att allt hade powersoft slutsteg i vissa högtalare och att gamla gubben som designade de första högtalarna var från dB och det syntes i vissa modeller som inte kom till våran marknad

Så billigt är inte nödvändigtvis skit

Re: db DVA i praktiken

Postat: sön 24 jan 2016, 21:58
av Anton Stjärnbrandt
Det är väl en sak att konstatera att det finns en marknad för dB Technologies och liknande, men det finns det väl för de dyrare märkena också ? Eller menar ni att alla egentligen borde köra dB Technologies, överallt, hela tiden ? :)

Re: db DVA i praktiken

Postat: mån 25 jan 2016, 08:03
av Fredrik Thörn
Haha, nej jag menade bara på att, som du skriver, det finns en marknad för dB och att vi är nöjda med hur dom levererar på den typ av jobb vi kör med dom.

Men som jag sa tidigare, det är inga L'acustics och det finns en marknad där det helt enkelt inte fungerar med dB, iallafall inte med det dom erbjuder i dagsläget.

Re: db DVA i praktiken

Postat: tor 28 jan 2016, 19:09
av Per Johanson
Problemet är, enligt min ringa erfarenhet, att db firmorna ofta har lika mycket kompetens på området ljudteknik som närmsta ICA-affär, inte att sakerna i sig är helt kass. Det mesta i utrustningsväg idag är bra nog för att ljuga ihop ett gigg även om man självfallet kan hitta bättre och sämre saker och ofta, men inte alltid, korrelerar pris med kvalitet.

Relationen mellan uthyrare och hyrestagare saknar egentlig betydelse, då hyrestagaren endast bryr sig om pris. Kravställaren är den som kommer med akten och som sådan resonerar man som ovanstående.

Re: db DVA i praktiken

Postat: tor 28 jan 2016, 19:28
av Niklas Elste
Ja fast även folk med"fina" märken har jag hört mixa illa
Skit bakom spakarna då spelar det ingen roll hur dyra högtalarna är